شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عاشورایی#فرهنگ#حوزه#پوشاک#دارای

نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی اعلام شد

تلاش برای معرفی فرهنگ عاشورایی در قامت لباس

تلاش برای معرفی فرهنگ عاشورایی در قامت لباس
عکس آرشیوی است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن تأکید بر این نکته که حوزه پوشاک دارای ابعاد وسیع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، اعلام کرد: «طراحان در تلاش هستند تا فرهنگ عاشورایی را در قامت لباس معرفی کنند.»

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی سه‌شنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ با حضور مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، محبوبه الهی دبیر علمی نمایشگاه و تنی چند از کارشناسان حوزه مد و لباس و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، فلسفه قیام عاشورا را زنده نگاه‌داشتن اسلام ناب محمدی و جریان سازی در مسیر فرهنگ عاشورایی برشمرد و اذعان کرد: حوزه پوشاک دارای ابعاد وسیع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تمرکز بر حوزه‌های مرتبط فرهنگی و به لطفهنر طراحان در تلاش است تا فرهنگ عاشورایی را در قامت لباس معرفی کند.

پورشهابی با اشاره به کارگاه‌های آموزشی برگزارشده و مسابقه تصویرسازی در زمینه لباس عاشورایی تصریح کرد: خوشبختانه این بخش‌ها با استقبال درخور توجه و همراهی بیش از هزار هنرجو و هنرمند روبرو شد و شاهد خلق آثاری در شأن قیام عاشورا با تکیه‌ بر نمادهای عاشورایی بودیم حال‌آنکه طی برپایی محفلی با حضور تنی چند از تولیدکنندگان مقرر شد ۱۰۰ طرح برگزیده جهت تولید انبوه بهاین بخش معرفی شود.

او گفت: ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش‌های متعددی همچون لباس اجتماع، چادر، پوشش سر، لباس مردانه، طراحیپارچه، مجموعه‌سازی و تصویرسازی برپا می‌شود؛ بیش از ۱۰۰ اثر در نمایشگاه به نمایش درمی‌آیند و بالغ‌بر ۱۲ مقاله نیز در بخشعلمی دانشگاهی از سراسر کشور مورد داوری قرار می‌گیرند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از لغو برگزاری مسابقه زنده «از ایده تا اجرا» نیز خبر داد و افزود: نظر به دستورالعمل ستادملی مقابله با کرونا در این دوره از نمایشگاه امکان برگزاری مسابقه حضوری زنده وجود ندارد و این در حالی است که مسابقه تصویرسازی نیز پیش‌ از این به‌صورت مجازی و با مشارکت بالغ‌ بر ۸۰ نفر برگزار شده بود.

در ادامه این نشست، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان، حرکت‌هایی همچون برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی را حرمت‌گذاری بر ارزش‌های والای قیام عاشورا دانست و گفت: امیدواریم در پی چنین فرصت‌هایی، حلقه‌های مفقوده میان طراحان و تولیدکنندگان برداشته شود حال‌آنکه تا به امروز نیز شاهد اتفاقات درخوری بوده‌ایم.

شیرازی افزود: خوشبختانه در سایه چنین اقداماتی امروز لباس عاشورایی موردتوجه جوانان ما نیز قرارگرفته و ما نیز به‌نوبه خود از هرحرکتی که پیام‌آور حماسه کربلا و رشادت‌های قیام عاشورا باشد حمایت خواهیم کرد.

او اذعان کرد: باید با افزایش تعداد نمایشگاه‌های متعدد در حوزه مد و لباس، فرصت تعامل میان طراحان و تولیدکنندگان را افزایش دهیم و در همین راستا نیز به همت اتحادیه پوشاک تهران و در هفته چهارم مهرماه، نمایشگاهی با عنوان تهران مدکس ۱۴۰۰ به میزبانی شهر آفتاب برپا خواهد شد.

محبوبه الهی دبیر علمی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، بر اهمیت انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه عاشورا و همچنین لباس عاشورایی تأکید و تصریح کرد: شناسایی نمادها و نشانه‌ها در این زمینه به‌عنوانبخشی از هویت فرهنگی ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و گاه بی‌اطلاعی از این موضوعات، موجب خلق آثاری شده که اتفاقاً ضدفرهنگ محسوب می‌شوند.

او افزود: پژوهش در زمینه نمادها از اهمیت بسزایی برخوردار است و امیدواریم به همت اساتید دانشگاه و دانشجویان در آینده شاهدتقویت بنیه‌های علمی در این بخش باشیم. حال‌آنکه طراحان لباس نیز وظیفه سنگینی بر دوش دارند و ما امیدواریم به لطف چنینحرکت‌هایی و تلاش بیشتر بخش دانشگاهی، شاهد ایجاد آرشیوی غنی از نمادها و نشانه‌های دینی و عاشورایی باشیم و از اشاعه اینمؤلفه‌های فرهنگ ارزشمند بیش از پیش دفاع کنیم.

الهی، یکی از ضعف‌های بزرگ در تمامی ابعاد علمی و پژوهشی را مشارکت محدود پژوهشگران دانشگاهی دانست و اظهار داشت: مااز دو سال قبل و طی ادوار گذشته نمایشگاه لباس عاشورایی از تمامی دانشگاهیان فعال در بخش‌های فرهنگی خواستیم که در راستای حفظ هویت فرهنگی، چشمی هم به موضوع نمادهای عاشورایی داشته باشند چراکه این حوزه بسیار بکر بوده و سرشار از ایده است. البته خوشبختانه امسال با استقبال بهتری در قیاس با دوره‌های قبلی مواجه شدیم بااین‌همه امیدواریم فضای عاشورایی به یک بستر غنیپژوهشی مجهز شود و به غنای لازم در این زمینه دست یابیم.

در پایان این نشست، از پوستر ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی رونمایی شد.

ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین(ع)» از سی‌ویکم شهریور لغایت سوم مهرماه ۱۴۰۰ در فرهنگستان هنر برپا می‌شود.

انتهای پیام