شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#ایران#نفت

اختلاف آمار ۱.۴ درصدی مرکز آمار و بانک مرکزی بر سر رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۰


اختلاف آمار 1.4 درصدی مرکز آمار و بانک مرکزی بر سر رشد اقتصادی بهار 1400

در حالی که بر اساس گزارش بانک مرکزی در فصل بهار رشد با نفت ۶.۲ درصد اعلام شد، مرکز آمار ایران رشد اقتصادی با نفت را ۷.۶ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،   یک روز بعد از بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، نتایج حساب های ملی فصل بهار امسال را منتشر کرد. گزارش این مرکز نشان می دهد که محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 90 در سه ماه اول امسال به رقم 177.7 هزار میلیارد تومان با نفت و 150.9 هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است.

این ارقام حاکی از رشد 7.6 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و رشد 4.6 درصدی بدون نفت است. نتایج مذکور حاکی از آن است که در فصل بهار 1400 رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد  ٤,٥ــ،گروه صنایع و معادن ١٣.٨ و گروه خدمات ٤.٥ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٩، رشد داشته است.

در این حال، مقایسه ریز آمار رشد ذیل حساب های ملی، از تفاوتهای بزرگ بین داده های مرکز آمار و بانک مرکزی حکایت می کند.

 

رشد اقتصادی ایران ,

 

گفتنی است، محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه‌بندی ISIC.Rev٤ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیربخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیربخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیت­های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل‌ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب‌وکار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت­های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

لازم به ذکر است، اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده بود،  در این دوره به استثنای ارزش افزوده گروه کشاورزی که متاثر از خشکسالی و کاهش تولید محصولات زراعی با کاهش عملکرد 0.9 درصدی مواجه شد، ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی شامل «نفت»، «صنایع و معادن» و «خدمات» به ترتیب معادل 23.3، 2.1 و 7.0 درصد افزایش داشته است.

تحقق رشد 7.0 درصدی ارزش افزوده گروه خدمات در سه ماهه اول سال 1400 و در شرایطی که ارزش افزوده این گروه در سه ماهه اول سال 1399 متاثر از پیامد‌های شیوع بیماری کرونا با کاهش 2.5 درصدی مواجه شده بود، حاکی از بازیابی این بخش از اقتصاد از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا است.

بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در بخش خدمات نشان می‌دهد که افزایش نرخ رشد ارزش افزوده این بخش عمدتاً در نتیجه افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های «حمل و نقل و انبارداری»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی»، «عمده فروشی، خرده‌فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری»، «اطلاعات و ارتباطات» و «حرفه‌ای، علمی و فنی» بوده است.

همچنین هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی که در سال 1399 به میزان 0.5 درصد کاهش داشت، از فصل چهارم سال گذشته روند رو به بهبود ملموسی به خود گرفته و در فصل ابتدایی سال جاری نیز رشد 2.2 درصدی را تجربه کرد.

براساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول 1400 (به قیمت‌های پایه سال 1395)، با نفت به رقمی حدود 3477.0 هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود 3148 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب افزایش 6.2 و 4.7 درصدی داشته است.

انتهای پیام/