شهرخبر

فرانسه خواستار شفاف سازی آمریکا درباره قرارداد زیردریایی شد


فرانسه خواستار شفاف سازی آمریکا درباره قرارداد زیردریایی شد

وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی خواستار توضیح و شفاف سازی آمریکا درباره لغو قرارداد خرید زیردریایی استرالیا از فرانسه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ژان ایو لو درایان وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت: ایالات متحده باید درباره لغو قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا به فرانسه توضیح داده و در این باره شفاف سازی کند، آن هم زمانی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است اواخر هفته جاری با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه صحبت کند.

 

لودرایان که در جمع خبرنگاران در نیویورک صحبت می کرد، افزود: امریکا باید منافع متحدان اروپایی اش را در نظر بگیرد.

بر اساس توافقنامه 3 جانبه بین امریکا، انگلیس و استرالیا، کانبرا حداقل 8 فروند زیردریایی هسته‌ای خریداری خواهد کرد.

به دنبال لغو قرارداد بزرگ استرالیا با پاریس برای خرید زیردریایی‌ها و عقد قرارداد جدید با واشنگتن به همین منظور، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه بامداد جمعه اعلام کرد که کشورش سفیران خود در ایالات متحده و استرالیا را برای رایزنی فراخوانده است.

لودریان در بیانیه‌ای گفت: «به درخواست رئیس جمهور فرانسه، من تصمیم گرفتم که فوراً سفیران خود را برای رایزنی در ایالات متحده و استرالیا فرا بخوانم. این تصمیم استثنایی با اهمیت فوق العاده آنچه که استرالیا و ایالات متحده در 15 سپتامبر اعلام کردند، توجیه می شود».

پس از آنکه آمریکا، انگلیس و استرالیا روز پنجشنبه از امضای یک توافقنامه مشترک امنیتی-نظامی مشترک خبر دادند، فرانسه جو بایدن را متهم به زدن خنجر از پشت به پاریس کرده و گفته است بایدن همانند دونالد ترامپ رفتار کرده است، چرا که کاخ سفید تصمیم گرفته است تا فرانسه را از این پیمان مهم منطقه‌ای کنار بگذارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا این توافقنامه را امضا کردند.

فرانسه رئیس جمهور آمریکا را متهم کرده است که در انعقاد پیمان نظامی-امنیتی با استرالیا از پشت به پاریس خنجر زده و مانند دونالد ترامپ رفتار کرده است.

توافقنامه جدید موسوم به AUKUS سه کشور مذکور این موضوع را در یک بازه زمانی 18 ماهه مورد بررسی قرار خواهد داد که استرالیا چگونه می تواند به بهترین فناوری زیردریایی هسته‌ای دست پیدا کند که سریعتر و کاربردی تر از زیردریایی های متعارف فعلی باشد. با انعقاد این توافق، عملا قرارداد 40 میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا برای توسعه زیردریایی هسته‌ای لغو شده است.

انتهای پیام/