شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت

پاراسل چیست؟ معرفی و قیمت یک تفریح هیجانی

پاراسل چیست؟ معرفی و قیمت یک تفریح هیجانی

رفتن به سمت ساحل و خیره شدن به آب آرام دریا به خودیِ خود زیبا و لذت بخش است. اما اگر دوست دارید کمی هم چاشنی هیجان به این منظره زیبا اضافه کنید، بد نیست کمی درباره پاراسل بدانید. پاراسل یکی از تفریحات محبوب در مناطق ساحلی بشمار می‌رود که در این مطلب ضمن توضیح درباره اینکه پاراسل چیست، درباره موضوعات دیگری چون قیمت پاراسل و خطرات پاراسل توضیحاتی ارائه می‌دهیم. همراه لست سکند باشید.

آنچه در ادامه این مطلب خواهید خواند: 

پاراسل چیست؟

نکاتی که پیش از پاراسیلینگ باید بدانید و خطرات پاراسل

قیمت پاراسیلینگ در ایران

 

پاراسل چیست؟

کودکی خود را به یاد بیاورید. زمانی که در محیطی باز بادبادکی را بر دست می‌گرفتید و همزمان با بالا بردن آن شروع به دویدن می‌کردید. پاراسل هم تقریبا چنین چیزی است، در واقع اسم دیگر پاراسل پاراکایتینگ است که به همین موضوع مرتبط می‌شود با این تفاوت که به جای بادبادک این شما و دوستانتان هستید که بر فراز آب‌ها در آسمان معلق هستید و یک وسیله نقلیه دریایی پر سرعت شما را جا به جا می‌کند. با این توصیفات احتمالا متوجه شده‌اید که با چه تفریح مهیجی سر و کار داریم، اما بهتر است به طور دقیق‌تر بدانیم پاراسل چیست.

اگر به لغت پاراسل یا به طور دقیق‌تر پاراسیل (Parasail) نگاهی بیندازید، می‌بینید که این کلمه از ترکیب دو واژه para و Sail درست شده است که واژه پارا مشتق کلمه پاراشوت به معنی چتر نجات و سِیل به معنی سفر دریایی است که این دو کنار هم چتر بازی روی آب معنا می‌دهد. از آنجایی که معادل فارسی شناخته شده‌ای برای پاراسل وجود ندارد، بهتر است دست کم با خود لغت آن آشنایی پیدا کنید.

اما به سراغ اصل مطلب می‌رویم. در پاراسل یک تا سه نفر به وسیله جلیقه‌ ایمنی که به صندلی و دو قلاب چتر بست داده شده‌اند، توسط یک قایق موتوری (یا هر وسیله دریایی پرسرعت دیگر) برای دقایقی به پرواز در می‌آیند. ارتفاع و مدت زمان پاراسیلینگ در جاهای مختلف متغیر است، اما به طور معمول حداقل زمان پاراسیلینگ 5 دقیقه و کمترین ارتفاع نسبت آب 50 متر است.

پاراسیلینگ
 پاراسیلینگ در دریا

 

 

نکاتی که پیش از پاراسیلینگ باید بدانید و خطرات پاراسل

ممکن است افرادی که تا به حال تجربه استفاده از پاراسیلینگ را نداشته‌اند درباره مسائل ایمنی این تفریح هیجان‌انگیز تردید کنند. مسائل مختلفی که شامل سالم بودن چتر، استحکام کمربندها، سالم بودن قایق موتوری و... می‌شود. مطمئنا بررسی کردن این موارد برای گردشگران کار خوشایند و آسانی نیست. بنابراین اولین توصیه ما این است که در جایی به پاراسیلینگ بروید که از با سابقه و معتبر باشد. در کل احتمال بروز هر گونه حادثه‌ای بسیار پایین است اما ضمن نکته مهمی که گفتیم، موارد زیر را جهت کاهش خطرات پاراسیلینگ در نظر داشته باشید.

  • هرچه وضعیت آب و هوا آرام‌تر باشد بهتر است: با وجود اینکه در آب و هوای بارانی و طوفانی پاراسیلینگ اجرا نمی‌شود، بدانید که ایده‌آل ترین سرعت وزش باید برای پاراسیلینگ از 19 تا نهایتا 43 کیلومتر بر ساعت است. از اواسط فصل بهار تا اوایل فصل پاییز معمولا وضعیت جوی برای پاراسیلینگ بسیار مناسب است.
  • در پاراسیلینگ محدودیت سنی خاصی وجود ندارد اما اگر همراه کوچک‌تر از 16 سال دارید، بهتر است مطمئن شوید که صندلی وی مناسب جثه‌اش است و کمربندها فاصله خالی با او نداشته باشد.
  • مجریان برگزاری پاراسیلینگ قبل از استفاده از پاراسل به وزن شما توجه می‌کنند، اما پیش از آن بدانید که باید وزن مسافران حداقل 40 کیلوگرم و حداکثر 181 کیلوگرم باشد.
  • راه‌های ارتباطی را فراموش نکنید: اگر به هر دلیلی خواهان توقف اجباری قایق باشید یا اینکه بخواهید ارتفاع شما با سطح آب کمتر شود نیاز دارید که با راننده قایق خود ارتباط برقرار کنید. استفاده از بی‌سیم‌ یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای برقراری ارتباط است چرا که در ارتفاعات بالاتر از 200 متر علائم دستی هم برای شما کار ساز نخواهد بود.
  • پاراسیلینگ یک تفریح است و نه یک ورزش: برای پاراسل سواری شما نیاز به تمرین و مهارت خاصی ندارید زیرا پاراسسلینگ نیاز به هیچ مهارت و استعدادی ندارد! پس بدون هیچ ترس و استرس از سواری خود لذت ببرید.
پاراسل
پاراسیلینگ سه نفره

 

پاراسل چیست
پاراسل در ارتفاع زیاد

 

قیمت پاراسیلینگ در ایران

در تیترهای قبلی نیز اشاره شد که قیمت پاراسیلینگ در ایران نسبت به مدت زمان و ارتفاعی که درخواست می‌کنید، متغیر است. هر چه مدت مدت زمان و ارتفاع بیش‌تری را مدنظر داشته باشید قیمت پاراسل نیز افزایش پیدا می‌کند. البته در بسیاری از محل‌های برگزاری پاراسیلینگ امکان افزایش تایم وجود ندارد و چنانچه تمایل به پاراسل سواری بیشتری داشته باشید، باید یک نوبت دیگر تهیه کنید. حداکثر ارتفاع برای پاراسیلینگ 300 متر است که برای ایجاد این موقعیت از طناب‌های بلند‌تری استفاده می‌شود. بنابراین قیمت پاراسل در ایران به عوامل متعددی وابسته است، اما برای مثال بد نیست بدانید که در شهریور 1400 قیمت پاراسل کیش برای هر نفر و بدون تخفیف 280 هزار تومان است. قیمت گفته شده شامل 6 دقیقه پاراسیلینگ در ماکسیمم ارتفاع و 45 دقیقه قایق سواری می‌شود.

 

پاراسیل
تفریح پاراسل

سخن آخر

باوجود اینکه پاراسیلینگ قدمت بالایی دارد و از قرن 20 میلادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ایران چند سالی است که طرفداران خود را پیدا کرده و پاراسیلینگ را می‌توان یکی از تفریحات آبی لوکس و جدید در ایران حساب کرد. در این مطلب درباره قیمت پاراسل، خطرات پاراسل و اینکه پاراسل چیست اطلاعاتی را گردآوری کردیم. اکنون چنانچه شما هم تجربه این تفریح هیجان انگیز را داشته‌اید خوشحال می‌شویم نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید. 

 

منابع: windandwatersports و parasaildestin