شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آسیب

یادداشت مهر؛

پیامدهای فرار ۶ اسیر از «جلبوع»/ نفوذپذیری بخش‌های امنیتی تل آویو

پیامدهای فرار ۶ اسیر از «جلبوع»/ نفوذپذیری بخش‌های امنیتی تل آویو

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه ای با اشاره به پیامدهای فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان جلبوع، گفت: اکنون دیگر تمامی بخش های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی آسیب پذیر و نفوذپذیر شدند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان های رژیم صهیونیستی یک رسوایی بزرگ را برای این رژیم رقم زد؛ هرچند که خود صهیونیست ها تلاش می کنند تا بر این رسوایی سرپوش بگذارند. آنچه که اتفاق افتاد، این بود که اسرای فلسطینی با ساده ترین امکانات توانستند از زندان فوق امنیتی جلبوع بگریزند. آنها در واقع سد بزرگی را شکستند و در نهایت نیز موفق به عبور از آن شدند.

اکنون که این ۶ اسیر بازداشت شده اند، صهیونیستها سناریوی جدیدی را در پیش گرفته اند و در تلاش هستند تا بازداشت اسرا را یک دستاورد برای خود قلمداد کنند. البته تعجبی ندارد که آنها چنین کاری انجام دهند. در نهایت صهیونیست ها به دنبال سرپوش گذاشتن بر رسوایی بزرگ امنیتی و اطلاعاتی خود هستند. آنها اکنون استراتژی بزرگنمایی اقدام اخیرشان در بازداشت اسرای زندان جلبوع را در پیش گرفته اند.

فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان جلبوع ضربه سهمگینی را به پیکره امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی وارد آورد. زمانی که اسرای فلسطینی می توانند سد زندانی در این سطح از امنیت را در هم بشکنند و از آن عبور کنند، بدیهی است که دیگر بخش های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز در همین حد آسیب پذیر هستند. زمانی که اسرای فلسطینی می توانند سد زندانی در این سطح از امنیت را در هم بشکنند و از آن عبور کنند، بدیهی است که دیگر بخش های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز در همین حد آسیب پذیر هستند

صهیونیست ها درست به همین دلیل است که به شدت احساس نگرانی می کنند. اکنون بر همگان آشکار شده است که امکان عبور از دیگر بخش های امنیتی تل آویو وجود دارد. این درحالی است که مقامات تل آویو ادعا می کنند که بخش های مختلف امنیتی و نظامی‌شان نظیر انبارهای تجهیزات و تسلیحات جنگی، نفوذناپذیر هستند.

درحال حاضر حتی می توان گفت که منازل سران امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نیز نفوذپذیر است. آنچه که در ماجرای فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع برای مقامات صهیونیست بسیار مهم است، این است که ساختار امنیتی‌شان به طور کامل در هم شکسته شد.

در واقع، اسرای فلسطینی زندان جلبوع با ساده ترین امکانات، ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی را به چالش کشیدند. گفته می شود که فلسطینیان با وسایلی نظیر قاشق، تونل آزادی را حفر کردند و به بیرون از زندان راه پیدا کردند. این یک رسوایی تاریخی و بزرگ برای تل آویو است. اکنون نیز استراتژی که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است، بزرگنمایی بازداشت اسرای زندان جلبوع، دروغ‌پراکنی و جنجال آفرینی است.

صهیونیست ها اکنون پس از بازداشت ۶ اسیر فلسطینی ادعا می کنند که ما موفق شدیم؟ سؤال این است که به چه قیمتی معتقد به تحقق موفقیت هستند؟ زمانی که اسرای فلسطینی از زندان فرار کردند، صهیونیستها تمامی رادارهای خود را برای یافتن آنها به کار گرفتند. آنها ماهواره های خارجی و داخلی را به کار گفتند. افزون بر این، تمامی جاسوسان اروپایی و خارجی برای یافتن اسرای فلسطینی در مناطق مختلف اجیر شدند.

در این میان، رژیم صهیونیستی برای یافتن اسرا حتی از دستگاه های اطلاعاتی رژیم های مرتجع عربی کمک گرفت. این به چه معناست؟ بدین معناست که تمامی سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی منطقه برای یافتن ۶ اسیر فلسطینی که از ابتدایی ترین امکانات تسلیحاتی نیز برخوردار نبودند و در حقیقت کاملاً غیر مسلح بودند، توسط مقامات رژیم صهیونیستی به کار گرفته شد.

صهیونیستها برای یافتن اسرای غیر مسلح تمامی دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی در منطقه را به کار گرفتند بنابراین بازداشت مجدد آنها نمی تواند دستاوردی برای تل آویو تلقی گردد صهیونیست ها حتی از سیستم های سفارتخانه ها در اراضی اشغالی، دوربین های در شب، رادارهای ویژه برای یافتن اسرا استفاده کردند. تمامی این امکانات تنها برای یافتن ۶ اسیر غیر مسلح به کار گرفته شد. آیا با این توصیفات، صهیونیستها پس از بازداشت ۶ اسیر فلسطینی دستاوردی را محقق ساختند؟ طبیعی است که افکار عمومی خود به خوبی این مسائل را درک می کنند. حتی کسانی که کمترین شناختی از مسائل امنیتی دارند، این مسأله را می دانند.

در خصوص پیامدهای فرار ۶ اسیر فلسطینی نیز باید گفت که این اقدام پیامدهای عجیبی داشت. در طول تاریخ هفتاد و چند ساله اشغال فلسطین، هیچگاه اسرای فلسطینی به این اندازه در مسیر مبارزاتی با رژیم صهیونیستی تأثیرگذار نبوده اند.

اکنون ما شاهد پیوند خوردن کرانه باختری با سرزمین های اشغالی سال ۱۹۴۸ و غزه هستیم. این پیوند برای همکاری در صحنه مبارزاتی با رژیم صهیونیستی بسیار مهم است. اکنون صحنه بزرگی در رویارویی میان فلسطینیان و صهیونیستها رقم خورده است و موجب شده است تا ارتش این رژیم همواره در حالت آماده باش به سر ببرد.

جعفر قنادباشی؛ کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه