معصومه صالحی، مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در حال حاضر 52 میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به آلزایمر (دمانس) هستند و بنا بر آمار جهانی در این ایران تا دو سال  پیش بیش از 700 هزار نفر مبتلا به آلزایمر وجود دارد.

او با بیان اینکه با توجه به روند رو به رشد سالمندی در ایران با توجه به اینکه سوم کشور جهان در این موضوع هستیم، پیش بینی می شود این آمار در ایران تا  20 سال آینده به سه میلیون نفر افزایش پیدا کند، افزود: بیماری آلزایمر بیشتر برای سنین سالمندی است اما ما انواع دمانس داریم که 60 تا 70 دمانس های غیر قابل برگشت و 20 تا 30 درصد شامل دمانس های قابل برگشت است.

صالحی ادامه داد: دمانس های قابل برگشت ممکن است بر اثر کم کاری یا پرکاری ترویید، بیماری های عفونی، افسردگی، تومورهای بدخیم، شغل های در سطح بالای استرس، عمل های جراحی طولانی و... ایجاد شود. همچنین علامت های دمانس مانند از دست دادن حافظه، اختلالات عملکردی است که اگر زود تشخیص داده شوند، دمانس ایجاد شده قابل برگشت است و فرد می تواند به زندگی عادی خود برگردد.

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه اگر دمانس درمان نشود منجر به بروز بسیاری از مشکلات در آینده می شود، افزود: بیش از 70 درصد دمانس که بیماری آلزایمر تشخیص داده می شود جز دمانس های غیرقابل برگشت است که متاسفانه درمان خاصی هم ندارد و تنها درمان نگهدارنده دارد.

صالحی ادامه داد: هر 5 سال تشخیص زودهنگام بیماری دمانس می تواند 5 سال معلولیت ناشی از بیماری را به تعویق بیاندازد و فرد می تواند در صورت ابتلا زندگی با کیفیت تری داشته باشد.

او با بیان اینکه همانطور که افراد هر ساله چکاپ سالانه انجام می دهند بهتر است از سن 50 سالگی افراد هرساله تست تشخیصی بیماری دمانس را انجام دهند، تصریح کرد: افسردگی بالاترین ریسک  خطر به بیماری آلزایمر است و اگر درمان نشود می توان عامل مهم این بیماری باشد.

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران گفت: اگر در حین تست های تشخیصی مشکلی در حال شکل گیری باشد، می توان آن را کنترل کرد و مقداری می تواند خانواده و جامعه را از مشکلات آن دور کند.

او درباره فراموشی جوانان و احتمال خطر ابتلا افراد جوان به دمانس گفت: جوانان به دلیل مشغله ها، استرس های ناشی از مشکلاتشان، مصرف دخانیات و دارو های خاص ممکن است به فراموشی مبتلا شود اما نمی توان گفت آن ها دمانس و یا فراموشی دائم دارند  و ممکن  افراد به دلیل عدم تمرکز مواردی را فراموش کنند.

صالحی گفت: جوانان نباید نگران ابتلا به بیماری آلزایمر باشد چرا که این بیماری بیشتر برای سنین سالمندی است اما افراد می توانند با چکاپ های سالانه از سلامتی خودشان مطمئن باشند همچنین ممکن است دیابت و با فشار خون نهفته باعث شود مغز درگیر شود و فرد در گروه حساسی در معرض بیماری آلزایمر قرار گیرد.

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه خانم ها به دلایل مختلفی حدود 5 تا 6 درصد بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند، گفت: امید به زندگی در خانم ها 4 تا 5 سال بیشتر از مردان است. از دلایل ابتلا خانم ها به آلزایمر می توان به عدم ازدواج مجدد خانم ها بعد از فوت همسرشان اشاره کرد چرا که تنهایی و سن بالا می تواند دلیل ابتلا باشد همچنین به دلیل اینکه مدیریت خانواده و بیشتر استرس ها برای خانم هاست میزان ابتلا این افراد نیز بیشتر خواهد بود. شغل های پر استرس مانند خلبان بودن همسر یک خانم می تواند دلیلی باشد که این جنس بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار گیرند چرا که شغل های پر خطر و دارای استرس شدید می تواند عاملی برای ابتلا به این بیماری باشد.

انتهای پیام/4