شهر خبر

یاری: در ۳ یا ۴ وزن بالا شانس مدال جهانی داریم/ شاید کریمی به خداحافظی از کشتی فکر می‌کند


یاری: در 3 یا 4 وزن بالا شانس مدال جهانی داریم/ شاید کریمی به خداحافظی از کشتی فکر می‌کند

دارنده مدال برنز کشتی آزاد جهان شانس تیم ملی ایران در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ را کسب ۳،۴ مدال دانست، آن هم در اوزان بالا.

بهروز یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره دلایل اُفت علیرضا کریمی کشتی‌گیر کرجی تیم ملی اظهار داشت: کریمی 28 ساله است و باتوجه به اینکه کشتی را در سنین پایین شروع کرده، مدت زیادی است که دوره قهرمانی‌اش را طی می‌کند. این بچه‌ها در دوره نوجوانی و جوانی تحت فشار تمرینات سخت و وزن کم کردن قرار می‌گیرند و عمر قهرمانی‌شان کوتاه می‌شود.

وی ادامه داد: علیرضا دبیر در 26 سالگی پیر و تمام شد، یا حسن یزدانی از سال 2011 در اردوهای تیم های ملی است و 10 سال فشار مداوم به بدنش وارد شده است. علیرضا کریمی هم دوره حسن یزدانی است اما هرگز نتوانست نفر اول شود. بعضی از مدال‌هایش را هم با پایین و بالا کردن وزنش به دست آورد. او قبل از المپیک عمل رباط زانو انجام داد. ضمن اینکه یک وقتی هست که یک قهرمان از قهرمانی اشباع می‌شود و ممکن است برای علی کریمی هم این اتفاق رخ داده باشد و به خداحافظی از دنیای قهرمانی فکر کند. بدن کریمی 10-11 سال تحت فشار بوده؛ دوران قهرمانی مگر چقدر است؟

این قهرمان و مربی کشتی کرج تاکید کرد: کشتی‌گیران هم انسان هستند و خصایص انسانی بر آنها حکمفرماست. آدمها وقتی پیر می‌شوند به دوران بچگی نزدیک می‌شوند. کشتی گیران هم وقتی در کشتی پا به سن می‌گذارند «نازک نارنجی» می‌شوند، عبدالله موحد در المپیک مونیخ و علیرضا دبیر در المپیک آتن رفتارهایی از خود نشان  دادند که مشخص بود به پایان دوره قهرمانی‌شان نزدیک شده بودند.

یاری در ادامه درباره پیش بینی مسابقات جهانی نروژ، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم همچنان شانس ما در 3،4 وزن بالا برای کسب مدال بیشتر است. مصدومیتی که در لیگ جهانی گریبانگیر حسن یزدانی شد، شاید روی مبارزه‌اش مقابل تیلور در المپیک تاثیر گذاشت. یکی از فرضیه‌ها می‌تواند این باشد که تیلور زودتر از یزدانی پایش را جراحی کرد. در سنگین وزن، کشتی‌گیر آمریکایی به کشتی کج رفته، گنو پتریاشویلی پیر شده و امیرحسین زارع کمی تلاش کند، طلای سنگین وزن را خواهد گرفت.

قهرمان سابق تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به برخی رفتارها و ابراز خوشحالی بعضی از کشتی‌گیران بعد از پیروزی، گفت: رسول خادم فینال المپیک را می‌برد و طلا می‌گیرد، اما اصلا روی تشک خوشحالی نمی‌کند؛ چون می‌داند این طلا برای او بوده و باید آن را می‌گرفته، یا حسن یزدانی را ببینید او هم به همین شیوه رفتار می‌کند، ولی برخی از کشتی‌گیران الگوهای غلط رفتاری جلوی چشم‌شان است، که مثلا امروز دارند به این فکر می‌کنند که اگر طلا گرفتم، عدد سه را نشان دهم که یعنی در هر سه رده سنی طلا گرفتم؛ برخی هم چهره‌شان را شبیه یاکوزاها می‌کنند!

انتهای پیام/