بر اساس نتایج یک تحقیق که به تازگی از سوی این دو آزمیشگاه داروسازی آمریکایی و آلمانی منتشر شده واکسن فایزر/بیون تک قابلیت بالایی در ایمن‌سازی کودکان ۵ تا ۱۱ سال در برابر ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ دارد.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که استفاده از دوزی مناسب از واکسن فایزر برای سنین یاد شده برای آنها «قابل تحمل» و «ایمن» خواهد بود.

در بیانیه‌ دو شرکت یاد شده که روز دوشنبه منتشر شد تصریح شده است که داده‌های مربوط به این تحقیق «در اسرع وقت» در اختیار مقامات بهداشتی قرار خواهد گرفت.

بر اساس اعلام این دو شرکت پیشگام تولید واکسن کرونا در جهان، واکنش ایمنیِ واکسن فایزر نزد کودکان بالای پنج سال با افرادی که در سنین ۱۶ تا ۲۵ سالگی دوز‌های بیشتری از واکسن را دریافت کرده‌اند، «قابل مقاسیه» است.

این نخستین داده‌های آزمایش‌های بالینی واکسن روی کودکان ۵ تا ۱۱ ساله است که شرکت‌های فایزر و بیون‌تک بر مثبت بودن نتایج آن تاکید دارند.

دو شرکت آمریکایی و آلمانی پیش‌تر استفاده از واکسن‌های فایزر/بیون و مدرنا را که بر اساس فناوری آر.ان. ای پیام‌رسان ساخته شده برای استفاده از سنین ۱۲ به بالا مجاز اعلام کرده بودند.

آلبرت بورلا، مدیر عامل شرکت فایزر با اشاره به اینکه نتایج تحقیقات بالینی مبنای محکمی برای درخواست مجوز استفاده از واکسن در میان کودکان بالای پنج سال بوده، یادآور می‌شود که موارد ابتدای کودکان به بیماری کووید۱۹ به خصوص پس از ماه ژوئیه با توجه به همه‌گیری گونه جهش یافته دلتا در ایالات متحده ۲۴۰ درصد افزایش داشته و این مسئله ضرورت واکسیناسیون کودکان را نشان می‌دهد

آنچه شرکت‌های فایزر و بیون‌تک برای درخواست مجوز استفاده از واکسن نزد کودکان به آن استناد کرده‌‌اند در واقع نتایج بخشی از تحقیقات بالینی است که روی ۴ هزار و ۵۰۰ کودک شش ماهه تا یازده ساله در ایالات متحده آمریکا، فنلاند، لهستان و اسپانیا انجام شده است.

نتایج بخش‌های دیگر این تحقیق بویژه یافته‌های تحقیقات انجام شده برای گروه سنی ۲ تا ۵ سال و همچنین گروه سنی شش ماه تا ۲ سال که دو تزریق ۳ میکروگرم از واکسن را دریافت کرده‌اند قرار است در سه ماهه پایانی سال جاری منتشر شود.‌

مطالعات تحقیق در خصوص میزان ایمن‌سازی واکسن مدرنا نزد کودکان زیر ۱۲ سال نیز به گفته این دو شرکت در دست انجام است.