شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایه#کتاب

عرضه بی دردسر یک کتاب غیرقانونی در سایه سریال اقتباس شده از آن + عکس


عرضه بی دردسر یک کتاب غیرقانونی در سایه سریال اقتباس شده از آن + عکس

قاچاقچیان کتاب با پایان گرفتن سریال «زخم کاری» دست به کار شده و به عرضه غیرقانونی کتابی پرداخته‌اند که این سریال با اقتباس از آن ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عرضه کتاب «بیست زخم کاری» همزمان با پایان سریال «زخم کاری» و استقبال مخاطبان از این سریال، در بستر فضای مجازی در حال انجام است؛ این در حالی است که کتاب مجوز انتشار ندارد و ناشر نیز در صفحه خود اعلام کرده است که نسخه‌های عرضه شده به صورت غیرقانونی و قاچاق در حال توزیع است و ارتباطی با ناشر ندارد. در کنار عرضه این اثر، کتاب‌های دیگری نیز به چشم می‌خورد که گاه در میان آنها، آثاری از افرادی چون سلمان رشدی نیز دیده می‌شود که اشاعه‌دهنده افکار الحادی است. دسته دیگر کتاب‌های عرضه شده در این کانال‌ها، کتاب‌هایی است که به صورت قاچاق منتشر شده‌اند، بی‌آنکه حقی به مؤلف، مترجم و ناشر پرداخت شود.

 به نظر می‌رسد قاچاقچیان کتاب این‌بار نیز فرصت را غنیمت دانسته‌‌اند تا از این طریق نیز سودی به جیب بزنند. طی دو سه سال اخیر، با اوج گرفتن کار قاچاقچیان کتاب، نحوه عرضه آثار نیز متنوع شده است. دیگر عرضه‌کنندگان این آثار به کنج خیابان انقلاب یا فروشگاه‌های زیرزمینی بسنده نمی‌کنند و با در نظر گرفتن شگردهای مختلف، عرضه و دسترسی کتاب برای مخاطب را راحت‌تر کرده‌اند؛ به طوری که گفته می‌شود، کتابسازان عمده ویترین کتاب را به خود اختصاص داده‌اند؛ از فروشگاه‌های کوچک در فرودگاه، ترمینال، ایستگاه‌های مترو و ... با تخفیف‌های 50 درصد گرفته تا عرضه در صف واکسیناسیون و استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی. 

قاچاق کتاب , کتاب ,

کتابسازی و عرضه غیر قانونی آثار در سال‌های اخیر به یکی از معضلات جدی در حوزه نشر تبدیل شده است. پدیده‌ای که برای ناشر و نویسنده بازی دو سر باخت است، آن هم در شرایطی که فضای نشر کشور در رکود به سر می‌برد و مشکلات ریز و درشت متعددی کار را برای دست‌اندرکاران این حوزه سخت کرده است. در حالی که صنعت نشر کشور هر روز نحیف‌تر می‌شود، اوضاع برای کتابسازان روز به روز بهتر شده است. به طوری که برخی از فعالان نشر می‌گویند برخی از قاچاقچیان کتاب قبلاً خود در بازار نشر به عنوان کارگر مشغول به کار بودند، اما در چند سال اخیر با استفاده از چاپ غیرقانونی آثار سرمایه‌ای به جیب زده و کسب و کاری راه انداخته‌اند.

در کنار آسیب اقتصادی این پدیده که بر فعالان واقعی این صنعت تحمیل می‌شود، باید از آسیب‌های اخلاقی نیز یاد کرد که متوجه مخاطب است. اگر بخواهید از کتابسازها کتاب بخرید، حتماً با تأکید بر «بدون سانسور» بودن یا «کتاب‌های زیرزمینی»، چند عنوان دیگر را نیز به شما معرفی می‌کنند؛ عمده این آثار به دلایل مختلف از چاپ و نشر منع شده‌اند اما به راحتی در گوشه خیابان‌ها عرضه می‌شوند. اگرچه پدیده قاچاق کتاب در سال‌های گذشته با انتقاد ناشران و نویسندگان همراه بوده، اما با قوت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد. برخی از فعالان حوزه نشر معتقدند اراده‌ای برای مقابله با این پدیده وجود ندارد و برخی دیگر نیز می‌گویند، مجازاتی که قانون برای این دسته از افراد در نظر می‌گیرد، منجر به پیشگیری از جرم نشده و مانعی برای ادامه فعالیت دیگر فعالان این حوزه محسوب نمی‌شود.

قاچاق کتاب , کتاب ,

به نظر می‌رسد در کنار رفع خلأهای جدی در این زمینه، باید برای پیشگیری از گسترش پدیده کتابسازی بیش از پیش بر آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی و انجام کار فرهنگی در این زمینه متمرکز بود؛ موضوعی که در یک دهه گذشته در چند حوزه انجام و بازخورد خوبی نیز دریافت شد؛ مشابه کاری که در حوزه پخش فیلم‌های غیرقانونی یا اطلاع‌رسانی در زمینه قوانین راهنمایی و رانندگی با کمک گرفتن از انیمیشن و شخصیت‌هایی چون «داداش سیا» صورت گرفت.

انتهای پیام/