شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خبرنگاران#آتش سوزی#کودکان#جزیره

حریق گسترده در اردوگاه پناهنگان در یونان/ زنان و کودکان گریان در محوطه اطراف اردوگاه


حریق گسترده در اردوگاه پناهنگان در یونان/ زنان و کودکان گریان در محوطه اطراف اردوگاه

یک آتش سوزی گسترده در اردوگاه پناهندگان واتی در جزیره ساموس یونان به وقوع پیوسته و خبرنگاران از زنان و کودکان گریان در محوطه اطراف آن خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "اس ار اف" سوئیس، شب گذشته در اردوگاه پناهندگان واتی در جزیره ساموس یونان آتش سوزی گسترده‌ای به وقوع پیوست. به گفته مقامات در هنگام وقوع آتش سوزی حدود 300 مهاجر در این اردوگاه اقامت داشتند.

شهردار ساموس اعلام کرده که این اردوگاه پناهندگان کاملا تخریب شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بسیاری مهاجران و فرزندان آن ها در پارکینگی در نزدیکی این اردوگاه گریه می کردند.

به گفته مقامات، این آتش سوزی در قسمتی از اردوگاه رخ داد که در آن چادر بنا شده بود که برخی از آن ها رها شده بود. قبل از وقوع این آتش سوزی این طور برنامه ریزی شده بود که حدود 300 نفر از ساکنان اردوگاه واتی به اردوگاه جدیدی که انتقادهای زیای از طرف سازمان های حقوق بشری به محدودیت های اعمال شده در آن وارد شده است منتقل شوند.

بسیاری از منتقدان و نهادهای حقوق بشری  انتقاد شدیدی به شرایط ایجاد شده در این اردوگاه وارد می کنند و آن را بیشتر شبیه زندان می دانند تا یک محل برای اقامت مهاجران.

 دولت یونان این  اردوگاه پناهندگان محصور شده با امکان کنترل شدید بر روی پناهندگان را به منظور اسکان 3 هزار مهاجر  ایجاد کرده است. این اردوگاه پناهندگان با سیم خاردار محصور شده، مجهز به دوربین های نظارتی، اسکنرهای اشعه ایکس و درهای مغناطیسی است. این اردوگاه پناهندگان همچنین یک زندان دارد که تنها از طریق تراشه های الکترونیکی قابل دسترس است.

 به نوشته رسانه های یونانی ساکنان این اردوگاه روزانه تنها بین ساعت 8 صبح تا 8 بعد از ظهر می توانند این اردوگاه را ترک کنند مگر کسانی که درخواست پناهندگی آن ها رد شده و در چارچوب توافق پناهندگان اتحادیه اروپا با ترکیه باید به این کشور بازگردانده شوند. شب ها هم درهای این اردوگاه بر روی خروج همه ساکنان بسته است.اتحادیه اروپا حدود 276 میلیون یورو به ساخت این پروه امنیتی اختصاص داده است.

سازمان های حقوق بشری به این اردوگاه پناهندگان محصور شده و با محدودیت های سختگیرانه انتقاد شدیدی وارد کرده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده که محدودیت ها در این اردوگاه برای مهاجران بسیار زیاد است.

سازمان پزشکان بدون مرز همچنین اعلام کرده است: میلیون ها یورو برای ساخت این پروژه هزینه شده تا این انسان ها که تنها جرم آن ها گشتن به دنبال کمک و ثبات و پایداری است محصور شوند. در این بیانیه همچنین آمده است: شکی نیست که این مرکز جدید تنها مهاجران را از انسانیت خارج کرده و به حاشیه می برد.

در آستانه افتتاح این اردوگاه امنیتی پناهندگان، بسیاری از سازمان های غیر دولتی دیگر و نمایندگان جامعه مدنی از اتحادیه اروپا و یونان خواسته اند برنامه های خود برای محدود کردن آزادی تردد و حرکت پناهندگان را کنار بگذارند. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز در این باره ابراز نگرانی کرده است.

البته دولت یونان بیشتر تلاش می کند به تجهیزات بهتر این اردوگاه از جمله آب جاری و امکانات بیشتر نسبت به اردوگاه های دیگر تاکید کرده و به محدودیت های آن اشاره نکند.

انتهای پیام/