شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#محیط زیست#حیوانات#دام#آتش

حیوانات عجیب غریبی که به دام آتش‌نشانی افتادند +عکس

اتش نشانی

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: آتش نشانان هرکجا که دسترسی داشته باشند و امکان عملیات وجود داشته باشد، حیوانات را نجات داده و به محیط زیست یا صاحبانشان تحویل می‌دهند.

به گزارش مشرق، چند روز قبل آتش نشانان در جریان سقوط دو سگ در داخل چاه عمیقی قرار گرفتند. با حضور ماموران آتش نشانی و ایجاد کارگاه و انجام عملیات هر دو سگ را نجات دادند و سالم از عمق ۱۲ متری چاه خارج کردند.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در مورد ماموریت‌های آتش نشانان برای نجات حیوانات یا زنده گیری حیوانات خطرناک برای شهروندان گفت: در صورت تماس شهروندان برای نجات حیواناتی مانند گربه، سگ، خرگوش یا پرندگان اهلی نیروهای آتش نشانی اعزام می‌شوند و عملیات نجات را انجام می‌دهند، البته گاهی مواقع آتش نشانان به محل گرفتاری حیوان دسترسی ندارند و به همین دلیل عملیاتی انجام نمی‌شود. گاهی شهروندان از آتش نشانان می‌خواهند برای نجات گربه از درز میان دو ساختمان عملیات کنند، در صورتی که دسترسی به آن نقطه غیر ممکن است مگر اینکه دیوار تخریب شود که وقتی این موضوع را مطرح می‌کنیم، شهروندان با تخریب دیوار ساختمان مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: بارها شده است که حیوانی روی درخت، داخل فاضلاب یا چاه گرفتار شده است و آتش نشانان به دلیل اینکه به آنجا دسترسی داشتند عملیات را انجام داده و حیوان نجات پیدا کرده است. برای ما مهمترین اصل در عملیات نجات حیوانات این است که به حیوان دسترسی داشته باشیم. البته برخی مواقع هم شاهد هستیم یک گربه داخل حیاط شهروندی رفته و او از ما درخواست کمک می‌کند تا گربه را از حیاط بیرون کنیم، یا در اطراف تهران و در زمین‌های کشاورزی که جانواران مختلف وجود دارند افراد تماس می‌گیرند و از مشاهده مار در زمین‌های کشاورزی خبر می‌دهند.

ملکی در مورد عجیب‌ترین حیواناتی که آتش نشانی آن‌ها را نجات داده یا در صورت ایجاد مزاحمت برای شهروندان آن‌ها را زنده گیری کرده و به محیط زیست تحویل داده اند، گفت: در سال‌های اخیر حیوانات مختلفی مانند آهو، توله شیر، عقاب، جغد، انواع مارهای سمی بزرگ و کوچک، روباه، شاهین و قرقی را زنده گیری کرده ایم. یکبار در عملیاتی که خودم حضور داشتم به ما اطلاع دادند که میمونی بزرگ در بالای درخت در یکی از خیابان‌های تهران است، بی درنگ به آنجا رفته و پس از خسته شدن میمون بازیگوش توانستیم با تور آن را زنده گیری کنیم و تحویل محیط زیست دهیم.

حیوانات عجیب غریبی که به دام آتش‌نشانی افتادند +عکس

سخنگوی سازمان آتش نشانی در مورد اینکه به پاییز و سردی هوا نزدیک می‌شویم و امکان حضور جانواران در سطح شهر وجود دارد، گفت: معمولا حیوانات وحشی و خطرناک در سطح شهر تهران کمتر حضور دارند چرا که وقتی از بیابان یا ارتفاعات برای رفع گرسنگی و تشنگی به سمت شهر می‌آیند، در روستاهای قبل از تهران نیاز خود را برطرف می‌کنند.

حیوانات عجیب غریبی که به دام آتش‌نشانی افتادند +عکس

وی با اشاره به اینکه پرندگان به علت گم کردن راه یا خستگی در شهر دیده می‌شوند، گفت: پرندگان شکاری مانند عقاب و شاهین در فصل مهاجرت به علت اینکه راه را گم می‌کنند یا خستگی در پشت بام، حیاط یا در صورت باز بودن پنجره وارد خانه‌های شهروندان شده و بعضا موجب وحشت می‌شوند که آتش نشانان بلافاصله وارد عمل شده و حیوان را زنده گیری می‌کنند.

منبع: جامعه ۲۴