شهر خبر

یسرائیل هیوم: با دستگیری ۶ اسیر فلسطینی مشکلات اسرائیل تمام نشده است


یسرائیل هیوم: با دستگیری 6 اسیر فلسطینی مشکلات اسرائیل تمام نشده است

به اعتقاد پر تیراژ‌‌ترین روزنامه اسرائیلی با وجود دستگیری هر ۶ اسیر فلسطینی که موفق به خروج از زندان فوق امنیتی جلبوع شده بودند، کار برای اسرائیل تمام نشده و همچنان خطر پس‌لرزهای آن تل‌آویو را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «یواف لیمور» در یادداشتی که در شماره امروز دوشنبه روزنامه یسرائیل هیوم منتشر شد، نوشت: با وجود آنکه با دستگیری دو اسیر باقی مانده پرونده این فرار بسته شد اما مشکلات مربوط به آن به پایان نرسیده و حداقل در دو مورد اسرائیل با خطر مواجه است.

به نوشته این رسانه عبری زبان، اولین معضل و مشکل که فوریت بسیار زیادی هم دارد، آن است که شرایط بعد از این عملیات فرار همچنان متشنج است و مسئله اسرا به شکل بی‌سابقه‌ای توانست صحنه فلسطین را یکدست و متحد کند.

بعد از خروج اسرای فلسطینی از جلبوع، جبهه فلسطینی چه در کرانه باختری و چه در نوار غزه به تحرک و نوعی جنبش بیشتر دچار شد.

در کرانه باختری شاهد افزایش اقدامات ضد اسرائیلی بودیم و شمار زیادی از اقدامات به ثبت رسیدند.

در نوار غزه هم جنبش جهاد اسلامی تعداد راکت شلیک کرد و گرچه مصر برای آرام کردن اوضاع به ویژه بعد از دیدار بنت با السیسی تلاش زیادی می‌کند و تا گردن در این امر فرو رفته اما همچنان غزه به عنوان مشکل بدون حل باقی است و به زودی بهانه دیگری برای از سرگیری شلیک راکت‌ها به سوی جنوب (فلسطین اشغالی و اطراف نوار غزه) پیدا خواهد شد.

 

دومین معضل و مشکل از دیدگاه این تحلیلگر اسرائیلی، شکافی است که در ساختار امنیت زندان‌های اسرائیل به وجود آمده است و نشان داده است که ساختار پلیس اسرائیل به شدت ضعیف و ناکارآمد بوده و حتی از حرفه‌ای‌گری هم دور است.

در بخش دیگری از این یادداشت اعتراف شده است: فرار 6 اسیر فلسطینی از زندان جلبوع از دیدگاه افکار عمومی فلسطینی ثبت یک پیروزی علیه اسرائیل محسوب می‌شود، همان طور که در عملیات نگهبان دیوار (سیف القدس) هم این پیروزی به ثبت رسید، پس دستگیری هر شش اسیر و بازگرداندن آنها به زندان دیگر اهمیت چندانی بعد از ثبت آن پیروزی نخواهد داشت، تصاویر پخش شده از این اسرا که در زمان دستگیری لبخند می‌زنند تاکیدی بر ثبت این شکست هولناک برای اسرائیل است، شکستی که مسئولین زندان‌های اسرائیل در به وجود آمدن آن سهیم هستند.

انتهای پیام/