شهرخبر

رؤسای جمهور از کدام دانشگاه‌ها دکترای افتخاری گرفتند؟

باشگاه خبرنگاران/ رؤسای جمهور در هر دوره، از دانشگاه‌ها و مجامع علمی مطرح دنیا مدارک افتخاری دریافت کردند.

رؤسای جمهور از کدام دانشگاه‌ها دکترای افتخاری گرفتند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز جمعه سید ابراهیم رئیسی که برای حضور در اجلاس سران کشور‌های عضو همکاری شانگهای به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان رفته بود، بعد از حضور در دانشگاه ملی این کشور، از این دانشگاه مدرک دکترای افتخاری خود را دریافت کرد و به عنوان عضو افتخاری هیئت علمی این دانشگاه انتخاب شد. لازم به ذکر است سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دارای عالی‌ترین سطح حوزه یعنی سطح چهار در رشته فقه و حقوق از مدرسه عالی شهید مطهری است.

البته اعطای مدرک دکترای افتخاری به رئیس جمهور اتفاق تازه‌ای نیست و در گذشته هم برای رؤسای جمهور قبلی این اتفاق رخ داده بود.

حسن روحانی هم در سال ۹۶ مدرک دکترای افتخاری خود را از دانشگاه ام. گ. او مسکو دریافت کرده بود؛ "سادوو نیچی" رئیس دانشگاه دولتی مسکو (ام. گ. او) گفت: به پاس خدمات و اقدامات دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در مسیر تقویت و توسعه روابط علمی و آکادمیک میان ایران و روسیه، دکترای افتخاری این دانشگاه به وی اعطا می‌شود.

محمود احمدی نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم هم در سال ۹۱ دکترای افتخاری خود را از دانشگاه هاوانا دریافت کرد.

احمدی نژاد در سال ۹۲ هم یک مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه دارالحکمه کانادا دریافت کرد.

رئیس دولت اصلاحات هم از دانشگاه دولتی مسکو، مؤسسه فناوری توکیو، دانشگاه دهلی، آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان، دانشگاه لبنان، دانشگاه النیلین، دانشگاه تهران، دانشگاه سنت اندروز انگلستان و دانشگاه لیژ بلژیک دکترای افتخاری دریافت کرده بود.

هاشمی رفسنجانی هم در دوران ریاست جمهوری خود از دانشگاه تهران دکترای افتخاری دریافت کرد.

دست رد بر پذیرش دکترای افتخاری/ می‌خواهم به میثاق طلبگی متعهد بمانم

اما  آیت الله خامنه‌ای تنها شخصی بودند که نگاهی خاص به موضوع دکترای افتخاری داشتند و مدارک دکترای افتخاری از دانشگاه‌ها و مجامع علمی را نمی‌پذیرفتند؛ چراکه ایشان پیشنهاد اعطای دکترای افتخاری از سوی دانشگاه تهران را قبول  نکردند و با تشکر فراوان از پیشنهاد رئیس و استادان دانشگاه تهران اظهار داشتند: «این مسئله و ابراز محبت دانشگاهیان برای بنده افتخار است اما از پذیرش آن معذورم و اگر خداوند کریم کمک کند به همان میثاق طلبگی متعهد و پایبند خواهم بود».

محمد خوش چهره، کارشناس سیاسی درباره عدم پذیرش دکترای افتخاری توسط آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب می‌گوید: به اعتقاد بنده عدم پذیرش مدرک دکتری افتخاری دانشگاه تهران از سوی رهبر فرزانه انقلاب تذکری است برای برخی افراد و شخصیت‌ها و حتی افرادی در لباس روحانی که فکر می‌کنند با مدرک دکتری به برخی تشخص‌ها می‌رسند یا تذکر ایشان به برخی افراد و مدیرانی است که ضعف خود را می‌خواهند با مدارج دکتری و تحصیلات عالی پر کنند و فراموش می‌کنند که عطر آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید.

اگر چه اعطای مدرک دکترای افتخاری از سوی دانشگاه‌ها و مجامع علمی شناخته شده به چهره‌های مطرح و سرشناس به پاس زحمات و فعالیت‌های آن‌ها امری مرسوم در دنیای علم و سیاست است، ولی مسئولان باید بدانند موضوعی که کارنامه‌های کاری آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، کارنامه اجرایی آنان در دوران مسئولیت خود است.