شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا#جمعه

خبر خوش، اوضاع کرونا رو به بهبود است

خبر خوش، اوضاع کرونا رو به بهبود است

طی روزهای اخیر تلفات کرونا با افتی خوبی روبرو شده و از ۴۵۳ مورد تلفات روزانه در روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه به ۳۶۴ مورد در روز جمعه ۲۶ شهریور، ۳۵۵ مورد در روز شنبه ۲۷ شهریور و ۳۹۱ مورد در روز یکشنبه ۲۸ شهریور ماه رسیده است.

به گزارش بهداشت نیوز، اوایل اسفند سال ۱۳۹۸ بود که ویروس کرونا از سرزمین اژدهای سرخ و پس از طی کردن ۵۶۱۲ کیلومتر به ایران رسید و شهر به شهر را در تسخیر پنجه های مرگبار خود درآورد و ناقوس مرگ را برای مردم ایران نواخت.

پس از این هجوم مرگبار، تدابیری از جمله فاصله گذاری اجتماعی، رعایت پروتکل های بهداشتی و تهیه واکسن در دستور قرار گرفت اما ذیل این اقدامات شمار مقتولان قاتل زنجیره ای گاه دو رقمی و گاهی دیگر سه رقمی می شد.   

۱۶ دی سال ۱۳۹۹ بود که تلفات روزانه کرونا پس از ۲۰۰ روز دو رقمی شد اما از ۱۳ فروردین سال ۱۴۰۰ و آغاز طلیعه خیز چهارم تلفات روزانه این ویروس بار دیگر سه رقمی شد و به ۱۰۸ نفر رسید و با آغاز خیز پنجم این روند مرگبار تثبیت شده است.

کرونا خیز پنجم خود را اوایل تیر سال ۱۴۰۰ آغاز کرد و در این خیز بر شدت قربانیان خود افزود و روز ۱۷ مرداد با ۵۴۲ مورد مرگ طی ۲۴ ساعت رکورد پیشین خود را که ششم اردیبهشت سال جاری با ۴۹۶ فوت به ثبت رساند، شکست.

اما این رکوردشکنی کرونا را متوقف نکرد زیرا این ویروس رکوردهای جدیدی به ترتیب در ۱۹ مرداد با ۵۸۸، ۲۴ مرداد با ۶۲۰، ۲۵ مرداد با ۶۵۵، ۳۱ مرداد با ۶۸۴ مورد بر جای گذاشت و در دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد تلفات روزانه و در حالیکه به گفته مسولان احتمال چهار رقمی شدن تلفات در خیز پنجم وجود داشت، در قله ایستاد.

اما طی روزهای اخیر تلفات کرونا با افتی خوبی روبرو شده و از ۴۵۳ مورد تلفات روزانه در روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه به ۳۶۴ مورد در روز جمعه ۲۶ شهریور، ۳۵۵ مورد در روز شنبه ۲۷ شهریور و ۳۹۱ مورد در روز یکشنبه ۲۸ شهریور ماه رسیده است.

گرچه رکوردزنی آمار تلفات کرونا ارثی بود که به دلیل اعمال برخی رویه ها به دولت سیزدهم رسید اما بدون شک می توان یقین داشت که در این دولت بطور قطع شاهد سیر نزولی ابتلا، بستری و مرگ و ریشه کنی کرونا خواهیم بود.

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز فعالیت، مهار کرونا را یکی از اصلی ترین اولویت های خود برشمرده است، چنانکه آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری، چهارم شهریور ماه در جلسه هیات دولت که یک روز بعد از رای اعتماد مجلس به وزیران برگزار شد، گفت: مسئله اول کرونا است که همه دستگاه باید کمک کنند. محور وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی است اما همه دستگاه ها باید کمک کنند.

وی افزود: باید موفق شویم که ظرف مدت کوتاه هم مسئله واکسیناسیون را و هم مسئله سلامت را در کشور تضمین ‌کنیم و این نیاز به کار مضاعف است. البته آنچه تا کنون انجام شده خوب بوده اما کافی نبوده و یک گام هایی باید برداشته شود و به صورت فعال ظاهر شویم.

رییس جمهوری ادامه داد: در رابطه با ویروس نباید به صورت منفعل عمل کنیم نگاه‌ ما باید از حالت منفعل به حالت فعال تبدیل شود. پیشگیری ها و پیش‌بینی‌هایی صورت بگیرد که منجر شود به اینکه ما بر شرایط و وضعیت غالب شویم و شرایط و وضعیت را متفاوت کنیم، از این رو در این جهت لازم است که همه دستگاه‌ها کمک کنند.

وی با بیان اینکه مساله کرونا مردم را ناراحت کرده، گفت: شرایط ویژه‌ای است که می طلبد کار شبانه روزی جدی صورت بگیرد. من از وزارت بهداشت درمان و از همه می خواهم که کار متفاوت صورت بگیرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: باید کار تحولی و متفاوت در کشور انجام شود. معاون اول موضوع ورود واکسن و افزایش تولید واکسن را پیگیری کردند و مبالغ آن نیز تأمین شد و باز هم تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: همه باید مساله کرونا را به طور جدی دنبال کنیم. همچنین وزارت خارجه باید با رایزنی کار واردات واکسن را با جدیت دنبال کند.

گرچه اظهارات آیت الله رییسی دستور کاری برای «همه مردان رییس جمهوری» در دولت سیزدهم تلقی شد، اما بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه یکم شهریور ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حین ارائه برنامه خود نشانه هایی از عزم دولت جدید را آشکار کرد و وعده داد واکسیناسیون کرونا تا پایان بهمن سال جاری به پایان می رسد.

۱۳ شهریور ماه و چند روز پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی،  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم از آغاز حرکتی انقلابی برای تامین واکسن در دولت خبر داد.

عین اللهی همچنین ۲۳ شهریور ماه اعلام کرد،  پایان شهریورماه ۵۰ میلیون دز واکسن تزریق خواهیم کرد.

وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور گفت: خوشبختانه مقدار زیادی واکسن با مساعدت رییس جمهوری و معاون اول وارد کشور شد و تاکنون ۳۸ میلیون دز واکسن تزریق شده است.

عین اللهی ادامه داد: پیش از این تا پایان تیر ماه فقط پنج میلیون دز واکسن تزریق شده بود در حالی که از مرداد تا شهریور ماه حدود ۳۳ میلیون دز تزریق کردیم و امیدواریم تا آخر شهریور ماه آن را به بیش از ۵۰ میلیون دز برسانیم.

وی با بیان اینکه رتبه دوم واکسیناسیون در هفته را در دنیا کسب کردیم، گفت: رتبه اول متعلق به آلمان با تزریق ۶ میلیون دز و رتبه دوم متعلق به ایران با تزریق پنج میلیون دز در هفته است و امیدواریم رکورد آلمان را در این هفته بزنیم و بیش از ۶ میلیون دز در هفته را تزریق کنیم.

با این حال در راستای اظهارات و وعده های وزیر بهداشت شمار واکسن‌های وارداتی تا کنون به بیش از ۵۸.۳ میلیون دز رسیده است.

براساس نتایج برآورد اخیر از جداول گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی از واردات ۵۸ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دز انواع واکسن‌های وارداتی از ۱۵ بهمن‌ سال گذشته(۱۳۹۹) تا روز جمعه ۲۶ شهریور ماه در قالب ۵۴ محموله است.

برپایه این آمارها، بیشترین میزان واردات واکسن در شهریور ماه تاکنون با ۳۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز (معادل ۵۴ درصد کل واکسن‌های وارداتی تا امروز) بوده است.

این درحالیست که ۲۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۶۸ نفر نیز تا کنون دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۷۰۲ نفر دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۲۷۰ دُز رسیده است.

بدون شک ثمره ریل گذاری صحیح دولت سیزدهم برای مهار کرونایی که با واردات پرشمار واکسن و تسریع واکسیناسیون رقم خورده است،  چنانکه در سطور بالا بدان اشاره شد کاهش تدریجی ابتلا، بستری و فوت بر اثر کرونا در کشور است، نکته ای که رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز به آن اذعان کرده است.  

دکتر محمدمهدی گویا روز شنبه ۲۷ شهریور ماه تصریح کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر، شاهد کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم. هرچند که این توزیع در همه استان ها یکسان نیست، اما اکثر استان ها به مرحله ای از آرامش دست پیدا می کنند.

وی افزود: اکنون استان‌ های غربی کشور با بیشترین چالش بیماری مواجهند که لازم است با دقت و مراقبت بیشتری روند بیماری کنترل شود.  

با این وجود طی روزهای اخیر خبرهای خوشی از ضعیف شدن کرونا به گوش می رسد.  روز سه شنبه ۲۶ شهریور ماه بود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با استناد به اپلیکیشن ماسک اعلام کرد همه استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا عبور کردند.

همچنین اپلیکیشن ماسک روز جمعه ۲۶ شهریور ماه در اطلاعیه دیگری تصریح کرد،  با عبور اکثر مناطق کشور از قله موج پنجم و کاهشی شدن روند بستری، تهران و بسیاری از شهرها از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند و اکنون ۵۷ شهرستان قرمز، ۲۳۸ شهرستان نارنجی، ۱۳۶ شهرستان زرد و ۱۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

اکنون محدوده سنی تزریق واکسن کرونا به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ۱۲ تا ۱۸ سال رسیده چنانکه وی وعده داده در مرحله بعدی هم کودکان ۷ تا ۱۲ سال واکسینه خواهند شد و این هفته ایران رکورد تزریق واکسن کرونا را در جهان خواهد شکست.

پایگاه‌های واکسیناسیون در کشور نیز ۳۰ درصد افزایش یافته و اکنون هزار و ۹۰ واحد تجمیعی در کشور ایجاد شده است و در سه نوبت به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می شود.  

در کنار خبرهای خوش ضد کرونایی این روزها، فراموش نکنیم رییس دفتر رییس جمهوری ۱۸ شهریور ماه نیز از واردات حدود ۱۰۰ میلیون واکسن تا پایان آبان سال جاری خبر داده است.  

گرچه به گفته کریم همتی رییس جمعیت هلال‌احمر برای خروج کامل کشور از بحران کرونا ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز است، اما تا همین جا با وجود مانع تحریم و به مدد عزم دولت سیزدهم در مهار کرونا، جمهوری اسلامی ایران پیش رو تر از برخی کشورها است در تهیه واکسن بوده است.

کرونا از ابتدای شیوع در ایران (اسفند ۹۸) تا کنون جان حدود ۱۱۷ هزار نفر را گرفته و به نظر می رسد با تداوم روند وارادت واکسن و تسریع واکسیناسیون طی ماه های آینده می توان به توقف یا کاستن از ماشین مرگ ویروس شاخدار امیدوار بود.