شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت بایدن

دولت بایدن این سیاست را از سر می‌گیرد!+جزییات

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی احیای سیاست دوره دونالد ترامپ سلف خود برای بیرون راندن خانواده های پناهجویی است که در دوره همه گیری از مرز مکزیک وارد خاک ایالات متحده شده اند.

دولت بایدن این سیاست را از سر می‌گیرد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری رویترز؛ یک قاضی وزارت دادگستری آمریکا چند روز پیش با ازسرگیری اجرای این فرمان ترامپ، مخالفت کرده بود.

بایدن که زیر فشار فزاینده کارشناسان بهداشتی، مدافعان مهاجرت و برخی سیاستمداران دمکرات برای متوقف کردن تلاش برای اجرای این فرمان قرار دارد که به صورت پایه ای دسترسی صدها هزار مهاجر را به درخواست پناهندگی، قطع می کند، ازسرگیری اجرای سیاست معروف به عنوان ۴۲ را برای محدود کردن گسترش همه گیری ویروس کرونا ضروری می داند، اما داده ها و دلایل علمی برای اثبات این استدلال ارایه نکرده و بسیاری از کارشناسان بهداشت همگانی آن را نپذیرفته اند.

نوا گاتشالک مدیر بخش سیاست جهانی آکسفام آمریکا که مدافع حقوق مهاجران است، تلاش دولت بایدن را برای ابقای سیاست های ضدمهاجهرتی و بیگانه ستیزانه دوره ترامپ، بسیار ناامید کننده دانست.

دولت ترامپ جمهوری خواه که پیش از آغاز همه گیری ویروس کرونا سیاست های سختگیرانه ای در باره مهاجرت غیرقانونی و حتی قانونی، به اجرا گذاشته بود، در مارس ۲۰۲۰ و در آستانه همه گیری کووید – ۱۹، اجرای این قانون اخراج مهاجران را آغاز کرد.

بایدن در فوریه ۲۰۲۱ کودکان بی سرپرست را از اجرای این سیاست مستثنی کرد و دولتش، این قانون را برای شمار کمتری از خانواده های بازداشت شده در مرز به اجرا می گذاشت.

حکم این قاضی در باره خانواده هاست نه بزرگسالان مجرد که بیشترین شمار مهاجران دستگیر شده در مرز را تشکیل می دهند.

افزایش مهاجرانی از کشور هائیتی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را با چالش سیاسی و انسانی جدیدی مواجه کرده است. بیش از ۱۰ هزار مهاجر عمدتا از هائیتی به همراه مهاجران کوبایی، ونزوئلایی و نیکاراگوئه ای، شب ها را در اردوگاه کثیفی زیر پلی در جنوب تگزاس سپری می کنند و انتظار می رود بر تعداد آنها افزوده شود. 

بیشتر این افراد به رویترز گفته اند که به طور مستقیم از هائیتی نیامده اندو راهی طولانی را از مکزیک و آمریکای جنوبی و مرکزی طی کرده اند.

هائیتی فقیرترین کشور نیمکره غربی تاریخ پر نشیب و فرازی را پشت سر گذشته است و رئیس جمهوری این کشور در ماه ژوئیه (تیر) ترور شد. همچنین زلزله مهیبی در ماه آگوست این کشور را لرزاند و توفان آن را در نوردید.

بسیاری از مهاجران هائیتیایی به رویترز گفته اند که قبلاً در آمریکای جنوبی، اغلب در کشورهای برزیل یا شیلی زندگی می کرده اند و اکنون به دلیل ناتوانی در دستیابی به وضعیت قانونی یا تلاش برای تأمین شغل مناسب، به شمال سفر کرده اند. 

برخی از منتقدان بایدن که با وعده در پیش گرفتن رویکرد انسان دوستانه تری در مقابل مهاجرت، به قدرت رسید، بر این باورند که سیاست های بایدن باعث تشویق مهاجران شده است.

گِرگ آبوت فرماندار جمهوریخواه تگزاس که برخی از مهاجران را به دلیل عبور غیرقانونی بازداشت کرده، قصد دارد بعد از توقف طرح ترامپ برای ساخت دیوار مرزی، دیوار دیگری را برای جلوگیری از ورود مهاجران احداث کند روز جمعه قانونی را برای افزایش ۱.۸ میلیارد دلاری در بودجه دولتی برای ایجاد امنیت مرزی در دو سال آینده امضا کرد.

آمار دولتی نشان می دهد: مقامات آمریکایی در ماه آگوست، بیش از ۱۹۵ هزار مهاجر را در مرز جنوب غربی این کشور بازداشت کرده اند.هر چند بایدن بسیاری از اقدامات مهاجرتی ترامپ را لغو کرده است برخی سیاست های استثنایی را در دوران همه گیری وضع کرده که باعث بازداشت مهاجران در مرز مکزیک و بازگرداندن آنها شده است. بیش از ۹۰ درصد بزرگسالان تنها که در مرز مکزیک بازداشت شده اند بر اساس این سیاست بایدن فورا بازگردانده شده اند.

وبگردی