شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#انگلیس#فرانسه

آمریکا به روایت دولت فرانسه: دروغگو و غیرقابل اعتماد

آمریکا فرانسه

اگر از کینه تاریخی فرانسه و انگلیس بگذریم، از این نکته نمی‌توان به سادگی گذشت که سخنان دولت فرانسه در مورد آمریکا پرده از «ماهیت رنگ به رنگِ» آمریکا برای همپیمانان بسیار نزدیکش نیز پرده بر می‌دارد.

به گزارش مشرق؛ در حالی که در پی پیمان امنیتی آمریکا با استرالیا و انگلیس، روابط میان واشنگتن، کانبرا و لندن با «پاریس» به شدت تیره و تار شده، وزیر امور خارجه فرانسه از بروز یک بحران جدی خبر داده و گفته شرایط موجود بر تعریف استراتژی دفاعی ناتو سنگینی خواهد کرد؛ او همچنین این کشورها را دروغگو، دو رو و فرصت‌طلب خواند. فرانسه همواره از متحدین و نزدیکان آمریکا بوده است!

همین هفته گذشته بود که انگلیس، آمریکا و استرالیا در تلاش برای آنچه «مقابله با قدرت فزاینده چین» نامیده‌اند از امضای یک پیمان ویژه – موسوم به «آکواس» یا «AUKUS» –«برای به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته دفاعی» خبر داده‌اند. کانبرا می‌گوید این شراکت به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار زیر دریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای بسازد. به همین دلیل روز چهارشنبه گذشته، قرارداد عظیم ۵۶ میلیارد یورویی را که در سال ۲۰۱۶ با فرانسه برای خرید ۱۲ فروند زیردریایی‌ امضا کرده بود، فسخ کرد تا ضمن عصبانی کردن فرانسه، قرارداد دیگری به نام آکوس برای خرید همین اقلام با آمریکا و انگلیس امضا کند. فرانسه این ماجرا را «خنجر از پشت» توصیف کرده و چند روزی است، ضمن فراخواندن سفرایش از دو کشور آمریکا و استرالیا، خطاب به جهانیان فریاد می‌زند: «آمریکا دو رو و دروغگو است. به این کشور اعتماد نکنید!».

بحران بی‌سابقه و انگلیس هیچ کاره است

«ژان- ایولو دریان»، وزیر خارجه فرانسه که در بخش خبری شامگاهی شنبه شبِ شبکه دولتی «فرانس ۲» حضور یافته بود، از احضار سفرای کشورش از واشنگتن و کانبرا دفاع کرد و در سخنانی تند که همچون اقدام احضار سفرا بی‌سابقه بود، گفت: «یک بحران جدی میان ما وجود دارد. این وضعیت، که برای نخستین بار در تاریخ روابط پاریس و واشنگتن به وجود آمده، بسیار نمادین است. پای دروغ، دورویی، قطع اعتماد و نادیده گرفتن در میان است و به این ترتیب، اوضاع بین ما و آنها [ایالات متحده] خوب نیست». وزیر خارجه فرانسه همچنین در مورد فرا نخواندن سفیر این کشور از لندن اینطور پاسخ گفت: «احتیاجی به این کار نبود. ما با فرصت‌طلبی (اپورتونیسم) دائمی آنها آشناییم. بریتانیا وسط این بحران هیچ‌کاره است».

وزیر خارجه فرانسه همچنین هشدار داد یا به تعبیر بهتر «تهدید کرد» این توافق پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ‌به همراه خواهد داشت. اگر این سخنان را در کنار سخنان گذشته رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر مرگ مغزی ناتو و کوشش اخیر او برای به راه‌انداختن «پیمان دفاعی اروپاییِ» مستقل از آمریکا را ببینیم، کم و بیش متوجه بحرانی که در ارکانِ سیاسیِ غرب افتاده خواهیم شد. در این میان واکنش استرالیا نیز به این اعتراض‌های شدید جالب توجه بود.

به گزارش فارس، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا در دفاع از توافق با آمریکا و انگلیس و رد انتقادهای فرانسه اعلام کرد که کانبرا درباره زیردریایی‌های فرانسوی نگرانی‌های عمیقی داشت. موضع‌گیری که به نظر می‌رسد بر خشم فرانسوی‌ها خواهد افزود. مسئولان آمریکا اما سیاست «نادیده گرفتن» را همچنان ادامه می‌دهند؛ همان سیاستی که درباره افغانستان و التماس‌های دولت صد در صد آمریکایی اشرف غنی اتخاذ و این کشور را دو دستی تقدیم طالبان کردند.

گفتنی است، اگر این سخنان تند از فرانسه نسبت آمریکا و استرالیا جدید باشد، اما سخنان تحقیرآمیز لو دریان در مورد انگلیس ریشه در کینه تاریخی فرانسوی‌ها نسبت به انگلیسی‌ها دارد. این مسئله بین مردم و رسانه‌های فرانسه نیز بازتاب منفی فراوانی داشته است و در پاریس، از «سیلی محکم»، «شکست سنگین»، «همانندی بایدن و ترامپ در پیمان‌شکنی» و «غیر قابل اعتماد بودن آمریکا» و... صحبت می‌شود.

البته اگر از کینه تاریخی فرانسه و انگلیس بگذریم، از این نکته نمی‌توان به سادگی گذشت که سخنان دولت فرانسه در مورد آمریکا پرده از «ماهیت رنگ به رنگِ» آمریکا برای همپیمانان بسیار نزدیکش نیز پرده بر می‌دارد؛ «غیرقابل اعتماد بودن یانکی‌ها» تنها برای دولتِ افغانستان نبود که کاخ خیالی خود را بر پایه اعتماد به آمریکا ساخت، یا حتی برای غربزده‌های کشور خودمان ایران که 8 سال تمام، رویای لغو تحریم را با دیپلماسی التماسی در سر پروراند و در پایان با صدها تحریم اضافه، ناامید برگشت. این «خانه پوشالی» برای دوستانِ واشنگتن نیز دوامی ندارد که خانه «لانه عنکبوت» است. باید توجه داشت که این اقدام در کل جبهه غرب نیز شکاف ایجادکرده و سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با اعلام پیمان دفاعی مشترک میان آمریکا، انگلیس و استرالیا تأکید کرد «راهبرد منطقه‌ای این اتحادیه باید تقویت شود»، نشان می‌دهد که بحث اروپای مستقل از آمریکا بار دیگر اهمیتش را عیان کرده است.

دیروز فرانسوی‌ها نوشتند: «بایدن همان ترامپ است بدون توئیتر»!

منبع: کیهان