شهر خبر
نشست خبری سعید خطیب‌زاده| در حال تکمیل

تصمیمات جدید وزارت امور خارجه درباره پیگیری پرونده ترور حاج قاسم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نشست پیگیری پرونده ویژه حقوقی ترور سردار رشید اسلام سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه برگزار شد و تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که طی هفته‌های آتی پیگیری‌هایی در آن‌ها انجام خواهد شد.
خبرگزاری میزان - سعید خطیب‌زاده امروز در نشست خبری هفتگی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در تشریح سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، اظهار داشت: ۲۹ شهریورماه گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و انگلیس  انجام شد و همچنین پیام تبریک وزرای خارجه کشورهای کنگو، مغولستان و مغولستان به آقای دکتر امیر عبداللهیان را داشتیم.
 
وی افزود: روز سه‌شنبه انتصابات جدید وزارت امور خارجه اعلام شد و سه نفر از معاونان جدید یعنی معاونان «سیاسی»، «دیپلماسی اقتصادی» و «اداری و مالی» وزارت امور خارجه به‌صورت جدید معرفی شدند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: نشست پیگیری پرونده ویژه حقوقی ترور سردار رشید اسلام سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه برگزار شد و تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که طی هفته‌های آتی پیگیری‌هایی در آن‌ها انجام خواهد شد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اظهارات نخست‌وزیر لبنان درباره خرید سوخت از ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به یاری و کمک به دوستان خودش دولت‌های کشورهای دوست همواره بوده آنچه که در خصوص این تجارت انجام‌شده است در پاسخ به درخواستی تجار لبنانی بوده و یک مسیر خرید کاملاً عادی و معمول صورت گرفته است. فروشی صورت گرفته و این محموله ارسال شده است.

وی ادامه داد: اینکه درباره مسائل داخلی لبنان اظهارنظر نمی‌کنم. اما می‌توانم به شما اطمینان بدهم که اگر همین فردا هم دولت لبنان برای رفع مشکلات مردم لبنان بخواهد از ما سوخت بخرد، ما سوخت را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. صلح، ثبات و استقلال در لبنان برای ما از هر چیزی مهم‌تر است و کمک می‌کنیم دولت لبنان هم بتواند در این راستا موفق باشد.
 
وی در خصوص گفت‌وگوها درباره افغانستان در اجلاس شانگهای، بیان داشت: آنچه که در شانگهای و در حاشیه اجلاس شانگهای اتفاق افتاد به‌طور جدی در همان بیانیه چهار کشور بازتاب داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: البته در تمامی ملاقات‌های دوجانبه که صورت گرفت موضوع افغانستان یک موضوع جدی بود. چه در سخنان رئیس‌جمهور محترم و چه در ملاقات‌های وزیر امور خارجه و همتایان خود چند نکته توافق جدی شد یکی بر تشکیل از شکل‌گیری است یک دولت فراگیر با مشارکت تمام اقوام و قومیت‌ها که بازتاب‌دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد.

وی اضافه کرد: افغانستان باید محلی عاری از تروریسم برای همسایگان و درحال‌توسعه برای مردم باشد و این‌که خواست و اراده مردم افغانستان در آینده افغانستان محقق شود و هیچ دخالت خارجی توسط هیچ کشوری قابل‌قبول نیست و همه باید کمک کنند که خود مردم افغانستان به آینده افغانستان کمک کند و یا صدایشان درآمد شنیده شود من فکر می‌کنم در روزهای آتی هم نتایج گفتگوهایی که در سطح سران و همچنین میان هیئت‌ها انجام شده بیشتر روشن خواهد شد.

تکمیل می‌شود