شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#کرمانشاه

2 بنای تاریخی دیگر کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار می شوند

ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، 2 بنای تاریخی دیگر کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار می شوند.

هادی میرزایی در نشست با معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به اهمیت واگذاری بناها و خانه های تاریخی به بخش خصوصی اظهار کرد: صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور نسبت به تعیین تکلیف و اعطای کاربری مناسب و در خور شأن آثار و بناهای در مالکیت خود به منظور باز زنده سازی آنها طبق نیاز روز جامعه اقدام می کند.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه هشت بنای تاریخی در مالکیت این صندوق قرار دارد، گفت: از این تعداد تاکنون خانه تاریخی سوری، فیض مهدوی، زرشکیان و حمام نظام به بخش خصوصی واگذار شده اند.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی افزود: خانه فیض مهدوی که بخش خصوصی واگذار شده هم اکنون در مرحله مرمت قرار دارد و در آینده با کاربری متناسب با شأن اثر به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: اقدامات مقدماتی برای شروع مرمت در خانه زرشکیان هم توسط بخش خصوصی آغاز شده تا پس از آن با تغییر کاربری افتتاح شود.

میرزایی حمام نظام را اولین حمام ایرانی واگذار شده به بخش خصوصی که مورد مرمت قرار گرفته خواند و گفت: این مرکز با کاربری بهداشتی و درمانی بزودی افتتاح و مردم منطقه و گردشگران خدمات ارائه خواهد داد.

وی با بیان اینکه در طول 15 سال گذشته روند واگذاری بناهای تاریخی کرمانشاه به بخش خصوصی مطلوب نبود، گفت: البته این روند در دوسال اخیر شتاب گرفت بگونه ای که در 15 سال ماقبل تنها دو بنا واگذار شده بود، اما در دوسال اخیر دو بنای دیگر هم واگذار شدند.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی ادامه داد: امیدواریم همانند سایر مناطق کشور در کرمانشاه نیز با نگاه توسعه ای بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شود، چرا که با این اقدام هم بناها مرمت می شوند و هم از محل آنها درآمدزایی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر، دو بنای تاریخی دیگر یعنی خانه رنده کش و حاج آخوند در کرمانشاه نیز در مرحله واگذاری به بخش خصوصی هستند.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه واگذاری بناهای تاریخی در حوزه روستایی و مناطق روستایی در سالهای گذشته بسیار کند بود، اعلام کرد: این بناها در دوره تاریخی خودشان، زمینه ساز رونق اقتصادی روستاهایشان بوده اند، اما امروزه که دیگر نقش اقتصادی ندارند، متروک و درحال تبدیل شدن به مخروبه هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، اخیرا تفاهم نامه هایی را با بخش های دولتی ذیربط منعقد کرده ایم تا با ایجاد زیرساخت های لازم در این روستاها زمینه ای فراهم کنند تا بتوانیم این بناها را به بخش خصوصی واگذار کنیم که البته در این واگذاری ها فقط بر کارکرد گردشگری تاکید نداریم و کارکرد اقتصادی هم برای آنها در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی کشور در خاتمه از برگزاری فستیوال خانه های خلاق صنایع دستی و فرش دستبافت کشور تا ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: با توجه به تفاهم نامه منعقد شده با وزارت کار زمینه ی برگزاری این فستیوال در راستای تعیین بازار هدف و بازار صادرات صنایع دستی با تکیه بر ظرفیت های تولیدی داخل کشور هدف گذاری شده و حدود 100 میلیارد تومان هم اعتبارات حمایتی برای آن قرار داده ایم.

2 بنای تاریخی دیگر کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار می شوند