شهر خبر

اتاق فرار چیست؟ همه چیز در مورد بازی اتاق فرار

اتاق فرار چیست؟ همه چیز در مورد بازی اتاق فرار

 به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده است با دوستانتان به بیرون رفته باشید اما هیچ ایده جذابی برای سپری کردن اوقات فراغت خود نداشته باشید. زمانی که کافی شاپ و رستوران و حتّی پارک و طبیعتگردی برایتان جذابیت لازم را ندارد و به دنبال تفریح هیجان‌انگیز‌تری هستید «اتاق فرار» می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد. اما برای اینکه مطمئن شوید این تفریح مناسب شما هست یا نه به خواندن ادامه این مطلب اداده دهید تا بگوییم اتاق فرار چیست، مناسب چه اشخاصی در چه سن و سالی است و همینطور توضیحاتی درباره انواع اتاق فرار و تاریخچه آن و قیمت اتاق فرار به شما بدهیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند: 

اتاق فرار چیست؟

تاریخچه اتاق فرار

ژانر و انواع اتاق فرار 

قوانین اتاق فرار

قیمت اتاق فرار چقدر است ؟

بهترین اتاق‌ فرارهای ایران

 

اتاق فرار چیست؟

پیش از این که بگوییم اتاق فرار چیست، فیلم یا بازی‌های ویدئویی را یه یاد بیاورید که قهرمان داستان در مکانی گیرافتاده است و برای نجات جان خود باید از پس هزارتوهای مختلف بربیاید، معماهای مختلف را با کمترین تجهیزات ممکن حل کند و از دست موجودات خطرناک فرار کند. اتاق‌های فرار هم به همین صورت هستند، با این تفاوت که شخصیت اصلی ماجرا شما و هم تیمی‌هایتان هستید و البته که فضای اتاق فرار هم در عین امنیت لازم تا حد ممکن شبیه به همان فیلم و بازی‌های ویدئویی مذکور هستند.

اتاق فرار یا اسکیپ روم (Escape Room) یک بازی تیمی 2 تا 10 نفره است که اعضای تیم در زمانی محدود باید چالش‌های مختلفی که غالبا فکری هستند (نه فیزیکی) را پشت سر بگذارند و با توجه به سناریو بازی، رازی را کشف کنند یا از مکانی فرار کنند. در تیترهای بعدی درباره انواع اتاق فرار بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اسکیپ روم
لوکیشن اتاق فرار 

تاریخچه اتاق فرار

نخستین اسیکپ روم‌‌ها در سال 2003 و در شهر ایندیاناپولیس آمریکا ایجاد شد. در آن بازی عده‌ای در یک اتاق زندانی می‌شدند و با حل کردن معمای مختلف می‌توانستند از آن خارج شوند. اما تفاوت اصلی آن‌ها با اتاق فرارهای امروزی در خط داستانی، تم بازی، قوانین و ... بود که بیشتر می‌توان آن‌ها را الهام بخش اتاق‌ فکر‌های امروزی دانست. آنچه امروزه به عنوان نخستین اتاق فرار مدرن شناخته می‌شود، توسط یک کمپانی ژاپنی به نام SCRAP در سال 2007 ساخته شد و پس از ژاپن اسکیپ روم‌ها در چین و سایر کشورهای آسیایی محبوبیت پیدا کردند. نهایتا طی 5 سال اسکیپ روم‌ها در اروپا، آمریکا و سایر کشورهای آسیایی معرفی شدند.

ژانر و انواع اتاق فرار 

به طور کلی هیچ قاعده و دسته بندی دقیقی برای مشخص کردن تمامی ژانر و انواع اتاق‌ فرارها وجود ندارد. چرا که با توجه به سناریو و موضوع اسکیپ روم، لوکیشن بازی، دکواراسیون، تجهیزات و چاشنی خلاقیت امکان طراحی هر اتاق فراری وجود دارد. اما در این میان چندی از پرطرفدارترین ژانرهای اتاق فرار عبارتند از:

اتاق فرار هیجانی

همانطور که اشاره شد زمان یک المان مهم و تقریبا یک پایه ثابت در تمامی اسکیپ روم‌ها است. بنابراین در برخی از بازی‌ها با استفاده از این المان در کنار طراحی یک محیط مناسب و یک خط داستانی جذاب، فضایی برای ترشح آدرنالین شرکت‌ کنندگان آماده می‌کنند. برای مثال شما در یک کشتی گیر افتاده‌‌اید که در حال غرق شدن است و همزمان با گذشت زمان آب بیشتری سطح  را فرا می‌گیرد، یا در مثالی دیگر شما در یک سلول زندانی شده‌اید و پیش از محاکمه باید از آنجا فرار کنید. معمولا در سبک‌های هیجانی فعالیت فیزیکی بیشتری نیاز است.

اتاق فرار ترسناک

ژانر ترسناک را می‌توان پرطرفدارترین سبک حاضر در اتاق فرارها بشمار برد که در آن با الهام گرفتن از فیلم‌های ترسناک، محیطی دلهره‌آور شبیه‌سازی شده است. معمولا سن مجاز یا توصیه شده برای شرکت در اتاق فرارهای ترسناک هجده سال به بالا است.

 

اتاق فرار ترسناک
نمایی از اتاق فرار ترسناک

 

اتاق فرار جنایی

ژانر جنایی نیز همانند ژانر ترسناک از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در ایران نیز اسکیپ‌ روم‌های متعددی در این سبک طراحی شده‌اند. ژانر جنایی برای کسانی که شرایط لازم برای حضور در اتاق‌ فرارهای ترسناک را ندارند یا به صورت خانوادگی خواهان حضور در یک اسکیپ روم هستند توصیه می‌شود. اتاق فرار راز سنگ سیاه در شیراز و اتاق فرار طهران 1346 در تهران دوتا از اسکیب روم‌هایی شناخته شده در این ژانر هستند.

اتاق فرار ماجراجویی

معمولا ژانرهای ماجراجویی نیاز به فضاهای بسیار بزرگ‌تری دارند، زمان و خط داستانی طولانی‌تری دارد و قیمت اتاق فرار آن نیز بیشتر است. برای مثال شرکت کنندگان در اتاق‌ فرارهای ژانر ماجراجویی ابتدا به نحوی یک دیگر را گم می‌کنند و سپس از حل معماهای مختلف ابتدا یک بار دیگر هم را پیدا می‌کنند و سپس برای خروج از آن موقعیت تلاش می‌کنند. 

اتاق فرار
اتاق فرار ماجراجویی

 

قوانین اتاق فرار

با وجود اینکه اتاق‌ فرار فضا و سبک‌های بسیار متنوعی دارد، قوانین آن تا حدود زیادی شبیه به یکدیگر است. هر روم اتاق فرار شامل 2 تا 10 شرکت کننده می‌شود و آن‌ها پیش از بازی و در حین بازی توسط شخصی که گیم مستر (Game master) نامیده می‌شود راهنمایی شده و آموزش‌های لازم را می‌بینند. گیم مسترها همچنین هنگامی که شرکت‌کنندگان در مرحله از اتاق فرار دچار مشکل شده باشند، از طریق دوربین و میکروفون‌های نصب شده شرکت کنندگان را راهنمایی می‌کنند. از این جهت نیازی نیست نگرانی بابت بی‌تجربه بودن و بلد نبودن قوانین اتاق فرار داشته باشید.

یکی دیگر از قوانین اتاق فرار که تا اینجای متن چندیدن بار به آن اشاره شد، زمان محدودی است که هر شرکت کننده برای پیدا کردن سرنخ‌ها و حل کردن معماها در اختیار دارد معمولا زمان اتاق فرار بین 45 دقیقه تا 90 دقیقه متغیر است. ضمن اینکه توجه داشته باشید با رزرو کردن بلیط یک اتاق فرار حدود 15 دقیقه زودتر در مکان مورد نظر حضور داشته باشید تا قوانین اسکیپ روم را زودتر فرا بگیرید، و در غیر این صورت آموزش اسکیپ روم به قیمت کاسته شدن زمان اصلی بازی شما تمام خواهد شد.

اتاق فرار معمایی
اسکیپ روم‌های ماجراجویی

 

قیمت اتاق فرار چقدر است؟

قیمت اتاق فرار تا حد زیادی بسته به مدت زمان اتاق فرار، داستان، نوع لوکیشن و... متغییر است، اما می‌توان گفت اتاق‌ فرارهای تهران با حداقل قیمت 20.000 تومان و حداکثر 120.000 تومان به ازای هر شرکت کننده در دسترس هستند و به طور میانگین اگر به دنبال تجربه یک اتاق فرار جذاب هستید حدودا باید نفری هفتاد هزار تومان پرداخت کنید. معمولا قیمت اتاق فرارهای مجازی از سایر انواع اسکیپ روم‌ها ارزان‌تر هستند، اما طبعاً به دلیل مجازی و غیر حضوری بودن هیچگاه لذت یک اتاق فرار واقعی را نخواهند داشت. 

بهترین اتاق‌ فرارهای ایران

اسکیپ‌روم‌ها در ایران جایگاه خود را میان طرفداران پیدا کرده‌اند و این موضوع سبب شده در شهرهای مختلفی از ایران شاهد اتاق فرارهای متعددی با موضوعاتی که نام بردیم داشته باشیم. از این رو در مطلبی مجزا به معرفی 10 اتاق فرار هیجان انگیز و ترسناک در ایران پرداخته‌ایم که جهت آشنایی با آن‌ها می‌توانید روی عبارت لینک شده کلیک کنید.

 

اتاق فرار زندان
اتاق فرار در زندان

 

سخن آخر

اگر اهل ماجراجویی و هیجان هستید پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده حضور در یک اتاق فرار را تجربه کنید. در این مطلب به توضیحاتی درباره اینکه اتاق فرار چیست و چه انواعی دارد پرداختیم، اما بد نیست بدانید که علاوه بر اینکه اسکیپ روم‌ها یک تفریح گروهی هیجان انگیز محسوب می‌شوند، به شما کمک می‌کند تا چگونه در موقعیت‌های چالش برانگیز به درستی فکر کنید و حتی فرصت خوبی برای انجام یک فعالیت گروهی بشمار می‌رود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که تجربه شرکت در اسکیپ روم‌ها را داشته‌اید خوش‌حال می‌شویم نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و بهترین اتاق‌ فراری که تجربه کرد‌ه‌اید را معرفی کنید.

 

منابع: theescapegameescapetheroom