شهرخبر

گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک اقتصاددان:

توصیه مهم به صاحبان سرمایه / پولتان را هدر ندهید!

فردی که خواهان حفظ سرمایه خودش باشد قطعاً در بانک سپرده‌گذاری نخواهد کرد زیرا که سرمایه‌اش با افت ۴۲ درصدی (همراه با تورم)روبرو می‌شود. اکنون تمام سپرده‌گذارانی که در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند توسط سیاست‌های دولت و بانک مرکزی جریمه می‌شوند.

اقتصاد توصیه مهم به صاحبان سرمایه / پولتان را هدر ندهید!

وقتی کشوری با مشکلات مختلف اقتصادی مواجه باشد، همیشه این سؤالات برای مردم آن به وجود می‌آید که چطور بهترین استفاده را از پول و دارایی خود داشته باشند و چگونه می‌توان ارزش پول را حفظ کرد؟ از طرف دیگر، در کشوری مانند ایران که پیچیدگی‌های اقتصادی و چالش‌های عجیب‌وغریب خاص خودش را دارد، این قبیل دغدغه‌ها شناخته‌شده‌تر هستند. در این میان تغییرات متعدد نرخ تورم هم سبب شده که مردم در چندراهی سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف قرار بگیرند نخستین و بدیهی‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری بانک‌هاست، اما به گفته کارشناسان و اقتصاددان‌ها بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری بانک نیست. دلیل آن نیز روشن است: سود بسیار پایین‌تر نسبت به تورم. هرچند که سرمایه‌گذاری در بانک با هر مبلغی از چند هزار تومان به بالا مقدور است و قدرت نقدشوندگی بالایی دارد، ولی وقتی عاقلانه به نظر می‌رسد که بازارها در تعادل نسبی قرار دارد و خبر خاصی در کسب‌وکارها نیست. ولی دریکی دو سال اخیر قیمت‌ها ثانیه‌ای تغییر می‌کنند.

کاهش نرخ سپرده های قانونی از دولت نهم تا اکنون

در این میان بازار ملک و زمین، طلا و سکه، ارز و خودرو و بورس هم خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس اقتصادی، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

معصومی

ابوالحسن معصومی کارشناس بانکی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره این سؤال که میزان ذخایر بانک‌ها باید افزایشی باشد یا کاهش اظهار کرد: درگذشته سیاست‌ها بر این بود که به‌تناسب سرمایه، بانک‌ها موکلف بودند یک حجمی را سپرده کنند. بانک‌ها با حجم سپرده‌ای که در اختیاردارند می‌توانند تا سقف تعریف‌شده سپرده قانونی نزد بانک مرکزی بگذارند اما متأسفانه از اواخر دولت نهم تا اکنون سپرده‌های قانونی کاهش یافتند و با این کار قدرت وام‌دهی بانک‌ها را افزایش داده‌اند. این امر سبب سیاست انبساطی پولی می‌شود همچنین عامل اصلی محدودیت‌های سیاست‌های سپرده قانونی بانک‌ها خواهد شد.

جریمه مردم توسط سیاست‌های بانک مرکزی

وی درباره تأثیر بالا نگه‌داشتن نرخ بهره بانکی بر رسوب شدن پول در بانک‌ها اظهار کرد: دو دیدگاه در کشور حاکم است. که مهم‌ترین آن این است که بانک مرکزی اعلام کند که میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم چقدر فاصله وجود دارد. که قطعاً بسیار بالا است. یعنی تورمی که به‌طور رسمی اعلام می‌شود که ۴۲درصد است چطور می‌شود که با این تورم و با نرخ سود ۱۸ درصد در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟ پس درنتیجه فردی که خواهان حفظ سرمایه خودش باشد قطعاً در بانک سپرده‌گذاری نخواهد کرد زیرا که سرمایه‌اش با افت ۴۲ درصدی (همراه با تورم) روبرو می‌شود. اکنون تمام سپرده‌گذارانی که در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند توسط سیاست‌های دولت و بانک مرکزی جریمه می‌شوند.

معصومی اظهار کرد: این سیاست‌ها سبب می‌شود که سالانه حدود ۴۰ درصد از سرمایه مردم از دست برود. در این میان افرادی که فعالیتی غیر از در شبکه پولی و بانکی دارند، سرمایه‌شان را به سمت بازارهای با دارایی ثابت همانند سکه، خودرو، مسکن و... می‌برند. به‌طور مثال در هفته گذشته ارزش سود بازار سکه و طلا به‌مراتب بیشتر از بازارهای دیگر بوده است و سپرده‌گذاری در بانک‌ها در حدود منفی ۲۵ شده است.

عملیات نرخ سود بانکی شفاف شود

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: اکنون این روند به شکل نامناسبی پیش می‌رود. باید عملیات نرخ سود بانکی را به‌صورت شفاف پیش ببرند که مردم حق انتخاب داشته باشند. در چنین شرایطی ما می‌توانیم تأثیرات نرخ بهره پولی را با نرخ بهره بازار مقایسه کنیم. اکنون نسبت نرخ بهره بانکی با بازار ۱ به ۳ است و این روندی نامناسب برای اقتصاد است و سبب رکود خواهد شد.

سخن پایانی: برای اینکه از میزان سوددهی دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری مطلع شوید؛ کافی است نگاهی به وضعیت بازارهای مختلف در سال های گذشته بیاندازیم و با یک تحلیل ساده بهترین بازار برای سرمایه گذاری را انتخاب کرد.