شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#انتخابات مجلس

وبلاگ مشرق

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس! / پایان میرحسین موسوی

فیض‌الله عرب‌سرخی

کسانی که دست به "تحریم انتخابات مجلس یازدهم" در سال 98 زدند، امروز نگران سطح کارآمدی مجلس شده‌اند. این رویکرد غیر قابل قبول، جای تأملات بسیاری دارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

عبرت‌ها و تأملات در پایان "میرحسین موسوی"

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس!  / پایان میرحسین موسویناصر قوامی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون حصر سران فتنه گفته است:

"نه میرحسین موسوی و نه زهرا رهنورد مایل نیستند که به میدان بیایند و رفع حصر برایشان مهم نیست."[1]

*به زعم ما این جمله مهم از زبان آقای قوامی که به رُک گویی شهره هستند؛ اعترافی است ناخواسته به فرا رسیدن تاریخ انقضای اضلاع فتنه.

به نحوی که دیگر کسی در اردوگاه اصلاحات نیز منتظر امثال میرحسین و کروبی و... نیست و این افراد با ظلم خودخواسته‌ای که در فتنه سال 88 مرتکب شده‌اند تنها مانده‌اند.

این عاقبت عبرت‌آموز؛ نتیجه دروغگویی و ایستادن در مقابل یک حکومت اسلامی است که در مسیر پیشرفت و عدالت قرار دارد.

***

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس!

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس!  / پایان میرحسین موسوی

فیض‌ا... عرب‌سرخی از فعالان جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با بیان اینکه مجلس یازدهم ناکارآمد است! اظهار می‌کند:

"مجلس یازدهم با شعار بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی روی کار آمد. این در حالی است که تاکنون که نزدیک به دو سال از عمر این مجلس می‌گذرد هنوز نتوانسته تصمیمات موثری در زمینه وضعیت اقتصادی مردم بگیرد. دلیل این وضعیت نیز ناکارآمدی و ناتوانی مجلس در تصمیم گیری‌هاست. به همین دلیل کسانی که زمینه‌های ناکارآمدی این مجلس را به وجود آورده‌اند نیز در کنار مجلس مقصر هستند."[2]

*در وهله اول باید دانست که اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 دست به رفتار "تحریم خاموش انتخابات" زدند فلذاست که این جریان سیاسی به دلیل خروج از مردمسالاری و دموکراسی؛ اکنون هیچ حقی درباره قضاوت پیرامون عملکرد مجلس یازدهم ندارد.

مع‌الوصف، مجلس یازدهم بر خلاف آنچه که عرب‌سرخی مدعیست؛ یکی از کارآمدترین مجالس ادوار تاریخ نظام است که توانسته تصمیمات پیشروانه‌ای را در بحث مسکن، خودرو و معیشت مردم بگیرد.

چه اینکه طرح‌های مهمی مثل "اخذ مالیات از خانه‌های خالی"، "طرح اخذ مالیات از سوداگری"، تصویب ارائه یارانه بیشتر به قشرهای محروم و تأکیدات مداوم رئیس مجلس بر لزوم نظارت بر قیمت‌ها همگی در مقابل چشم مردم رخ داده‌اند و آقای عرب‌سرخی نمی‌تواند چنین طرح‌های بزرگی که مردم سال‌ها منتظر تصویب آنها بودند را انکار کند.

عرب‌سرخی و دوستان او از بیان این حقیقت مهم نیز طفره می‌روند که مجلس شورای اسلامی هیچگونه شأنیت اجرایی ندارد و نمی‌تواند مصوبات خود را اجرا کند بلکه این دولت برآمده از رأی مردم است که باید به اجرای مصوبات مجلس اهتمام داشته باشد.

اهتمامی که در دولت آقای روحانی هیچ علاقه‌ای به آن دیده نمی‌شد و در دولت سیزدهم نیز بایستی منتظر بروز رویکردهای دولت در این زمینه باشیم.

اینکه قیاس عقلانی و تحلیل منطقی نشان می‌دهد مجلس یازدهم در بحث تقنین و نظارت میدانی بسیار موفق و همان چیزی بوده است که مردم ایران در زمانه کنونی نیاز دارند.

اما اینکه مصوبات جهادی این مجلس اجرا بشود یا نه؛ بسته به میزان وجود تفکر جهادی در دولت وقت دارد.

***

عاقبت ناشکری از زندگی در ایران چیست؟

پروژه "زندگی ایرانی و احساس آنگولایی"!

تحریم‌گران انتخابات، نگران کارآمدی مجلس!  / پایان میرحسین موسوی

ناصر فکوهی، استاد انسان‌شناسی و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد در اشاره به بحث شرایط کرونایی در دنیا و اوقات فراغت در ایران گفته است: شاخصی که در این زمینه سال‌های سال است مورد تایید دانشمندان و همه دست‌اندرکاران است‌، «شاخص مازلو» است یعنی نیازهای انسان به صورت نابرابری از نیازهای اولیه شروع می‌شود (مثل غذا و مسکن) و در نهایت به نیازهای ثانویه (مثل اوقات فراغت و سرگرمی) می‌رسد. وقتی مردم از لحاظ بهداشت، از لحاظ مسکن، از لحاظ تغذیه و سایر نیازهای اولیه بیولوژیک خود دچار مشکلات اساسی هستند چگونه می‌خواهیم با اوقات فراغت آنها را راضی کنیم.

امروز به دلیل بی‌کفایتی عظیم در زمینه واکسیناسیون‌، همه ترس جان خود و عزیزان‌شان را دارند، هزاران هزار خانواده ایرانی در غم از دست رفتگان‌شان هستند، اقلام غذایی حتی ابتدایی‌ترین‌شان به حدی گران شده که افراد حتی نمی‌توانند به خوردن یک غذای ساده مطمئن باشند، بهداشت را که بهتر است چیزی از آن نگوییم، زیرا نزدیک شدن به یک بیمارستان بلافاصله فکر از دست دادن خانه و آشیانه و آواره شدن را برای تامین مخارج ضروری‌ترین درمان‌ها در ذهن هر کسی می‌آورد، بسیاری از مردم باید حقوق سال‌ها کار خود را صرف خرید دارو از قاچاقچی‌ها بکنند و... در این شرایط آیا تصور می‌کنید کسی می‌تواند به اوقات فراغتش فکر کند.

او سپس تصریح می‌کند: ممکن است گفته شود: پس چرا همه پارک‌ها و مجالس و غیره پر است: پاسخ در غیر عقلانی شدن جامعه است، در حقیقت وقتی به قول معروف «همه به سیم آخر می‌زنند» و به خود می‌گویند «هرچه پیش آید، خوش آید». ما وارد دوران آنومی اجتماعی شده‌ایم و اینکه پارک‌ها پر است یا اگر فردا سینماها را باز کردند مردم به آنها هجوم می‌آورند، پاسخ حل مشکلاتی به عظمت و سختی معضلات جامعه ما در چنین حد بزرگی از فشار بین‌المللی نیست!

فکوهی در بخش دیگری از این گفتگو نیز گفته است:

"اگر امید و چشم‌اندازهای آینده‌ای بهتر از مردم گرفته شود، می‌توان آنها را به چنان ضعف و فقری از لحاظ مادی و معنوی رساند که در هر موقعیتی به ویژه سلطه قدرت‌های بزرگ را پذیرا شوند، دامن زده می‌شوند."[3]

*ما قضاوت درباره گفته‌ها و قیاسات آقای فکوهی را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

و البته این سؤال را مطرح می‌کنیم که فضای تصویر شده در قبال ایران از سوی فکوهی دقیقا چه تفاوتی با کشورهای قحطی‌زده و بی‌دولت چون سومالی دارد؟!

دقیقاً هیچ...

و از اینجاست که می‌توان به قضاوت‌های منطقی‌تری فکر کرد. قضاوت درباره کشوری مثل ایران که شاخص ضریب جینی آن از آمریکا هم بهتر است، نرخ بیکاری خود را ثابت نگه داشته، در زمره سیرترین کشورهای جهان است و ارزان‌ترین نان و سوخت و مالیات و برق جهان را به مردم خود ارائه می‌کند.[4]

کشوری که امروز حتی از متحدان خود نیز حمایت‌های اقتصادی و نظامی و سیاسی بعمل می‌آورد و اگر اراده کند؛ تحریم‌های آمریکا در هر کجای دنیا (اشاره به تحریم سوخت لبنان و ونزوئلا) را می‌شکند و کسی جلودارش نیست.

جالب است که آقای فکوهی هنگامی که می‌بیند در پیامد این اظهارات؛ بلافاصله اخباری مثل رکورد شکنی فروش بلیط سینما و کنسرت و افزایش مسافرت در ایران به ذهن متبادر می شود؛ می‌گوید این رخدادها نتیجه "آنومی اجتماعی" است!

دقت شود که هیچکس منکر وجود مشکل در ابعادی از زندگی مردم ایران نیست و نمی‌تواند باشد. اما ندیدن مثبتات، ناشکری و بزرگنمایی از مشکلات می‌تواند جامعه را به همان جهنمی برساند که فکوهی نیز اعتراف کرده است. به فضای ناامیدی و تصور بی‌فردایی...

برخی محافل تحلیلی تأکید دارند که ادامه روند سیاه‌نمایی و القای ناامیدی از سوی اصلاح‌طلبان به تکرار فتنه اقتصادی آبان 98 و تحقق خواسته آمریکا در ایران خواهد انجامید.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1130781

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/322642

3_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/173774

4_ mshrgh.ir/1273029