شهر خبر

این کشور اولین مشتری سامانه اس-500 شد

یوری بوریسوو معاون نخست وزیر روسیه در اجلاس نفت و گاز تایومن در روسیه گفت: هند احتمالا اولین مشتری سامانه موشکی اس ۵۰۰ روسیه خواهد بود.

این کشور اولین مشتری سامانه اس-500 شد

به گزارش منیبان؛ از "اوراسیا تایمز"، وی افزود: فروش این سامانه به هند پس از تجهیز نیروهای مسلح روسیه به سامانه موشکی اس ۵۰۰ انجام خواهد شد. 

معاون نخست وزیر روسیه همچنین اعلام کرد، اگرچه هند یک مشتری بالقوه است اما هنوز هیچ قراردادی میان دولت‌های دو کشور برای این سامانه به امضا نرسیده است. 

 

سامانه موشکی اس ۵۰۰ 

به گزارش ایرنا، تولید انبوه سامانه پدافند موشکی اس-۵۰۰ در روسیه آغاز شده است و انتظار می‌رود این سامانه پدافند موشکی با توانمندی هدف قرار دادن دستگاه‌های فضایی از جمله ماهواره‌ها و موشک‌های فضایی در سال آینده به ارتش روسیه تحویل شود که برتری این کشور در عرصه پدافند موشکی بر آمریکا را برای چند سال آینده تضمین خواهد کرد. 

سامانه دوربرد اس-۵۰۰ روسیه توان پایش محدوده گسترده‌ای از آسمان محل استقرار را در بالاترین بلندا دارد. این سامانه توانایی دفاع و متوقف کردن موشک‌های بالستیک، هدف گرفتن انواع پرنده‌های دشمن از جمله هواپیماها، بالگردها و موشک‌های کروز و نیز ماهواره‌ها و موشک‌های فضایی را دارد. 

برد عملیاتی این سامانه ۶۰۰ کیلومتر و توان شلیک همزمان آن نیز تا ۱۰ موشک فراصوت بالستیک اعلام شده است که می‌تواند تا هفت کیلومتر بر ثانیه پرواز کنند و با بیشترین دقت ممکن، اهداف تعیین شده از جمله کلاهک‌های مافوق صوت در حال پرواز را هدف بگیرند. 

روسیه برای این سامانه پدافند موشکی جدید خود، موشک‌هایی به نام ۴۰ان۶ و موشک‌های مافوق صوت ۷۷ان۶-ان و ۷۷ ان۶-ان۱ ساخته است که دارای بدنه آیرودینامیک و نیز سیستم موقعیت یاب است و این موشک‌ها هدایت شونده هستند.  

 

قرارداد اس ۴۰۰ هند و روسیه و نارضایتی آمریکا 

هند در سال ۲۰۱۸ قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵ میلیارد دلار را با روسیه امضا کرد. این قرارداد انتقاد آمریکا از هند را به دنبال داشت به گونه‌ای که کاخ سفید هند را به تحریم تهدید کرد. 

دهلی نو با وجود مخالفت‌ها و اخطارهای آمریکا در خصوص انجام قراردادهای بزرگ نظامی با روسیه، این توافق را امضا کرد. 

سال ۲۰۱۷، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم‌های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش‌های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود. 

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می‌کند، تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است. 

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که اقدام به عقد قراردادهای مهم با روسیه کنند، شامل تحریم‌های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. 

 هند نمی‌تواند به راحتی رابطه نظامی خود را با روسیه نادیده بگیرد. اکثر تجهیزات نظامی هند ساخت روسیه هستند و مسکو در سال‌های گذشته یک همکار قابل اعتماد دهلی نو در زمینه تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز و همچنین انتقال تکنولوژی به هند بوده است. 

سامانه زمین به هوای اس ۴۰۰ مشهور به پیروزی (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط "مرکز طراحی الماس" طراحی شده و به عنوان یک بهبود از خانواده پدافند هوایی اس-۳۰۰ به‌شمار می‌رود. 

اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به طور هم‌زمان از محدودهٔ ۴۰۰ کیلومتری است، از جملهٔ این هدف‌ها؛ هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک است. 

وبگردی