شهر خبر

روشی ساده برای افزایش قدرت باروری زنان

روشی ساده برای افزایش قدرت باروری زنان

افزایش قدرت باروری زنان برای افرادی که مشکلات ناباروری دارند اهمیت زیادی دارد. هنگامی که با ناباروری روبرو هستید عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید مانند ژنتیک، سن، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و... اما یک گزینه برای افزایش شانس فرزندآوری شما وجود دارد که نسبتا ساده و غیرتهاجمی است.

به گزارش بهداشت نیوز، رژیم غذایی و به طور خاص، ریزمغذی هایی که از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کنید می توانند در درمان ناباروری موثر باشند.

نقش ریز مغذی ها در افزایش قدرت باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است، علم حوزه ریز مغذی ها و مفهوم آن هنوز در مراحل اولیه است. با این وجود، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان ایفا می کنند. آنها برای بسیاری از عملکردها از جمله قاعدگی و تخمک گذاری، عملکرد تیروئید، تولید انرژی، ایمنی بدن و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین مصرف کافی ویتامین و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت اصلی شایع ناباروری است کاهش دهند.

استیل ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه ال کارنیتین است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. گاهی ALC و LC برای افزایش باروری در زنان به صورت ترکیبی مصرف می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. بررسی 2018 نشان داد اگرچه LC مزایایی برای باروری زنان دارد، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این بررسی همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه B غیر از اسید فولیک

به ارتقای سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. احتمالا شنیده اید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه، دریافت بیشتر ویتامینB1، B2، B3،B6 و B12 با احتمال کمتری برای ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری همراه بود.  برخی مطالعات، ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. به علاوه یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که داشتن سطوح بالاتر B12 و فولات ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

کلسیم

تحقیقات قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی، احتمال باروری را افزایش می دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر لبنیات دریافت کنید در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند، اما افزایش مقدار آن در جریان خون ممکن است برای باروری فوایدی داشته باشد، به خصوص اگر از روش IVF استفاده می کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2018 نشان داد که استفاده از مکمل CoQ10 باعث بهبود پاسخ تخمدان در زنان تحت درمان IVF می شود. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامینD

برخی مطالعات کمبود ویتامینD را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل PCOS سطوح پایین ویتامینD  دیده می شود.  ویتامینD در عمل باروری زنان و مردان نقش اساسی دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامینD ممکن است با ناباروری در مردان و زنان معتبر مرتبط باشد، بنابراین آزمایش کمبود ویتامینD بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش قدرت باروری زنان مصرف مکمل اسید فولیک است. دریافت اسید فولیک کافی تنها یک انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای باردار شدن، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار، RDA اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این، توصیه می شود زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند، حداقل یک ماه قبل از بارداری مکمل اسیدفولیک با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم مصرف کنند.

آهن

ناباروری ناشی از اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی برای باروری) می تواند ناشی از کمبود آهن باشد. یک مطالعه در سال 2006 روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع از ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید، با پزشک خود در مورد روش افزودن آهن یا مکمل های آهن مناسب به رژیم غذایی خود صحبت کنید.

امگا 3 

به سلامت بارداری بالای 35 سال کمک می کند. هنگام بررسی الگوهای غذایی، مصرف غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر همراه است. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 مصرف نمی کنید، مصرف مکمل در هنگام اقدام برای بارداری ممکن است مفید باشد.
 

سلنیوم

سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. تحقیقات 2015 گزارش می دهد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019، سلنیوم همچنین ممکن است به حفظ سلامت مایع فولیکولی اطراف تخمک زنان کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توان مولتی ویتامین مصرف کرد؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند، ممکن است به جای خرید یک مکمل، استفاده از یک مولتی ویتامین با کیفیت بالا راحت تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولی باشید که شامل موارد زیر باشد:
حداقل 400 میکروگرم فولات 
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 IU ویتامین D 

منبع: پوراطب