شهر خبر

نصراللهی در مراسم تقدیر از خبرنگاران تسنیم: رسانه‌های تراز انقلاب باید خودشان را ارتقا بدهند


نصراللهی در مراسم تقدیر از خبرنگاران تسنیم: رسانه‌های تراز انقلاب باید خودشان را ارتقا بدهند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسانه‌های تراز انقلاب باید خودشان را ارتقا بدهند و این مهم را در بحران‌ها به منصه ظهور بگذارند و حداقل به گونه‌ای عمل کنند که روایت آنها جنبه بازدارندگی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در آیین تجلیل از خبرنگاران اعزامی تسنیم به افغانستان که صبح امروز با حضور برخی پیشکسوتان حوزه خبر و مسئولان و خبرنگاران خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار داشت: امروز عموم کشورها در معرض مخاطرات و گاهی بحران‌های مختلف قرار می‌گیرند بویژه اینکه ما در ایران همسایگانی داریم که دچار بحران‌های غیرقابل انکار و مستمر و مزمنی هستند. این مسئله بیانگر آن است که به قدری کار حرفه‌ای و خبری برای ما مهیا است که برخلاف برخی دیگر از نقاط دنیا که باید به دنبال سوژه بگردند، سوژه است که به سمت ما می‌آید چرا که در شرایط بحرانی نیاز مردم به رسانه‌ها در بالاترین حد خود است و اگر رسانه‌ها و خبرنگاران بخواهند از این شرایط بهره‌برداری کنند، هیچ بهانه‌ای برای آنها وجود ندارد.

 

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ادامه داد: اینکه کشور ما در معرض مخاطرات مختلف است و اینکه در مجاورت ما بحران‌های مختلفی وجود دارد، هم می‌تواند برای کشور ما فرصت باشد و هم تهدید؛ فرصت از بابت اینکه هرچه خبرنگاران زودتر سر صحنه حاضر بشوند و بتوانند روایت اول را داشته باشند و نیاز مردم را پاسخگو باشند، امکان اینکه مخاطبان خود را بالا برده و اعتبار خود را در این عرصه افزایش دهند،‌ وجود دارد. این موضوع موجب می‌شود که بقای آن رسانه نیز در آرایش رسانه‌ای جدید تامین و تضمین شود. اما اگر در شرایط بحران که نیاز مردم به بالاترین حد خود است، خبرنگاران و رسانه‌ها  روایت دیرهنگام و یا ناقصی را به مخاطب ارائه کنند، ناخودآگاه در آرایش جدید رسانه‌ای به رسانه کم‌اثر یا بی‌اثر تبدیل شده و به مرور از عرصه رسانه حذف می‌شوند.

نصراللهی افزود: اگر به تاریخچه رسانه‌های دنیا نگاه کنید، می‌توان به جرات گفت که اکثر رسانه‌ها مولود بحران‌ها هستند و اگر بحران‌ها نبودند، شاید این رسانه‌های مطرح، اعتبار فعلی را نداشتند. بنابراین راز اعتبار فعلی بسیاری از رسانه‌های مشهور و معتبر جهان این است که از بحران‌ها برای خودشان فرصت ساختند و برای جذب مخاطب نهایت تلاش خود را انجام دادند.

وی گفت: مثلا الجزیره در تسلط اولیه طالبان بر افغانستان اگر حضور پررنگی نداشت نمی‌توانست اعتبار فعلی را داشته باشد و شاهد بودیم که در آن برهه شبکه الجزیره حداکثر استفاده را از شرایط بحران در افغانستان برد. از جمله با مصاحبه‌های اختصاصی با چهره‌هایی چون بن لادن که توانست خود را به عنوان محدود روایت کنندگان جنگ افغانستان مطرح کند و ثروتی که امروز قطر از بابت الجزیره دارد به هیچ وجه با فروش نفت و گاز این کشور قابل مقایسه نیست.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با توجه به اینکه تمرکز مطالعاتی من بحران‌ها است،‌ در تمام اتفاقات  داخلی و خارجی از جمله بحث ترور شهید فخری‌زاده یا سیل گلستان یا زلزله ازگله و یا بحث ریزگردها، ‌اگر توجه کنید بین زمان بروز بحران تا زمان انتشار وقایع و رویدادها فاصله بسیاری وجود دارد. حالا شاید برخی‌ها بگویند که این فاصله دو روز بعد یا یک روز بعد یا حتی دو ساعت بعد بوده باشد ولی مسئله اصلی این است که در آرایش جدید رسانه‌ای دقایق تعیین کننده هستند و اینطور نیست که بگوییم اگر منابع خبری در انتشار اخبار غفلت کنند، مخاطب به آنها متعرض نمی‌شود و از آنها مطالبه نمی‌کند.

نصراللهی افزود: بنابراین اقدام خبرگزاری تسنیم در پوشش میدانی تحولات افغانستان کار کم‌نظیری است و جزو اولین‌ رسانه‌های داخلی محسوب می‌شود که فاصله بین زمان وقوع و زمان روایت را کم کرده است.

این استاد حوزه ارتباطات خاطرنشان کرد: واقعیت این است که رسانه‌های تراز انقلاب باید خودشان را ارتقا بدهند و این مهم را در بحران‌ها به منصه ظهور بگذارند و حداقل به گونه‌ای عمل کنند که روایت آنها جنبه بازدارندگی داشته باشد. یعنی اینکه بتواند اثر منفی روایت رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی فارسی را خثنی کند.

نصراللهی اظهار داشت: با دیدن اینگونه اقدامات این امیدواری ایجاد می‌شود که در اتفاقات آتی نیز دوستان ما در خبرگزاری تسنیم و دیگر رسانه‌های جبهه انقلاب مسئولیت و وظیفه خود را با حضور در صحنه میدانی و ارائه روایت‌های دست اولی به نحو احسن انجام دهند و در جنگ روایت‌ها دست برتر را داشته باشند.

وی اضافه کرد: تسنیم در روایت تحولات افغانستان نمره خوبی کسب کرد و لازم است که این رویکرد را در مخاطرات و بحران‌های مشابه که در کشور ما کم نیست، ادامه دهد که در این صورت می‌تواند فاصله معناداری با رقبای خود در عرصه رسانه ایجاد کند.

انتهای پیام/