شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور

خزعلی: معاونت امور زنان و خانواده آمادگی همکاری با تمام گروه‌ها را در چهارچوب ارزش‌های دینی و قانونی دارد


خزعلی: معاونت امور زنان و خانواده آمادگی همکاری با تمام گروه‌ها را در چهارچوب ارزش‌های دینی و قانونی دارد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برای اجرایی شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی از نظرات تمامی فعالان و متخصصین بهره‌مند خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ‌در نشست با فعالان اصولگرا در حوزه زنان و خانواده، ‌به بررسی پیشنهادها و راهکارها در جهت فعالیت هرچه بهتر در این معاونت پرداخت.

در این جلسه خزعلی با اشاره به جلسات گذشته و همفکری با تمام گروه‌های فعال این حوزه اعلام کرد: ضمن بررسی وضع موجود خواستار ارائه راهکار و نظرات مشورتی و کاربردی از طرف کارشناسان جهت بهبود وضعیت موجود هستیم.

او با بیان اینکه با همه گروه‌ها در چهارچوب ارزش‌های دینی و قانونی مایل به تعامل و همکاری هستیم، ‌ادامه داد: درگام دوم انقلاب امیدواریم زنان اقدامات مؤثری را داشته باشند و سبک زندگی ایرانی اسلامی را در این مرحله پی بگیریم و برای اجرایی شدن آن از نظرات تمامی فعالان و متخصصین بهره‌مند خواهیم شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ضرورت توجه به طلاق‌های صوری اظهار داشت: طلاق صوری از مشکلات ما است. اینکه میزان طلاق زیاد گزارش می‌شود بخشی از دلیل آن به طلاق صوری و بخشی به کم شدن ازدواج مربوط است. در این راستا، باید در صدد ارائه راهکارهای مفید برای حل این بحران باشیم.

خزعلی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط گرفتن با مشاوران وزیران و استانداری‌ها اشاره و آن را از اولویت‌های این معاونت کرد.

او افزود: زمانی که این مهم که صورت پذیرفت، گزارش آن را ارائه خواهیم کرد.

خزعلی ادامه داد: بحث فراقوه‌ای در خصوص زنان ابتر مانده و امیدواریم به نتیجه برسد. همچنین فرهنگ‌سازی به نظر ساده است،‌ ولی رسم و اجرا آن دشواری‌های خاص خود را دارد و نیازمند راهکار عملیاتی است و معتقدم با نیروهای خالص و با انگیزه جهادی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

حل مسائل عفاف و حجاب، راهکار عملیاتی نیاز  دارد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص قوانین موجود پیرامون عفاف و حجاب گفت: درباره عفاف و حجاب قانون کم نداریم و مشکل در اجرا است. سیاست‌های عفاف  و حجاب زیاد است و امیدواریم بازوان اجرایی در وزارتخانه‌ها داشته باشیم که بتوانند این سیاست‌ها را اجرا کنند.

خزعلی از وجود فشارهای اقتصادی و تأثیر آن بر فعالیت‌های حوزه زنان و خانواده یاد کرد و ادامه داد: فشاری که مردم در سال‌های اخیر احساس کردند،  تمام NGOها را به سمت مسائل خاصی کشانده  و موجب شده مطالباتشان به سمت مسائل  اقتصادی و معیشتی باشد.

او ابراز امیدواری کرد که راه برای حرکت‌های فرهنگی در حوزه زنان و خانواده باز شود و این حرکت‌ها بهتر انجام گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بر ضرورت معرفی زنان تراز انقلاب اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: ما باید تربیت زنان تراز انقلاب اسلامی را انجام داده و از زنان نخبه در هر عرصه‌ای پشتیبانی کنیم تا آنان را به عنوان الگویی در سطح جهان معرفی کنیم.

او ادامه داد: هرچند موانع استخدامی در ساختار دولتی اجازه به کار گرفتن زنان و فعالان نخبه را نداده، اما می‌توان از ظرفیت‌هایی مانند برون‌سپاری و استفاده از NGOها استفاده کرد تا کارها با روند بهتری انجام شده و تربیت نیروهای جوان و نخبه مورد بی‌توجهی قرار نگیرد.

تشکیل اتاق فکر فعال در حوزه زنان و خانواده

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت با بیان اینکه ما گرفتار کج‌فهمی‌های کسانی هستیم که معاونت امور زنان و خانواده را مطالعه و از آن مطالبه دارند، گفت: اگر در اتاق فکر مرکز امور زنان پاتوقی ایجاد کنیم که افراد مساله "نفر"  و نه مسائل "راهبردی" داشته باشند، محفل زنانه‌ای راه انداخته‌ایم که شکوه‌های کنشی زنانه در آن مطرح و چیزی که از دل آن خارج می‌شود مسائل نظام نیست.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده نیازهای اساسی زنان و خانواده که گاه خود زنان و خانواده‌ها متوجه آن نیستند را یکی از محورهای اصلی کار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دانست و اظهار داشت: محور دیگر،‌ نیازهای اساسی زنان و خانواده است که خود زنان و خانواده به آن توجه ندارند اما برایشان لازم است.

ضرورت تشخیص روند فرهنگ‌سازی در حل مسائل

مهدوی کنی، استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام،‌ سخنران دیگر حاضر در نشست فعالان اصولگرا در حوزه زنان و خانواده بود که بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه زنان تأکید کرد و گفت: عبارت فرهنگ‌سازی بارها در امور مختلف ابراز می‌شود، اما چگونگی آن پیشنهاد نشده است.

او با بیان اینکه در حوزه مسائل زنان و خانواده نمی‌توان از طریق روند فرهنگ‌سازی در امور راهنمایی و رانندگی اقدام کرد،‌ اظهار داشت: بستن کمربند ایمنی به طور قانون درآمده و اجباری شد و افرادی که این قانون را رعایت نمی‌کردند، جریمه می‌شدند. به این ترتیب این کار به فرهنگی در کشور تبدیل شده است. اما در مورد بسیاری از مسائل موجود در جامعه نمی‌توان به این صورت فرهنگ‌سازی کرد و همه مسائل به این صورت قابل حل نیستند.

او با بیان اینکه صرف قانونگذاری و اجبار نمی‌تواند ما را در حل بحران‌ها و مشکلات، موفق کند، گفت: موضوعات مختلف و متفاوت هستند و باید بدانیم برای حل مسائل موجود در حوزه زنان و خانواده از کجا باید روند حل مسئله را آغاز کنیم. چنانکه یکی از دلایل عدم توفیق در حل بسیاری معضلات این بوده که نقطه آغاز و روند فرهنگ‌سازی را به درستی تشخیص نداده‌ایم.

انتهای پیام/