شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#نمایشگاه#لندن#سیاه#حقوق بشر

انتقادات بین‌المللی از مشارکت عربستان در نمایشگاه تسلیحات لندن


انتقادات بین‌المللی از مشارکت عربستان در نمایشگاه تسلیحات لندن

به دنبال برگزاری نمایشگاه تسلیحات لندن بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و فعالان حقوق بشر از شرکت عربستان در نمایشگاه تسلیحات لندن به دلیل کارنامه سیاه بشری این کشور انتقاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، سازمان‌های بین‌المللی و فعالان حقوق بشر در سراسر جهان از شرکت کشورهای سرکوبگر مانند عربستان در نمایشگاه تسلیحات لندن انتقاد کردند و این موضوع را یک ننگ دانستند.

وب سایت انگلیسی «میدل ایست آی» گزارشی را منتشر کرد که در آن از مشارکت کشورهای سرکوبگر، به ویژه عربستان سعودی در نمایشگاه تسلیحات لندن، که طی چند روز در حال برگزاری است، صحبت کرد.

این سایت مشارکت این کشورها در نمایشگاه را مایه شرمساری برگزارکنندگان توصیف کرد زیرا آنها به کشورهای سرکوبگر مانند عربستان سعودی اجازه دادند در بخشهای نظامی شرکت کنند.

میدل ایست آی تاکید کرد که عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که متهم به نقض حقوق بشر و جنایات جنگی در یمن است که سالهاست ادامه دارد.

این در حالی است که یک وب سایت تخصصی در امور نظامی و دفاعی اعلام کرد یکی از سلاح‌های نمایشگاه تسلیحات (دی اس ای ای) موشک (بریمستون) است که نیروی هوایی عربستان در جنگ وحشیانه خود علیه یمن استفاده کرد.

وب سایت « دیفندر» همچنین اعلام کرد که موشک بریمستون جنایات جنگی بی شماری از جمله بمباران اتوبوس‌های مدرسه و بیمارستان ها را موجب شده است.

بزرگترین نمایشگاه تسلیحاتی در اروپا هر دو سال در مرکز لندن برگزار می‌شود و امسال بیش از 1700سازنده پیشتاز تجهیزات نظامی در آن شرکت کردند.

هفته گذشته اعتراضات ضد جنگ در لندن همزمان با آغاز به کار این نمایشگاه تسلیحاتی تجهیزات دفاعی و امنیتی بین‌المللی آغاز شد.

چندین معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی در ورودی این نمایشگاه تجمع کردند و اسامی افرادی که در درگیری‌های نظامی کشته شده بودند، فریاد می‌زدند. آنها همچنین بنری با شعارهای ضد جنگ در دست داشتند.

نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات دفاعی و امنیتی لندن که در محل نمایشگاه اکسل لندن برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای تولیدکنندگان سلاح و تجهیزات امنیتی از کشورهای مختلف ایجاد می‌کند تا بتوانند مشتری‌های زیادی را از سراسر جهان جذب کنند.

در نمایشگاه تسلیحاتی لندن، همه تجهیزات جنگی از سلاح کمری گرفته تا رزم‌ناو، تانک، جنگنده و فناوری‌های پیشرفته عرضه می‌شود.

به گفته منتقدین، این نمایشگاه بزرگ‌ترین سازندگان اسلحه دنیا و خریداران عمده سلاح از جمله رژیم‌های سرکوبگر متحد آمریکا و انگلیس همانند رژیم صهیونیستی و نیز کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس چون عربستان سعودی و دیگر کشورهای جهان را گرد هم آورده است.

برخی از کشورهایی مانند عربستان که دارای سوابق وحشتناک درزمینهٔ حقوق بشر هستند، در نمایشگاه بین‌المللی اسلحه در لندن شرکت می کنند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، ازمارس 2015 با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/