به گزارش برنا، «سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهور ایران در نشست مشترک خبری با رییس جمهور تاجیکستان گفت: به دعوت رییس جمهور تاجیکستان، اولین سفر خود را به تاجیکستان اختصاص دادیم. امیدوارم این سفر نقطه عطفی برای روابط بین ایران و کشور دوست تاجیکستان باشد، در گفت و گوهای دوجانبه به پیشینه روابط دو کشور اشاره شد. در این مدت از ظرفیت های دو کشور برای گسترش مناسبات حتما استفاده می شود. 

او ادامه داد: قراردادهایی که تاکنون منعقد شده گواه بر اراده جدی کشورها برای ارتباط است.قراردادهایی منعقد شده اما اراده دو کشور برای محاسبات سیاسی و تجاری بسیار مهم است.ارتباط با تاجیکستان از اولویت های سیاست خارجی این دولت است.در ایران و تاجیکستان ظرفیت های بسیاری وجود دارد که باید زمینه توسعه دو کشور شود. 

رئیس جمهور گفت: ظرفیت ها باید توسعه یابد و به مرحله قابل قبولی برسد یکی از این حوزه ها ارتباط دریایی است. بندر چابهار و بندر عباس زمینه ای برای ارتباط تجاری بین ایران و تاجیکستان است.  در زمینه کشاورزی هم قراردادی امضا شد که باید اجرایی شود.همکاری های منطقه ای بین ایران و تاجیکستان باید وجود داشته باشد. ایران و تاجیکستان در برابر افغانستان موضع مشترک دارند و معتقدیم باید دست بیگانگان را از افغانستان قطع کرد، بیگانگان برای افغانستان امنیت ساز نبودند.

رییسی مطرح کرد: ادامه حضور بیگانگان در افغانستان را نمی پذیریم مسئله افغانستان باید با همکاری کشور های منطقه، همسایگان و مردم این کشور حل شود. حکومت و دولتی که در افغانستان می خواهد شکل بگیرد باید فراگیر باشد. نباید مربوط به یک قوم و یا یک گروه سیاسی باشد همه گروه های سیاسی و اقوام باید در این دولت نقش داشته باشند. حضور داعش در افغانستان برای همه کشورها خطرناک است. با حضور هرگونه جریانی که بستری برای رشد جریان های تروریستی در افغانستان شود مخالفیم. نمی پذیرم در کنار مرز ما، جریان تروریستی و داعشی خانه کند. 

رییسی بیان کرد: افغانستان، دارای صلح و آرامش و دوستی را قبول داریم. باید حضور بخش های مختلف در افغانستان، امنیت ساز باشد. امیدواریم حضور هیات جمهوری اسلامی در تاجیکستان یک فصل جدیدی از همکاری های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ببین دو دولت و کشور را رقم بزند. علاقه ما و مردم ایران بر تاجیکستان بر همه مردم تاجیکستان روشن است. رهبری برای همه مردم منطقه و مردم مسلمان در سراسر عالم نگران هستند که مردم مسلمان در هر نقطه از منطقه زندگی آرام و همراه با رشد و تعالی داشته باشند.

در حال تکمیل