واکنش عجیب وزیر دفاع آمریکا بابت کشتار اخیر غیرنظامیان در کابل

 بعد از اعتراف «کنث مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ) به کشتار غیرنظامیان و نه داعشی‌ها در حمله پهپادی آمریکا به فرودگاه کابل به‌رغم ادعاهای اولیه آمریکایی‌ها، «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده هم در بیانیه‌ای بابت حمله پهپادی آمریکا در کابل به تاریخ ۲۹ اوت (هفتم شهریور) عذرخواهی کرد.

وی اذعان کرد که تحقیقات درباره این حادثه به این نتیجه رسید که این حمله منجر به کشته شدن ده نفر از جمله هفت کودک شد.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: ما عذرخواهی و تلاش می‌کنیم از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم. به همین منظور، دستور داده‌ام تحقیقاتی که به تازگی توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده تکمیل شد به طور کامل بررسی شود. 

وی افزود: خواستم این بررسی انجام شود تا مسائلی مانند این که چه میزان این تحقیقات همه زمینه‌ها و اطلاعات موجود را در نظر گرفت، در چه حدی اقدامات پاسخگویانه باید انجام شود و در چه سطح و درجه‌ای مقامات مرتبط با این حمله و همچنین روندها و فرایندها باید در آینده دچار تغییر شود را در نظر بگیرم. 

به ادعای این مقام آمریکایی، این حمله برای جلوگیری از آنچه که تصور می‌شد تهدید قریب‌الوقوع علیه فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی بود، انجام شد. 

لوید آستین

به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، در بین کسانی که کشته شد، «زمری احمدی» ۴۳ ساله بود که برای یک شرکت امدادی آمریکایی کار می‌کرد.

آستین در ادامه سخنانش گفت: ما اکنون می‌دانیم که هیچ ارتباطی بین آقای احمدی و «داعش خراسان» وجود نداشت، و می‌دانیم که فعالیت‌های وی در آن روز کاملاً بی‌ضرر بوده و به هیچ‌وجه با تهدید قریب‌الوقوعی که تصور می‌کردیم با آن مواجهیم، مرتبط نبود، آقای احمدی هم یک قربانی بی‌گناه مانند کسانی بود که به شکل غم‌انگیزی کشته شدند. 

پیش‌تر، شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا خبر داد تحقیقی که فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا انجام داده نشان می‌دهد که حمله پهپادهای آمریکایی به کابل  یکی از کارمندان امداد و نه نفر از اعضای خانواده وی را کشت.

بر اساس گزارش این شبکه خبری، مک‌کنزی اعلام کرد که در حمله پهپادهای آمریکایی هیچکدام از جنگجویان «داعش خراسان» کشته نشدند و در این حمله ده غیرنظامی شامل هفت کودک قربانی شدند. 

با این حال، یک مقام نظامی گفت که قرار نیست هیچ اقدام تنبیهی صورت بگیرد چون ارتش آمریکا بر اساس اطلاعات امنیتی این حمله را انجام داده است.

این اعتراف‌ها در حالی صورت گرفته که ارتش آمریکا در واپسین روزهای حضور خود در کابل، در حمله‌ به نقطه‌ای در نزدیکی فرودگاه کابل مدعی شد که دو عضو گروه تروریستی داعش را که با خودروی بمبگذاری شده خود قصد حمله به فرودگاه را داشتند، هدف قرار داد.

مصاحبه‌ها و کلیپ‌های ویدئویی جمع‌آوری شده نیویورک‌تایمز نشان داده که حمله پهپاد ریپر آمریکا به یک سدان سفیدرنگ در ۲۹ اوت (هفتم شهریورماه) که ارتش آمریکا مدعی بود حامل مواد منفجره است و یک تهدید قریب‌الوقوع برای فرودگاه کابل محسوب می‌شد، منجر به کشته شدن امدادگری شد که هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با داعش که مسئولیت حمله‌ به اطراف فرودگاه کابل را برعهده گرفت و در آن سیزده نظامی آمریکایی نیز کشته شدند، نداشت.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، راننده خودروی مذکور، زمری احمدی نام داشت که به عنوان یک مهندس برق برای شرکت امدادی آمریکایی تغذیه و آموزش بین‌المللی  مستقر در کالیفرنیای آمریکا فعالیت می‌کرد و مدیر شرکت مذکور در خصوص کشته شدن وی تصریح کرد: «ما هیچ ارتباطی با داعش یا تروریسم نداریم».