شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#صدا و سیما#رادیو

تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ ارکستر سمفونیک صدا و سیما


تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ ارکستر سمفونیک صدا و سیما

هومن اتابکی در رادیو گفت‌وگو توضیح داد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ با حضور در جمع فعالان صدا و سیما به لزوم حفظ و نگه‌داری ارکستر سمفونیک این سازمان اشاره کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برنامه «ارغنون» با موضوع تحلیل و بررسی فعالیت ارکسترهای دولتی در ایران، با حضور دکتر هومن اتابکی(نوازنده ارکستر ملی ایران) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

 

هومن اتابکی در این برنامه گفت: اولین ارکسترهای منسجم ایران بعد از دوره‌ی قاجار با تاسیس هنرستان موسیقی شکل گرفتند. هنرستان موسیقی شالوده شکل‌گیری ارکسترها است و ارکستر هنرستان عالی موسیقی، پایه و اساس ارکستر سمفونیک تهران را شکل داده است.

این نوازنده ارکستر ملی با بیان این که هنرستان موسیقی یک قرن پیش تاسیس شده است، تاکید کرد: نوازندگان و هنرجویان فعال در هنرستان موسیقی در اولین دهه‌های تاسیس این مرکز می‌توانستند پس از فارغ‌التحصیلی در «رادیو و تلویزیون» یا «وزارت فرهنگ و هنر» فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تاسیس ارکسترهای فیلارمونیک در ایران اشاره کرد و گفت: انجمن فیلارمونیک در دهه‌ی 50 در حال راه‌اندازی بود اما اکسترهای فیلارمونیک در ایران پس از انقلاب تاسیس شدند.

هومن اتابکی با اشاره به این که نتیجه و بازدهی فعالیت‌های فرهنگی پس از چندین دهه فعالیت نمایان می‌شود، گفت: ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون به طور رسمی در دهه 1350 تشکیل شد. مقام معظم رهبری در سال 1375 با حضور در جمع فعالان صدا و سیما به لزوم حفظ و نگه‌داری ارکستر سمفونیک این سازمان اشاره کرده بودند.

این نوازنده در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «ارغنون» گفت: در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی امکان فعالیت در ارکستر‌های رسمی ایرانی را ندارند و به همین دلیل اکثر این افراد در وضعیت اشتغال با مشکل مواجه هستند.

انتهای پیام/