«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل اوراسیا، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درخصوص اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: شانگهای سازمانی است که در حوزه های مختلف امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در طول سال های گذشته فعالیت کرده و دارای پتانسیل ها و ظرفیت های قابل توجهی، برای همکاری های بین المللی و هم برای توسعه مناسبات و همکاری های منطقه ای بین کشورهای عضو هست و هم دارای تاثیر گذاری قابل توجهی در فضای تعاملات بین المللی است.

او افزود: بنابراین پیوستن ایران به این سازمان می تواند در حوزه های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی موجب گسترش تعاملات ایران با کشورهای عضو سازمان شود. در شرایطی که ایران در طول سال‌های اخیر دائم تحت تحریم غرب قرار داشته و غربی ها تلاش کردند ایران را به یک کشور منزوی تبدیل کنند امروز این عضویت نشان می دهد که ایران نه تنها منزوی نشده بلکه به شکل فعال در سطوح منطقه ای و بین المللی به ایفای نقش می‌پردازد و یک بازیگر موثر در تحولات جهانی به شمار می رود.

بهمن اضافه کرد: در حوزه های اقتصادی قطعا این پیوستن می تواند منافع بسیار خوبی داشته باشد. این کشورها بازار خوب و قابل ملاحظه ای دارند که ایران می تواند از آنها استفاده کند ضمن اینکه ایران می تواند بخشی از کالاهای استراتژیک خود را از طریق این کشورها تامین کند و در حوزه انرژی و حمل و نقل و ترانزیت هم ویژگی های جغرافیایی ایران و هم قابلیت ها و توانمندی هایی که در کشورهای عضو سازمان شانگهای هست، می تواند به شکل مکمل عمل کند و فواید اقتصادی بیشماری برای ایران و کشورهای عضو داشته باشد.

او در خصوص تاثیر پیوستن ایران گفت: سازمان شانگهای یک نهاد همکاری به حساب می‌آید، در وهله اول این عضویت می تواند موجب توسعه همکاری های دو جانبه و چند جانبه بین ایران و کشورهای عضو در این سازمان شود. در وهله دوم می تواند به همگرایی و همکاری های منطقه ای و بین المللی در سطح بالا در قالب شانگهای منجر شده و در مرحله سوم قطعا بر تعاملات ایران با کشورهای غربی تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد گذاشت.

شعیب بهمن ادامه داد: با توجه به این که غربی ها در طول سال های گذشته تلاش کردند ایران را به انزوا بکشانند و ایران را تحت تحریم اقتصادی قرار بدهند، الان عضویت ایران عملا مهر تاییدی بر شکست سیاست هایی است که غربی ها در طول سال‌های گذشته بر ما اعمال کردند، بنابراین عضویت ایران در سازمان شانگهای قطعا بر روابط با کشورهای غربی هم، تاثیرگذار خواهد بود.

او در پایان تصریح کرد: کشورهای غربی می‌بایستی به این نتیجه برسند که نه تنها تحریم و فشار کار ساز نبوده بلکه ایران دارای گزینه های متعددی در سیاست خارجی است که می تواند از آنها در مراحل مختلف استفاده کند، بنابراین هم در حوزه تحولات دوجانبه هم در حوزه همکاری های منطقه ای و هم در ایجاد روابط با کشورهای غربی عضویت ایران در شانگهای قطعا موثر و تاثیرگذار خواهد بود. 6