شهر خبر

رشد پله‌ ای ارزهای دیجیتال

نااطمینانی‌های فعالان بازار طلا درباره آینده اقتصاد آمریکا، موجب افت ۴۰ دلاری فلز زرد شد. بعد از گزارش تورمی آمریکا که طلا نتوانست رشد چندانی در پی آن داشته باشد، اونس جهانی در پایان هفته نزولی شد. روز پنج‌شنبه فلز زرد با افتی ۴۰ دلاری به ناحیه‌ حمایتی هزار و ۷۵۰ دلاری رسید، اما خرس‌های بازار نتوانستند از این حمایت عبور کنند و در روز جمعه هم طلا در کانال هزار و ۷۵۰ دلاری باقی ماند.

احتمالات افزایش نرخ بهره و تعدیل بسته‌های حمایتی آمریکا که در جلسه هفته آینده فدرال مشخص خواهد شد، باعث ایجاد ترس در سرمایه‌گذاران این بازار شد. ارزهای دیجیتالی نیز در حالی که در روز جمعه عمدتا قرمزپوش بودند، اما با صعودهای چشم‌گیر خود در اواسط هفته توانستند برخی از ضررهای دو هفته‌‌ گذشته را جبران کنند. در پی این صعود بیت‌کوین توانست به کانال 48 هزار دلاری بازگردد.

  اضطراب بهره‌ای سرمایه‌گذاران طلا

اونس جهانی، آخر هفته‌ پرنوسانی را تجربه کرد. فلز زرد که بعد از گزارش تورم ماه آگوست ایالات‌متحده که در ابتدای هفته‌ گذشته منتشر شد و خبر از تورمی 4/ 5 درصدی داشت، برخلاف رفتارهای قبلی خود نسبت به این گزارش نتوانست رشد چندانی را ثبت کند و تنها با رشدی تقریبا 10 دلاری تا هزار و 805 دلار پیشروی کرد. اما در روز پنج‌شنبه این فلز گران‌بها وارد فاز نزولی شد و طی ساعات کوتاهی 40 دلار از ارزش خود را از دست داد و از هزار 790 دلار به هزار و 750 دلار به ازای هر اونس رسید. از نظر تحلیل‌گران فنی، این محدوده‌‌ قیمتی برای طلا یک مقاومت حیاتی به حساب می‌آید. روز جمعه هم فلز زرد تا ساعت 19:30 به وقت تهران در همان کانال 1750 دلاری بود. اما به طور کلی این نزول آخر هفته‌‌ بازار را می‌توان به افزایش شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا ربط داد. شاخص دلار آمریکا بعد از گزارش تورم آگوست، روندی صعودی داشت و توانست بعد از سه هفته به 9/ 92 واحد برسد. اوراق خزانه 10 ساله نیز با رشدی اندک مسیر افت شدید طلا را فراهم کردند. به نظر می‌رسد طلای جهانی نسبت به داده‌های مختلف از اقتصاد آمریکا، واکنش شدید نشان نمی‌دهد و این می‌تواند مسیر را برای صعود طلا ناهموار کند.  طرف دیگر این افت را باید در فعالیت خرده‌فروشی در آمریکا جست‌وجو کرد. تعداد خرده‌فروشی ایالات‌متحده در ماه آگوست انتظارات را پشت‌سر گذاشت و پس از افت 8/ 1 درصدی در ماه جولای، 7/ 0 درصد افزایش یافت. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها برای ماه آگوست 8/ 0 درصد افت را متصور بودند. فیل استریبل، استراتژیست بازار در مصاحبه با کیتکونیوز در همین رابطه گفت: کاتالیزور بزرگ فروش طلا میزان خرده‌فروشی بود. در بررسی اقتصاد آمریکا متوجه خواهید شد که بخشی از قدرت اقتصادی ایالات‌متحده مربوط به بخش خرده‌فروشی است که تقریبا در ماه‌های اخیر قابل حس نبود. اما اکنون ورق برگشته است. او همچنین افزود که خرده‌فروشی قوی‌تر می‌تواند فعالیت‌های فدرال رزرو را نسبت به اقتصاد سخت‌گیرانه‌تر کند. ‌بهبود ناگهانی ماه آگوست در خرده‌فروشی می‌تواند اظهارنظرهای تندتری را از سوی فدرال رزرو ایجاد کند. کاهش بسته‌های حمایتی و نرخ‌های بهره بالاتر کمی نزدیک‌تر شد.  هفته‌ آینده نیز جلسه فدرال رزرو برگزار خواهد شد که در آن نرخ‌های بهره جدید اعلام خواهند شد. نگرانی سرمایه‌گذاران فلز زرد مبنی بر افزایش نرخ بهره با توجه به داده‌های اخیر فدرال افزایش یافته است. همین ترس موجب شد رفتار احتیاطی در بازار غلبه کند و حجم معاملات به میزان قابل توجهی در بازار طلا کاهش بیابد.

  رشد پله‌پله ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال توانستد طی هفته‌ای که گذشت روند صعودی خود را تا حدی آغاز کنند. بیت‌کوین، بزرگ‌ترین رمزارز بازار، در روزهای پایانی هفته توانست به کانال 48هزاردلاری بازگردد و خود را برای حرکت به سمت مقاومت‌های حیاتی 50 هزاردلاری و 52 هزاردلاری آماده کند. در صورتی که بیت‌کوین به عنوان لیدر بازار، بتواند با قدرت مناسبی از این مقاومت‌ها عبور کند، فعالان می‌توانند امیدوار به روزهای صعودی در بازار باشند. اتریوم نیز توانست از ابتدای هفته معاملات خود را در کانال بالاتری انجام دهد و تا بعد‌از‌ظهر روز جمعه در محدوده‌‌ 3 هزار و 530 دلار معامله شود. این در حالی است که قیمت روزانه ارزهای دیجیتال در روز جمعه با اندکی اصلاح روبه‌رو شد، اما رشد روزهای گذشته به حدی بود که سرمایه‌گذاران رشد هفتگی قابل‌قبولی را در بازار تجربه کردند.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد