شهر خبر

وزارت خارجه روسیه خواستار شد؛

استرالیا به پیمان منع اشاعه هسته ای پایبند بماند

استرالیا به پیمان منع اشاعه هسته ای پایبند بماند

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی سخنانی گفت که کشورش از استرالیا انتظار دارد به تعهدات خود مبنی بر باقی ماندن به عنوان کشوری غیر هسته ای باقی بماند. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی سخنانی گفت که کشورش از استرالیا انتظار دارد به تعهدات خود مبنی بر باقی ماندن به عنوان کشوری غیر هسته ای باقی بماند.

بر اساس این گزارش، زاخارووا گفت: ما تمرکز خود را بر برنامه های منتشر شده کانبرا به عنوان بخشی از ابتکار امنیتی سه جانبه جدید ایالات متحده، استرالیا و انگلستان (AUUKUS) قرار داده ایم. ما معتقدیم که استرالیا به عنوان کشوری عاری از (تسلیحات) هسته ای و عضو وفادار به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، به تعهدات خود پایبند بوده و بر اساس توافقنامه پادمانی خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی آن عمل خواهد کرد. ما انتظار داریم که کانبرا همکاری لازم را با آژانس (بین المللی انرژی اتمی) در راستای جلوگیری از هرگونه اقدام خطرناک که با پیمان منع اشاعه در تناقض است را تضمین نماید.

گفتنی است، سران سه کشور انگلیسی زبان آمریکا، انگلیس و استرالیا روز گذشته توافقنامه همکاری سه جانبه ای با هدف به اشتراک گذاری فناوریهای پیشرفته از یکسو و همچنین توسعه زیردریایی با سوخت هسته ای برای استرالیا امضا کردند.

این در حالی است که دولت چین نیز روز پنج شنبه با محکوم کردن این ائتلاف امنیتی جدید در منطقه ایندوپاسیفیک، ضمن هشداردهی در مورد تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه ایندوپاسیفیک تأکید کرد که چنین شراکتهایی نباید کشورهای ثالث را هدف قرار دهد.