3 ستون سئو

بیایید این بار کمی لنز دوربین به سمت سئو راعوض کنید. همه شما متخصصان سئو یا آن‌هایی که به هر حال حوزه فعالیتتان کم و بیشبا سئو و فعالیت‌های بهینه سازی سایت درگیر است، با فاکتور آن آشنا هستید. مسئلههمان لنز دوربین است. از دیدگاه تازه‌کارها یا نیمه متخصصین، سئو شامل تعدادیفعالیت به منظور بهبود جایگاه کلمات کلیدی در گوگل است؛ اما از دیدگاه استراتژیکییا همان تخصصی، این دانش خیلی فراتر از این حرف‌هاست.

از زاویه دیگر، برای سئو سه ستون قائل شده‌اندکه در ادامه این ستون‌ها و ملات هر کدام را برای شما نوشته‌ایم. این سه ستون رارئیس سئو می‌نامند. وقتی ستون نباشد، هیچ چیزی را نمی‌توان بنا نهاد.

سه ستون اصلی سئو

ستون یک: کسب‌وکار شما

هدف شما این است که کسب‌وکارتان بتواند در فضایاینترنت خوش بدرخشد و تا می‌تواند لینک ورودی دریافت کند؛ اما چگونه؟

1.اولین قدم این است که هدف کسب‌وکار و اصلاً فعالیت خود را در فضای اینترنتمتوجه شوید. سئو بدون هدف و چشم‌انداز هیچ ارزشی ندارد. اصلاً بدون داشتن هدفچگونه می‌توانید کاربران هدف خود را دقیقاً بشناسید و دسته‌بندی کنید، چگونه می‌توانیدKPI راتعیین کنید یا اینکه با مرتب سازی اولویت‌ها می‌خواهید چه کار کنید؟ نکته اصلیاینجاست که هدف هر سایتی در مورد بهینه سازی متفاوت است. حتی ممکن است که هر صفحههم هدفی خاصی را دنبال کند، برای مثال، اگر هدف شما جذب ترافیک است، تبلیغات راباید در جایگاه ویژه قرار دهید. اگر هدفتان افزایش Lead است، به طراحیو ساختار صفحه محصولات خود باید بیشتر توجه کنید.

2.رقبایتان را مشخص کنید. منظور ما رقبایی نیستند که با یک کلمه کلیدی ساده درصفحه نتایج قرار می‌گیرند. بلکه آن‌هایی هستند که شاید رتبه خیلی بالای سئویینداشته باشند؛ اما با تدوین استراتژی خاص و همچنین بهینه سازی صفحات روی کلماتطولانی، توانسته‌اند کاربران هدف بیشتری را به سمت خود جلب کنند. این‌ها رقبایاصلی و مخفی شما هستند. این‌هایی که می‌دانند که چگونه با تبلیغات و تمرکز روی چه عبارت‌هایی،مشتریان اصلی را به سمت خود جلب کنند.

3.سومین مورد بررسی منابع است. منظور ما منابع آموزشی نیست، بلکه نیروی انسانی،زمان و بودجه سه عاملی مهمی هستند که در سئو تأثیر زیادی دارند. بر اساس این سهعامل شما می‌توانید تصمیم بگیرید که تا چه حد می‌توانید از تکنیک‌های بهینه سازیسایت استفاده می‌کنید. به عبارتی چقدر می‌توانید امیدوار باشید. برای مثال، اگر بودجه‌تانمحدود است و زمان کمی هم دارید، بهتر است که بیشتر روی بهینه سازی سئو داخلی وتولید محتوا تمرکز کنید که نسبتاً هزینه کمتری نیاز است و با فعالیت‌هایی می‌توانیدبه حداقل به بعضی نتایج ابتدایی دست پیدا کنید.

4.به یک نکته مهم در سئو حواستان باشد؛ تمامی فعالیت‌های مورد نظر باید با هویت کسب‌وکارشما تطابق داشته باشد. استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه باعث می‌شود تا هویتبرند شما بیشتر خدشه‌دار شود و حتی نتیجه برعکسی را به دست بیاورید.

5.یکی از اشتباهات بعضی سئوکاران در این است که می‌خواهند در همه کلمات رتبه اولباشند. این کار به هیچ وجه امکان ندارد. حتی الآن دیجی کالا هم با داشتن قدمت وقدرت بالا، در همه کلمات نه تنها رتبه اول بلکه صفحه اول هم نیست. حوزه کاری خودرا مشخص کنید. بعد بر اساس حوزه کاری، مشخص کنید که روی کدام عبارت و کلمات بهتر می‌توانیدفعالیت می‌کنید.

6.هر کسی و هر کسب‌وکاری دارای نقاط قوتی نسبت به بقیه است. ممکن است که شمادارای تیم قوی در تولید محتوا باشید و دیگری بهترین متخصص سئو را جذب کرده باشد.اولین قدم این است که نقاط قوت خود را در نظر بگیرید و سعی کنید تا حداقل آن‌ها راثابت نگه دارید.

7.زمان خیلی مهم است. هر لحظه این امکان وجود دارد که رتبه سئو سایت شما دگرگونشود و پایین بیاید. در چنین مواقعی، به جای تمرکز روی موارد جانبی و حاشیه بهتراست، باید در سریع‌ترین زمان مشکلات اصلی را برطرف کنید. این نکته برای وبسایت‌هاییکه دارای رتبه خوبی در کلمات هستند و به یکباره تغییراتی را مشاهده می‌کنید، بیشتراز همه باید مورد توجه قرار بگیرد. زمان در اینجا خیلی مهم است. رقبا به حدی زیاد شده‌اندکه اگر در همان لحظه اقدامی نکنید، احتمال اینکه دیگر نتوانید جایگاه قبلی را بهدست بیاورید، زیاد خواهد بود.

پرسونای مخاطبان

با افرادی که قرار است که مخاطب و کاربر سایتشما شوند، چقدر آشنایی دارید؟

1.قدم اول از در این بخش، شناخت هدف جست‌وجوگران است. شما باید بفهمید که دقیقاًبه دنبال چه چیزی بوده‌اند که سر در از سایت شما درآورده‌اند. پیدا کردن پاسخ این مسئلهسختی زیادی ندارد. با استفاده از ابزارهای گوگل می‌توانید به راحتی متوجه شوید کهکاربرانتان چگونه با سایت شما ارتباط برقرار کردند.

2.بزرگ‌ترین اشتباه هر سئوکار و مدیر محتوایی در این است که بخواهد مطلب خود رابر اساس کلمات کلیدی انتخاب کرده و تمامی کلمات و جمله‌های نوشته شده هم حول محورآن باشد. در حقیقت به جای تمرکز روی کیفیت متن و اینکه آیا در انتها، پاسخ کاربرداده شده است یا خیر، فقط مبتنی بر اصول سئوی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. در ایناوضاعی که همه دست به قلم شده‌اند تا وبلاگی برای خود تهیه کنند، وبسایتی برنده استکه محتوای آن واقعاً برای کاربرانش نوشته شده باشد؛ نه برای موتورهای جست‌وجو.

3.برای اینکه بتوانید محتوای خوب بنویسید، باید مخاطب خود را بشناسید. شناختمخاطب فقط محدود به سن و جنسیت و نوع کلمات کلیدی که جست‌وجو می‌کنند، نیست؛ بلکهباید عوامل اجتماعی و جغرافیایی را که در آن زندگی می‌کنند، در نظر بگیرید. البتهبا توجه به این که فروشگاه‌های اینترنتی و حتی بسیاری از سایت‌های ساده از تمامنقاط کشور با فرهنگ‌های مختلف کاربر دارند، پس بهترین راه این است که شما حداقلفرهنگ کلی را در نظر بگیرید.

4.اجازه دهید که تمامی المان‌های سایت خودشان صحبت کنند؛ نه اینکه شما بخواهیدبه زور آن‌ها را به کاربران القا کنید. وقتی پرسونا را به خوبی بشناسید، بهتر می‌دانیدکه باید برای جذب و نگه داشتن آن در سایت چه اقداماتی را انجام دهید و همچنیناینکه از چه زبانی استفاده کنید.

5.خرید کاربران در روزها و فصل‌های مختلف متفاوت خواهد بود. همین مسئله باعث می‌شودتا شما در روزهایی فروشتان بالا باشد و در روزهای دیگر فروشتان بسیار کم شود. بایدبرای زمان فروش کم، استراتژی‌های تدوین کنید تا حداقل بتونید سایت را پایه‌ترینفعال بودن خود نگه دارید.

6.رفتار کاربران در جست‌وجو و چگونگی انجام آن متفاوت خواهد شد. حتی ممکن است کهرفتار کاربری امروز با فردا یکسان نباشند. انسان‌ها که ربات نیستند تا همه چیز راتا آخر شبیه به هم انجام دهند. تغییر عبارت‌های جست‌وجو و تغییر نوع خرید به شماکمک می‌کند تا بهتر بتوانید متوجه تغییرات رفتاری کاربران خود شوید؛ فقط باید خیلیسریع این مسئله را درک کنید.

7.سفر مشتری یعنی اینکه کاربر از هنگام ورود تا خروج بیشتر چه مراحلی طی می‌کند.البته اگر بخواهیم که به صورت دقیق‌تر بیان کنیم، باید گفت که کاربر قبل از ورودبه سایت تا بعد از آن چه رفتاری خواهد داشت و چه کارهایی انجام خواهد داد.

8.چگونگی دسترسی کاربران به بستر اینترنت را بررسی کنید. مسلماً اگر بیشترکاربران اصلی سایت شما به اینترنت پر سرعت دسترسی نداشته باشند، پس باید ساختار ساده‌تریرا در نظر بگیرید. ساختاری به سرعت بارگذاری و حالت پیمایش پایین‌تری داشته تاکاربران با مشکل دسترسی بتوانند راحت‌تر از سایت استفاده کنند.

موتورهای جست‌وجو

1.گوگل برای اینکه به سایت شما رتبه دهد، باید ساختارش را متوجه شود. اینکه برایرسیدن به صفحه یا موضوعی چه مراحلی باید به ترتیب سپری شوند. هرچه مراحل ساختهیافته تر، ساده‌تر و قابل فهم تر باشد، گوگل ارزش و امتیاز بیشتری به سایت خواهدداد.

2.هرچه گوگل سعی می‌کند تا به متخصصان سئو سایت بفهماند که تمرکز خود را روی کاربرانبه ویژه در بخش محتوا بگذارید، هنوز تولیدکننده محتوا و سئو توجهی می‌کنند. آن‌هافکر می‌کنند که باید اول توجهشان به سئو باشد. در محتوا به کاربر و زبان او توجهکنید؛ به اینکه بخواهید روی سئو محور بودن آن سرمایه‌گذاری کنید.

3.اعتبار برای گوگل اهمیت زیادی دارد. این اعتبار از سمت واکنش کاربران به گوگل می‌رسد.باید گفت که گوگل روی این قضیه خیلی حساس است؛ به ویژه اینکه اگر موضوع سایت درخصوص سلامتی یا سرمایه‌گذاری باشد. فقط باید گفت که برای سایت‌هایی با چنینموضوعاتی در صورتی می‌توانند به بهبود سایت خود امیدوار باشند که درجه اعتماداولیه را دریافت کرده باشند.

4.لینک بیلدینگ باید از هر دو سمت مورد توجه قرار داد. به عبارتی نباید تمامتوجه تان سمت دریافت لینک باشد؛ بلکه باید استراتژی مناسبی برای ارسال لینک بهسایت‌های دیگری هم داشته باشید.

در خصوص موتورهای جست‌وجو بحث کاملاً مفصل وزیاد است. هر اقدام مثبتی که باعث شود تا سایت شما در صدر نتایج گوگل قرار بگیرد،باید مورد توجه قرار بدهید. مهم این است که سه ستون اصلی سئو یعنی کسب‌وکار،پرسونا و موتور جست‌وجو بیشتر از هر چیزی که فکر می‌کنید، اهمیت دارد.