شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نیویورک

گزارش نیویورک تایمز از شادی مردم پس از عزل رضاشاه

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ رضاخان از سلطنت عزل شد. شگفت آن که در آن برهه با وجود اشغال کشور توسط قوای بیگانه، انتشار خبر عزل رضاخان باعث خوشحالی مردم ایران شد. او که در زمان کودتای ۱۲۹۹ در منزل استیجاری در سنگلج تهران زندگی می‌کرد، در زمان استعفا، پانصد میلیون دلار در بانک‌های خارج پس‌انداز داشت. 

به شهادت اسناد، رضاخان در مدت سلطنت، ۲۱۶۷ روستا را تصاحب کرد، ۳۰۰۰ سند روستایی داشت و حدود ۴۵۰۰ سند باغ و مراتع و ۸هزار سند شش‌دانگ دیگر متعلق به او بود که با مجموع اسناد دیگر در ۱۳۲۰ به ۴۴ هزار سند رسید. ۲۵۴۵۸۵ نفر از مازندران تا خوزستان رعیت املاک رضاخان بودند و درآمد سالانه او به ارقام نجومی می‌رسید که بخش زیادی از آن به حساب بانکی وی در لندن واریز می‌شد. 

با وجود از میان رفتن استقلال، غارت و کشتار مردم و سلب عزت ملی توسط بیگانگان، مردم از سقوط رضاخان خشنود شدند و این موضوع چنان عریان بود که رضاخان تا واپسین لحظه حیات، به گفته علی ایزدی، از آن نالان بود. خبرنگار «نیویورک‌تایمز» طی گزارشی در همان برهه درباره واکنش مردم ایران به عزل وی، از مشهود بودن احساسات ضد شاهی مردم سخن گفته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.