شهر خبر

«پلوسی» خطاب به «جانسون» تصریح کرد؛

تداوم حمایت دوحزبی کنگره آمریکا از پیمان جمعه نیک در ایرلند شمالی

تداوم حمایت دوحزبی کنگره آمریکا از پیمان جمعه نیک در ایرلند شمالی

رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده می گوید که حمایت دوحزبی کنگره این کشور از پیمان جمعه نیک (پیمان بلفاست) را به اطلاع نخست وزیر انگلیس رسانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می گوید که به «بوریس جانسون» گفته است که پیمان جمعه نیک که به دهه ها مناقشه در ایرلند شمالی پایان داد، همچنان از حمایت دو حزبی در کنگره آمریکا برخوردار است.

پلوسی در بیانیه ای که پس از دیدارش با جانسون در لندن منتشر شد، اعلام کرد: «با احترام به اراده مردم انگلیس و برگزیت، من بار دیگر حمایت دوحزبی از پیمان جمعه نیک در کنگره آمریکا را تکرار می کنم و امیدوارم که مذاکرات کنونی نتیجه ای مثبت به بار خواهد آورد که به موجب آن این توافقنامه برجسته به رسمیت شناخته شود».

گفتنی است، پیمان جمعه نیک یا پیمان بِلِفاست روز جمعه دهم آوریل ۱۹۹۸ میان طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی- پروتستان‌های طرفدار انگلیس و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند- با میانجی گری دولت وقت انگلیس بسته شد.

این پیمان را کاتولیک‌ها «پیمان جمعه نیک» می‌نامند و آن را راهی به سوی استقلال می‌دانند، در مقابل پروتستان‌ها آن را سندی برای اتحاد با انگلیس دانسته و آن را «پیمان بلفاست» می خوانند.

تا پیش از انعقاد پیمان جمعه نیک، درگیری فرقه‌ای بین دو گروه موسوم به «مصائب» ظرف مدت سه دهه جان بیش از ۳۶۰۰ تن را گرفت.