شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#اجلاس شانگهای

عربستان در اجلاس شانگهای شرکت می‌کند؟

سفیر تاجیکستان در ریاض از حضور عربستان سعودی به عنوان شریک گفت و گو در اجلاس سازمان همکاری شانگهای که به ریاست تاجیکستان برگزار می شود، استقبال کرد.

عربستان در اجلاس شانگهای شرکت می‌کند؟

به گزارش منیبان؛ از روزنامه « عرب نیوز » عربستان، « اکرم کریمی » سفیر تاجیکستان در عربستان اعلام کرد تصمیم اخیر سازمان همکاری شانگهای برای رایزنی با پادشاهی عربستان به عنوان شریک گفت و گو، جنبشی جدید به این سازمان می افزاید. 

وی در سفارت تاجیکستان در ریاض در ۳۰ امین سالگرد استقلال این کشور طی رویدادی برای اعضای انجمن تاجیک در حالی سخنرانی کرد که تاجیکستان آماده میزبانی برای نشست دو روزه سازمان همکاری شانگهای شده است که روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ شهریور در « دوشنبه » برگزار می شود. 

سفیر تاجیکستان گفت: بزرگترین دستاورد این کشور پایان دادن به جنگ داخلی بوده است که با استقلال از شوروی آغاز شده بود و بدست آوردن وحدت ملی و جلوگیری از سقوط کشور، مهم ترین موفقیت بوده است. 

جنگ داخلی تاجیکستان در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و ۵ سال به طول انجامید. « امامعلی رحمان » رئیس جمهوری تاجیکستان در آن زمان رهبری کشور را بر عهده گرفت و به این درگیری و جنگ داخلی پایان داد. پس از آن تاجیکستان وارد مرحله توسعه و پیشرفت شد که به موفقیت ها و دستاوردهای بسیاری در زمینه های مختلف انجامید. 

اکرم کریمی در ادامه اضافه کرد، روابط کشورش با عربستان یکی از نتایج دوران استقلال است و عربستان سعودی از جمله اولین کشورهایی بود که حق حاکمیت این کشور را به رسمیت شناخت و توافقنامه ای بر پایه ساختن روابط دیپلماتیک با تاجیکستان امضا کرد. 

کریمی خاطر نشان کرد، پیوندهای محکم برادری میان رهبران دو کشور نشانگر اصول مهم شناخته شده روابط دوجانبه است. 

وی از نقش رهبری پادشاه عربستان در توسعه و پیشرفت پروژه های اجتماعی در کنار کمک های بشردوستانه این کشور تقدیر کرد و گفت حمایت های بسیاری در دوران همه گیری ویروس کرونا به این کشور شده است. 

تاجیکستان امسال ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد که با ۲۰ امین سالگرد تاسیس این سازمان همزمان شده است. سفیر تاجیکستان گفت امیدوار است پیوستن عربستان به عنوان شریک گفت و گو جنبشی تازه در روند این سازمان پدید آورد.

وبگردی