شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر بهداشت

وعده‌هایی که وزیر بهداشت ۴ سال وقت برای اجرای آنها دارد

وعده‌هایی که وزیر بهداشت ۴ سال وقت برای اجرای آنها دارد

وزیر بهداشت ۱۹ عنوان وعده بزرگ و کوچک را در هنگام اخذ رای اعتماد به نمایندگان مجلس ارائه کرد، وعده‌هایی که تحقق برخی از آنها تنها نیاز به صدور یک بخشنامه و اراده اجرای آن دارد.

به گزارش بهداشت نیوز ،در بین گزینه های مختلف تصدی وزارتخانه ها در دولت سیزدهم، دکتر بهرام عین الهی، چشم پزشک میدان دیده، بیش از سایر گزینه های وزارت، برنامه و طرح نوشت.

وضعیت طرح نوشتن او برای کسب رای اعتماد به گونه ای بود که می توان گفت پاسخگویی به بیشترین مطالبه هم پس از وزرای بخش اقتصادی دولت، از او انتظار می رفت.

بزرگترین و اصلی ترین مطالبه ای که همه مردم از نظام بهداشت و درمان دارند، پایان دادن به بحران چندلایه، مزمن و نفسگیر کروناست.

بحرانی که از مرگ و میر اعضای خانواده بسیاری از ایرانیان آغاز شده و تا وضعیت معیشت و درآمد مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

بحرانی دامنه دار که پیامدهای آن به مسایلی مانند نظام آموزشی، بلاتکلیفی در استخدامها، تعویق مکرر آزمونهای سراسری حرفه ای و آموزشی، افزایش نزاع و پرخاشگری در سطح جامعه و خانواده ها، بهداشت روانی افراد و همه شئون زندگی ایرانیان کشیده شده است.

علاوه بر این نظام بهداشت و درمان کشور از مسایل مزمن دیگری هم رنج می برد که ریشه در ساختار ناکارمد و طراحی اشتباه دارد. مسایلی مانند افزایش هزینه درمان در کشور و تحمیل آن به بیماران و سهم اندک و واقعی بیمه ها، ورشکستگی بیمه های حوزه درمان از جمله به گل نشستن طرح بیمه سلامت ایرانیان و همچنین کمبود دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی از جمله این مسایل هستند که دهه ها پیش قرار بوده با برنامه هایی مانند نظام ارجاع و پزشک خانواده، تک شغلی شدن پزشکان، تقویت بیمه ها از جمله سالم سازی سرمایه گذاریهای نظام بیمه ای کشور، سرمایه گذاری در حوزه تولید دارو و ملزومات پزشکی و نظایر آن حل شود ولی همچنان این مشکلات برجاست.

با وجود این همه مشکل که بعضا به نظر می رسد دست کم در کوتاه و میان مدت حل شدنی نیستند، عین الهی در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس، وعده هایی بیان کرد که به نظر می رسد اگر دوره ۴ ساله حضور او در راس نظام سلامت کشور را به سه بازه زمانی کوتاه مدت (سال ۱۴۰۰)، میان مدت (تمام سال ۱۴۰۱) و بلندمدت (تا انتهای دوره ۴ ساله تصدی عین الهی) تقسیم کنیم، به جداول زیر خواهیم رسید.

البته باید در نظر داشت برای تحقق این وعده ها و به عمل رساندن قولهایی که عین الهی داده است، باید بخشهای اقتصادی دولت، به خصوص حوزه بودجه بندی، نظام بهداشت و درمان مردم را در اولویت کاری دولت قرار داده و در این راستا، نیاز است مجلس نیز با تصویب قوانین مورد نیاز از جمله قانون بودجه سنواتی سالهای آینده، به کمک وزارت بهداشت بشتابد.

الف) برنامه های کوتاه مدت که تا پایان سال ۱۴۰۰ قابل تحقق است

ب) برنامه هایی که برای سال ۱۴۰۱ قابلیت دسترسی دارند

ج) برنامه هایی که برای سال ۱۴۰۲ قابلیت دسترسی دارند

 د) برنامه هایی که تا انتهای دولت سیزدهم قابلیت دسترسی دارند