شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای عالی#رئیس‌جمهور

جذب ۱۶ نفر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد طی سال ۱۴۰۰+جزئیات


جذب 16 نفر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد طی سال 1400+جزئیات

درحالی طبق دستور مشاور رئیس‌جمهور نیروهای جذب شده در سال ۱۴۰۰ باید ترخیص شوند که از ابتدای امسال تاکنون در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزد ۱۶ نفر جذب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 9 مردادماه امسال سرپرست معاونت توسعه مدیریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد طی نامه‌ای دستور مشاور رئیس‌جمهور مبنی بر ترخیص نیروهای جذب شده در مناطق آزاد طی سال 1400 را ابلاغ کرد.

متن نامه میثم رفیع پرهیزکار خطاب به مدیران عامل مناطق آزاد کیش، ارس، قشم، چابهار، ماکو، انزلی و سرپرست اروند به شرح زیر بود؛

«با عنایت به بند الف تبصره 8 بودجه ابلاغی سال 1400 در خصوص ممنوعیت هرگونه جذب، بکارگیری و جابجایی نیروی انسانی جدید در مناطق و با توجه به دستورات مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در خصوص رعایت دقیق آن، مقتضی است دستور فرمایید اکیدا از جذب هرگونه نیروی انسانی جدید و همچنین عزل و نصب افراد در پست‌های مدیریتی تا زمان استقرار دولت جدید خودداری شود. همچنین مقتضی است در صورت جذب نیروی جدید طی سال جاری موکدا نسبت به ترخیص افراد جذب شده طی یک هفته اقدام و نتیجه به این دبیرخانه اعلام شود. بدیهی است مسئولیت هرگونه تخطی از ضوابط ابلاغی بر عهده مدیران عامل بوده و مراتب در مجامع سازمان‌های موردنظر قرار خواهد گرفت.»

به فاصله چند روز پس از این مکاتبه، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر دستور مشاور رئیس جمهور برای ترخیص افراد استخدام شده در مناطق آزاد طی سال 1400 و اینکه چه تعداد استخدام شده است اظهار کرد: یکی از ماموریت های دبیرشورای عالی مناطق آزاد کاهش جمعیت در این دبیرخانه بوده بر این اساس تعداد نیروهای دبیرخانه از 150 نفر باید به زیر 60 نفر کاهش یابد. برای دستیابی به این نقشه نیز بهترین راهکار این بود که به ماموریت کارکنان دستگاه های اجرایی در مناطق آزاد خاتمه داده شود.

در ادامه خبرنگار تسنیم نتیجه نامه‌نگاری با مدیران عامل مناطق آزاد را جویا شد. پرهیزکار در این‌باره گفت: در پاسخ به نامه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به جز یک منطقه که برای ما هم سئوال است، سایر مناطق پاسخ نامه مذکور را داده‌اند.

وی تاکید کرد: احتمالا برخی از دوستان که جدیدا منصوب شده‌اند به دلیل ناآگاهی پاسخ نامه را نداده‌اند. تنها محملی که عزیزان می‌توانند نیرو وارد سیستم کنند در قالب نظام ماموریت از دستگاه‌های دولتی است. آنهم برای مشاغلی که سمت خالی بوده و نیاز به خدمات فردی خاص داشته باشند.

وی با بیان این‌که جذب نیرو در مناطق آزاد کاملا ممنوع است، یادآور شد: به جز یک منطقه که مدیرعامل آن پاسخ نامه را نداده سایر مناطق هیچ جذب نیروی در سال 1400  نداشته‌اند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد یادآور شد: حتی در منطقه آزاد اروند هم نفر فوت شده و پست خالی است و مهم است نمی‌توانیم نیرو جذب کنیم و ما اعلام کردیم که این اجازه را ندارند. مناطق آزاد در قالب ساختار رسمی هیچ جذبی را نمی‌توانند انجام دهند و صرفا با مکانیسم ماموریت می‌توانند-این کار را- انجام دهند.

رفیع‌‌پرهیزکار در عین حال افزود: اوایل امسال فقط یکی از همکاران قدیمی به دلیل داشتن حکم دیوان عدالت برای دائمی شدن و با توجه به قانون جامع ایثارگری از قرارداد مدت معین، به دائمی تبدیل وضعیت شد.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم به لیستی دست یافته که نشان می‌دهد امسال حداقل 16 نفر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مشغول به‌کار شده‌اند. سرپرست معاونت توسعه مدیریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در توضیح این اتفاق به تسنیم می‌گوید: آقای ح ا نیروی دستگاه دیگری بودند که به صورت دائم در تاریخ 1400/03/01 به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد منقل شده‌اند. نیروهای رسمی بین دستگاه‌های دولتی به راحتی منتقل می‌شوند! در صورتیکه پست خالی سازمانی وجود داشته باشد، رابطه استخدامی بین دو دستگاه باشد و با نظر بالاترین مقام دستگاه قابلیت انتقال وجود دارد.

وی با بیان این‌که این کار ممنوعیت ندارد، افزود: برخی از نیروها نیز بر اساس ضرورت و نیاز مقطعی جذب شده‌اند؛‌مثلا نیرویی داشتیم به اسم آقای باقری که مدیر آی تی بود. بعد از رفتن وی نیروی آی تی در دبیرخانه نداشتیم که سیستم را تحویل بگیرد. آمدند و فردی را که مهارت لازم را داشته باشد جذب کردند. البته قبل از ورود بنده و من فقط قرارداد را برای سال 1400 تنظیم کردم. این نیروها ماهیت موقتی دارند.

وی تصریح کرد:‌همچنین برخی نیروها برای تدوین اسناد مناطق جدید آزاد (اساسنامه و طرح‌های جامع) جذب می‌شوند. افرادی در داخل سیستم باشند که برای هر منطقه اطلاعات مورد نیاز را به مشاور انتقال دهند و به نوعی ناظر باشند. این نیروها طی قراردادهای موقت یا پروژه‌ای جذب می‌شوند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اضافه کرد: آقای م ج ز کارمند منطقه آزاد قشم بودند که به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مامور شده‌است. بنده هم 21 فروردین امسال از وزارت نفت به‌صورت مامور به دبیرخانه شورا آمده‌ام.

رفیع‌پرهیزکار بین کرد: آقای م ع جز نیروهای دبیرخانه بوده که صورت شرکت پیمانکاری در بخش حمل‌ونقل کار می‌کرد. با توجه به این‌که مدرک تحصیلی دارد و نیاز هم داشتیم در دبیرخانه به صورت پروژه‌ای با وی قرارداد امضا کردیم. آقای محمدرضا ع نیز از منطقه آزاد قشم آمده‌اند. آقای ک ع هم در منطقه آزاد قشم معاون بود که پس از حضور آقای مومنی با دستور وی به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد منتقل شده‌ است.

وی با اشاره به این‌که آقای م ف و نیز برای کنترل پروژه‌های عمرانی در دبیرخانه جذب شده‌اند، گفت: خانم ز م در حوزه روابط  عمومی کار می‌کنند و در مناطق نبوده‌اند و ظاهرا کار رسانه  را انجام می‌داده است. وی برای باشگاه خبرنگاران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد جذب شده که قرارداد وی مهر یا آبان‌ماه تمام می‌شود.

وی تاکید کرد: آقای ح ن نیز مدیر امور مالی اداری دبیرخانه است که از بانک سرمایه آمده است. آقای م ن هم راننده دبیر شورای عالی مناطق آزاد در قشم بوده که به دبیرخانه شورا منتقل شده است.

انتهای پیام/