شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مونیخ#بازار خودرو#نمایشگاه

نمایشگاه فرانکفورت به مونیخ رفت/ خانه تکانی در بازار خودرو در پساکرونا

کدخبر: 440904
کمپانی bmw با معرفی «مفهوم دایره‌ای» خبر از استراتژی بلندمدت خود تا سال ۲۰۴۰ داد و برای معرفی این ایده از مدل BMW i Vision رونمایی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، پس از آنکه نمایشگاه خودروی فرانکفورت در تابستان ۲۰۱۹ به پایان رسید، بسیاری گمان می‌کردند که سال بعد نیز این شهر میزبان خواهد بود، اما یک ویروس، تمام صنعت خودرو را در اغما فرو برد. هفته گذشته اما بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی آلمان با تاخیری دو ساله، با اسمی جدید، هدفی تازه و خانه‌ای جدید آغازبه‌کار کرد. پیش از این، نمایشگاه بزرگ و بین‌المللی خودروی آلمان با نام نمایشگاه فرانکفورت شناخته می‌شد، چرا که این شهر از سال ۱۹۵۲ خانه اصلی این نمایشگاه بزرگ بوده است. اما از امسال، فصلی جدید برای این نمایشگاه رقم خورده چرا که خانه خود را از فرانکفورت به مونیخ منتقل کرده است.

جدا‌ از این جابه‌جایی، تمرکز نمایشگاه خودروی آلمان به سوی خودروهای برقی، حمل‌ونقل جایگزین هوشمند و خودروهای نسل جدید برقی رفته است. گرچه کووید-۱۹ سبب کاهش شمار شرکت‌کنندگان از این نمایشگاه پرمخاطب شده، اما مانعی برای حضور کمپانی‌های بزرگ خودروساز نبوده است. آلمان که خود از کشورهای پیشرو در صنعت خودرو است، با حضور صدراعظم این کشور، آنگلا مرکل بر اهمیت این صنعت تاکیدی دوباره کرده است. پس از سال‌ها برگزاری نمایشگاه خودروی آلمان، شاید عجیب به نظر برسد که از آن به عنوان «نمایشگاه موتور» نام ببریم. انتخاب این نام از آن سو صورت گرفته تا تاکیدی بر راه‌حل‌های مشترک در حوزه موتور و ارتباطات در خودرو باشد. نسل جدید موتورها، اکنون ستاره بی‌چون و چرای رویدادهای این چنینی است و باید به دیدن خودروهایی که از داستان‌های عملی‌تخیلی الهام گرفته‌اند، عادت کنیم. جدا‌ از اعلام استراتژی‌های پیچیده خودروسازان و مباحث فنی، سیلی از افرادی که به جهان خودرو علاقه‌مند هستند و به لطف کووید-۱۹ زمانی طولانی در انتظار چنین رویدادی بودند، راهی شهر مونیخ شدند. جهان خودرو گرچه به‌شدت تحت تاثیر بحران اقتصادی ناشی از شیوع سراسر ویروس قرار گرفت، اما بسیاری از خودروسازان در مونیخ اعلام کردند که بحران‌های این مدت همچون بحران تراشه‌ها و نیمه‌هادی را به خوبی مدیریت کرده‌اند. حالا به سراغ برخی خودروهای مطرح در این نمایشگاه می‌رویم.

 BMW i Vision

 کمپانی bmw با معرفی «مفهوم دایره‌ای» خبر از استراتژی بلندمدت خود تا سال ۲۰۴۰ داد و برای معرفی این ایده از مدل BMW i Vision رونمایی کرد. این هاچ‌بک‌ ساب‌کامپکت تنها به اندازه یک مو، بزرگ‌تر از دیگر نسخه برقی BMW است اما اتاق داخلی آن جادارتر است چرا که موتور الکتریکی و باتری آن فضای کمتری را در این مدل اشغال می‌کنند. «مفهوم دایره‌‌ای» به قابلیت بازیافت ۱۰۰درصدی قطعات این خودرو حتی باتری آن اشاره دارد. این کمپانی تمام تلاش خود را کرده تا به دغدغه‌های زیست‌محیطی پاسخ دهد و حتی نام برند خود را به جای چسباندن با مارک‌های پلاستیکی، روی خودرو هک کرده است. همچنین برای سهولت در بازیافت، به جای استفاده از بست‌ها، از میخ‌های پرس سریع استفاده شده است. این کمپانی امیدوار است که این ایده را پیش از ۲۰۴۰ و در خودروهای ساخته شده پس از ۲۰۲۵ اجرایی کند. هیبریدهای پلاگین، فناوری‌ای است که روز‌به‌روز در حال رونق است. به گفته پیتر نوتا، مدیر فروش و بازاریابی BMW، تقاضا برای این پلاگین‌ها همچنان بالا است و نیاز به فناوری در این حوزه احساس می‌شود و این کمپانی تمرکز ویژه‌ای روی آن دارد. این کمپانی همچنین خبر داده که در آینده با خودروسازان بسیاری همچون تویوتا همکاری خواهند داشت تا این صنعت را رونق بیشتری بخشند.

  مرسدس EQE

آنچه از مرسدس بنز در نمایشگاه مونیخ به نمایش درآمد، نشان از آن دارد که این کمپانی مسیر خود را در عرضه خودروهای الکتریکی EQ ادامه داده است. نسخه رونمایی شده از EQB به احتمال زیاد یکی از اولین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروهای برقی مرسدس بنز است که به دست مصرف‌کنندگان رسیده است. مرسدس در حقیقت پنج خودروی الکتریکی جدید به نمایشگاه آورد که شامل مرسدس مایباخ EQS، EQB جدید، سدان متوسط جدید EQE، سدان مرسدس بنز EQS۵۳ + و کانسپت EQG است که در قوی‌ترین نسخه می‌تواند ۷۰۰کیلومتر را با یک بار شارژ طی کنند. نسخه به نمایش درآمده در مونیخ، جانشین معنوی S۶۵ است. این خودرو با پنجره سفارشی، طاق‌های براق و قطر بزرگ چرخ‌ها به عنوان بخشی از استایل AMG به سالن نمایشگاه رنگ ویژه‌ای بخشیده بود. رهبران مرسدس بر این باورند که این خودرو در سرعت با پورشه تایکان رقابت می‌کند، چرا که این نسخه، با خروجی ۸۳۱ اسب بخار از دو موتور خود، در حال حاضر قدرتمندترین خودروی برند در جاده‌هاست.

  فولکس واگن ID. Life

بسیاری معتقدند که بزرگ‌ترین و هیجان‌انگیزترین اتفاق این نمایشگاه، نه در غرفه BMW بلکه در سالن فولکس واگن رخ داده است. رونمایی از خودروی کوچک و برقی این کمپانی، واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. نسخه رونمایی شده از فولکس واگن ID. Life تلاش کمپانی فولکس واگن برای کوچک‌تر کردن سایز سری ID VW است. ID Life مفهوم جدید کمپانی فولکس واگن برای خودروهای آینده است که کوچک‌تر از هر کراس‌اوور دیگری از این نسل است. ID Life با طراحی هوشمند، دارای یک موتور الکتریکی ۲۳۱ اسب بخار و یک باتری ۵۷ کیلووات در ساعت است و بسیاری به فروش درخشان آن در ایالات‌متحده خوش‌بین هستند. مدیرعامل فولکس واگن در روز نخست این نمایشگاه گفت که نباید رقابت در حوزه خودروهای برقی مانعی برای فراموش کردن مفهوم رانندگی سرگرم‌کننده شود. فولکس واگن همچنین با مشارکت Argo AI بر توسعه سیستم‌های خودران برای محیط‌های شهری متمرکز شده است، اما به نظر می‌رسد چنین فناوری در حال حاضر تنها در بزرگراه‌ها قابل اجرا است.

  آئودی Grandsphere

کمپانی آئودی خودروی جدید خود را چنین معرفی کرده است: «جت شخصی برای جاده». Audi Grandsphere، بلندتر، براق‌تر و بزرگ‌تر از نسخه اسپورت Skysphere است که در ماه آگوست رونمایی شده بود. این خودروی جدید بیانگر دیدگاه آئودی در باب عملکرد خودکار ماشین است. در این سیستم خودروکار یک فرمان در داشبوردی پیچیده جمع شده است و امکان رانندگی کامل را در بسیاری از جاده‌ها به خودرو می‌دهد. آئودی اعلام کرده است که این خودرو در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ راهی بازار خواهد شد.

 پورشه Mission R

پورشه پس از موفقیت خودروی برقی خود با نام تایکان، راهی مونیخ شد. نسخه جدید پورشه، صفر تا صد خود را در عرض ۵/ ۲ثانیه طی می‌کند و بسیاری را برای کورس گذاشتن با این خودرو در جاده‌ها وسوسه می‌کند. پورشه می‌گوید که Mission R با ۶۷۱ اسب بخار در و ۱۰۷۳ اسب بخار در حالت مسابقه طراحی شده است و دارای موتورهای الکتریکی مجزا در جلو و عقب است.  این قدرت از باتری ۹۰ کیلووات ساعتی تامین می‌شود که به گفته خودروساز، برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه مسابقه جوابگو است.

خودروی جدید پورشه در ۱۵ دقیقه شارژ می‌شود با این حال نمونه معرفی شده در نمایشگاه مونیخ، تنها یک نمونه اولیه است و برای تولید انبوه در نظر گرفته نشده است. با این وجود پورشه از احتمال ورود یک خودروی مسابقه تا سال ۲۰۲۶ سخن گفته است. یکی از اهداف رونمایی از این خودرو در نمایشگاه مونیخ، نمایش تکنولوژی طراحی خودروهای سواری آینده با قفس ایمنی فیبر کربنی بوده است. پورشه از سوی دیگر در حال آزمایش یک ماکان برقی است که ارتباطی با ماکان فعلی ندارد، اما مایکل اشتاینر، مدیر فنی این کمپانی می‌گوید که این شرکت هنوز درباره نام خود تصمیم نگرفته است.

  داچیا Jogger

نسل جدید اتومبیل کمپانی داچیا نشان داد که چگونه برخی از خودروهایی که راهی ایالات‌متحده نمی‌شوند، در سایر نقاط جهان به عنوان یک خودروی برقی مقرون‌به‌صرفه مورد استقبال قرار می‌گیرند. داچیا یک خودروساز رومانیایی است که از سال ۱۹۹۹ متعلق به رنو است و بنابراین توسط اتحادیه رنو-نیسان-میتسوبیشی رهبری می‌شود. داچیا خودروی مقرون‌به‌صرفه این اتحاد برای بازارهای بین‌المللی است و شهرت زیادی برای کراس‌اوورهایش دارد. Jogger، خودروی معرفی شده در نمایشگاه مونیخ بزرگ‌ترین خودروی برقی این کمپانی است.  کمپانی رنو نیز در این نمایشگاه حضور پررنگی داشت و از جمله خودروهای به نمایش گذاشته شده این کمپانی‌ می‌توان به مگان برقی اشاره کرد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم مشترکی که با نیسان توسعه پیدا کرده، طراحی و ساخته شده است.   این خودرو حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و بر اساس نگاه به خودروی هاچ‌بک و کراس‌اوور توسعه پیدا کرده است. نسل مگان از پرفروش‌های بازار خودرو است.  نمایشگاه موتور مونیخ اما فقط برای ستارگان صنعت خودرو نبود، از یکسو اسکوترهای کوچک و استارت‌آپ‌های تازه تاسیس و از سوی دیگر هواپیما و هلی‌کوپتر در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت. همچنین خودروهای هوشمند که از سال ۲۰۰۳ سهم خود را در بازار اروپا روزبه‌روز بیشتر کردند و از سال ۲۰۱۷ نیز نسخه‌های برقی این خودروها به بازار آمد در نمایشگاه مونیخ خودنمایی کردند. نمایشگاه موتور مونیخ امسال شاهد حضور نسل جدیدی از خودروهای اسمارت بود که با سرمایه‌گذاری دایملر و چیلی طراحی و در چین تولید شده است. این خودرو که سیستم منحصر به فردی در نیروی الکتریکی دارد، بزرگ‌ترین خودروی اسمارت است. خودروی Robotaxi نیز نتیجه مشارکت هیوندا و یک شرکت فناوری مستقر در بوستون با نام  Motional است. این خودرو اکنون به لطف افزودن بیش از ۳۰ سنسور از جمله دوربین‌ها و رادارها، یک خودروی خودران است. در نهایت آنکه این نمایشگاه بزرگ، خالی از حاشیه نیز نبود؛ بسیاری از فعالان محیط‌زیست در تجمعات گسترده‌ای در اطراف نمایشگاه خواستار پایان تولید و استفاده از خودروهای دیزلی و بنزینی بودند . در روز ۱۲ سپتامبر این نمایشگاه، اختتامیه خود را جشن گرفت.