شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زاکانی
در گفت‌وگو با اقتصادنیوز مطرح شد

واکنش زاکانی به شعارهای ضدفساد رسانه‌های حامی؛ هر وقت خودم گفتم پاسخگو خواهم بود!

کدخبر: 440823
اقتصادنیوز: علیرضا زاکانی شهردار جدید پایتخت معتقد است برای مبارزه با فساد باید هوشمندسازی و شفافیت در دستور کار قرار گیرد و در برخورد با فساد باید با مفسدی برخورد کرد که بیشترین تخلف را دارد .

به گزارش اقتصادنیوز « درختان تنومند فساد بر کشور سایه انداخته است، برای مقابله با کله گنده های فساد بارها تهدید به مرگ شدم جلوی زن و بچه هایم را گرفتند و تهدید کردند. ما از همه چیزمان برای مبارزه با فساد گذشته ایم.» این بخشی از سخنان علیرضا زاکانی در زمانی است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 بود. او در مدت تبلیغات انتخاباتی بارها بر این نکته تاکید کرده بود که  برای مبارزه با اژدهای هفت‌سر فساد آمده‌ام و معتقدم ریشه‌ مشکلات کشور در همین جاست.

با آمدن علیرضا زاکانی به شهرداری تهران، نزدیکان رسانه‌ای او تلاش می‌کردند نقطه قوت او را مبارزه با فساد و رانت‌خواری عنوان کنند . تا آنجا که مدافعان او در شهرداری صدور هر دستوری از سوی او  را گام بزرگ شهردار تهران در حوزه‌ مبارزه با فساد عنوان می کردند!

هفته پیش زاکانی نامه‌ای به معاونان، مشاوران، مدیران کل و روسا و مدیران عامل سازمان ها و شرکت‌ها زد که در آن تاکید کرده بود هرگونه واگذاری املاک و اراضی غیرمنقول شهرداری به  اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است. همچنین عزل و نصب در هیات مدیره ها، سازمان ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری فقط با تایید شهردار امکان‌پذیر خواهد بود. این دستور از سوی رسانه‌های نزدیک به زاکانیبه عنوان اولین فرمان صریح او برای مبارزه با فساد عنوان شد. و یا پس از آنکه  داودگودرزی از یاران نزدیک زاکانی به‌عنوان سرپرست سازمان بازرسی شهرداری تهران مشغول به کار شد، بازدیدی از محل اسکان کارگران مهاجر داشت که در آن به وضعیت بهداشتی این مکان‌ها معترض و بارها تاکید کرد که چرا سرویس های بهداشتی مایع دست شویی ندارند!

کانال سپاه سایبری پاسداران بخش‌هایی از این بازدید سرزده را منتشر و عنوان کرد مبارزه با فساد شروع شد.

با این حال به نظر می‌رسد استفاده از عبارت «مبارزه با فساد» برای این قبیل فعالیت ها  در شهرداری که پرونده های چند هزار میلیاردی فساد آن در حال بررسی در محاکم قضایی است با انتظارتی که از پیش درمیان شهروندان ورسانه‌های ایجاد شده  بود، فاصله داشته باشد.

در این زمینه علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درخصوص نامه‌ منع واگذاری املاک و تغییر در هیات مدیره شرکت ها که به عنوان اولین اقدام ضد فساد او نام برده می شد تاکید کرد: این نامه برای دوره‌ انتقال است. به هر مدیری که مسوولیتی را می‌پذیرد، برای آنکه فعالیت‌های دوره‌ انتقال به‌طور دقیق بازبینی شود، چنین بخشنامه‌هایی صادر می‌شود و یک روند مدیریتی است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا هر اقدامی ازسوی شهردار انجام می‌شود، رسانه‌های نزدیک به او از آن به‌عنوان اولین اقدام ضدفساد نام می‌برند نیز گفت: «ما که نگفتیم. اگر من گفتم این اقدامات ضدفساد است، آن وقت درخصوص آن توضیح می‌دهم.»

زاکانی

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز درخصوص این گونه اخبار که هر فعالیتی از سوی زاکانی را اقدامی ضدفساد عنوان می‌کنند،به اقتصادنیوز گفت: «هر کسی در فضای مجازی می‌تواند در خانه‌اش بنشیند و یک چیزی بگوید، اما اینکه رسما اعلام شده باشد این کارها اقدامات ضدفساد است، اینگونه نیست. ما هم معتقدیم برخورد با فساد با شعار حل نمی‌شود.»

وی ادامه اداد: برخورد با فساد با اعمال نظارت‌های پیشینی و پسینی صورت می‌گیرد. ما باید فرآیندها را  اصلاح کنیم؛ مثلا اگر در دادن پروانه‌‌  شهرداری، ما نقش مداخله‌ی حضوری انسان‌ها را کاهش دهیم به طور طبیعی قسمت قابل توجهی از فساد حل می‌شود.اتفاقا آقای زاکانی هم در برنامه‌هایش بیشتر بر نظارت‌های پیشینی تاکید داشت و معتقد بود باید زمینه‌ی تولید فساد را از بین ببریم که مفسده‌ای به‌وجود نیاید که ما بخواهیم با او برخورد کنیم.

او مثال می‌زند که در بحث چک هم همین اتفاق افتاد. با وجود اینکه شرایط اقتصادی مردم بدتر شده و باید افزایش چک‌های برگشتی داشته باشیم، اما به‌دلیل اقدامات پیشگیراننده، این رقم به 4 درصد کاهش پیدا کرده است.

در شهرداری نیز این نظارت پیشینی شکل می‌گیرد و فرآیندها اصلاح می‌شود. باید نسبت جرم و جریمه آنقدر سنگین و پرهزینه باشد که کسی اقدام به جرم نکند.

سروری تاکید کرد: این نگاه که فقط برویم با مفسد برخورد کنیم و با معلول برخورد کنیم اشتباه است و ما در شورای شهر به‌دنبال پیشگیری هستیم و برای همین تاکید ما بر روی هوشمندسازی است. هوشمندسازی یعنی اصلاح فرآیندها و کاهش مداخله‌ی نیروی انسانی در مواجهه‌های حضوری.

زاکانی در برنامه‌های خود در بخش واقعیت‌های شهر و شهرداری به 12 چالش اشاره کرده که یکی از آنها رانت‌خواری، فساد و عدم شفافیت کافی اداری بود.

اودرخصوص روشش در مبارزه با فساد  در شهرداری هم توضیح داده است: یکی از دغدغه ‎های مردم، مواجهه با فساد در موضوع شهرداری است. یکی از روش‎ها سهل و آسان کردن روال و شرایطی است که بخاطر سخت‎گیرانه بودن عامل فساد می‎شوند. روش دیگر هوشمندسازی و شفافیت است که رابطه خدمت گیرنده و خدمت دهنده را کاهش دهد و از فساد پیشگیری کند. روش سوم آگاه‎سازی مردم از حق و حقوقشان است. نکته چهارم نظارت جدی است و نکته آخر برخورد با منفسدان است. بنده معتقدم با مفسدی باید برخورد کرد که بیشترین تخلف را دارد و قدرت ویژه‎ای هم دارد.

پیگیری پرونده های فساد در دوره گذشته یکی از اقدامات شهرداری است که می گوید میخواهد با اژدهای  7 سر فساد مبارزه کند ، این که این پرونده ها به نتیجه برسد می تواند اولین آزمون زاکانی در برابر فساد ریشه دار در بلدیه باشد .