شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترامپ#ریاست جمهوری

جنجال تازه پیرامون تماس مخفیانه فرمانده آمریکایی با چین


جنجال تازه پیرامون تماس مخفیانه فرمانده آمریکایی با چین

انتشار گزارشی مربوط به تماس یک فرمانده نظامی ارشد آمریکا با چین در اواخر دوره ریاست جمهوری ترامپ و صحبت درباره حمله احتمالی آمریکا به چین جنجالی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، واشنگتن پست روز سه شنبه گزارش داد که یک ژنرال ارشد آمریکایی در واکنش به نگرانی نسبت به جنگ احتمالی میان آمریکا و چین در اواخر دوره ریاست جمهوری ترامپ دوبار با همتای چینی خود تماس گرفته و به وی اطمینان داده که موضع آمریکا تغییری نخواهد کرد.

ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک 30 اکتبر 2020، چهار روز پیش از انتخابات و بار دیگر در 8 ژانویه، دو روز پس از حمله طرفداران ترامپ به کاخ سفید با ژنرال لی ژوچنگ، فرمانده ارتش چین تماس گرفت.

در این تماس ها مایلی قصد داشت به همتای چینی خود اطمینان دهد که آمریکا قصد حمله به چین را ندارد و درصورت احتمال وقوع چنین حمله‌ای او پیش از انجامش به چین اطلاع خواهد داد.

این گزارش به نقل از کتاب "مخاطره"  جمع آوری شده که مبنای آن 200 مصاحبه با منابع مختلف بوده و قرار است هفته آینده منتشر شود.

البته ترامپ در بیانیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داده و آن را جعلی خوانده است. ترامپ همچنین گفته اگر این داستان واقعیت داشته باشند ژنرال مایلی باید به اتهام خیانت محاکمه شود.

مارک روبیو، سناتور جمهوریخواه از جو بایدن خواسته که سریعا مایلی را اخراج کند. روبیو در نامه‌ای به بایدن نوشت: نمی‌خواهم خطرات ناشی از نشر اطلاعات محرمانه از طرف فرماندهان نظامی آمریکا را به شما گوشزد کنم اما تاکید می‌کنم که چنین خرابکاری توانایی رئیس جمهور در مذاکره و استفاده از اهرم فشار در برابر دولت‌های خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید حاضر به پاسخ به سوالات مربوط به ستاد مشترک و وزارت دفاع نشد.

انتهای پیام/