به گزارش برنا، مستند «عبدالله» اثری از علیرضا آقایی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی حضور دارد و امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

آقایی درباره سوگه مستند خود گفت: مستند «عبدالله» پرتره‌ای از یک شخص معلول به نام عبدالله است که در میامی از توابع استان سمنان ساکن است و زندگی منحصر به فرد او سوژه فیلم ما شده است.

وی اضافه کرد: او از زمان کودکی تا به امروز که 30 ساله است، به دلیل معلولیت جسمی مادرزادی که گریبانگیر اوست، محدودیت‌ها و مشکلات زیادی دارد. خیلی‌ها او را طرد و حتی از مدرسه نیز او را بیرون می‌کنند. حتی وقتی به سن کار نیز می‌رسد علیرغم توانایی‌هایی که دارد کمتر کسی حاضر می‌شود به او شغل بدهد و مجموعه این اتفاقات شرایط سختی را برای او به وجود آورده است.

این مستندساز جوان با اشاره به توانایی‌های منحصر به فرد سوژه فیلم خود گفت: در نقطه مقابل زندگی عبدالله می‌بینیم که او توانایی‌های قابل توجهی دارد. برای مثال تجربه مربیگری در فوتبال نونهالان دارد، تئاتر بازی می‌کند و ... مجموعه این اتفاقات باعث شد تا داستان زندگی او برایم جذاب شود و تصمیم بگیرم مستندی از زندگی او بسازم.

آقایی خاطر نشان کرد: یکی از بخش‌های مهم در این فیلم مستند ارتباط بسیار عمیق عبدالله با خانواده‌اش و بالعکس است. برای مثال مادرش را می‌بینیم که همواره تلاش می‌کند تا دیدگاه مردم نسبت به معلولیت و توانایی‌های پسرش را تغییر دهد. هم‌چنین می‌بینم که عبدالله اهمیت بسیار زیادی به خانواده‌اش می‌دهد که دیدن آن در این فیلم مستند مخاطبینش را شگفت‌زده می‌کند.

وی درباره روند تولید مستند خود گفت: من این سوژه را از سال‌ها پیش در منطقه‌مان دنبال می‌کردم و زندگی او که فراز و نشیب‌های زیادی داشت دنبال می‌کردم و برایم جذاب بود. در نهایت با او صحبت کردم و پذیرفت که مستندی را از او بسازم. او درخواست دارد که همه مردم توانایی‌هایش را جدی بگیرند و به او شغل بدهند. در این مستند درخواست دارم که فقط برای یکبار به معلولان جسمی اعتماد شود و کارایی‌شان را ارزیابی کنیم.

عوامل تولید فیلم مستند «عبدالله» عبارتند از:

کارگردان و تهیه‌کننده: علیرضا آقایی، فیلبردار: میلاد صباغی و حسین صالحی، صدابردار: اشکان شاهی، تدوین و موسیقی: محمد چگینی، دستیار کارگردان: فرشاد خالقی، مدیر تولید: غلامرضا آقایی و  منشی صحنه: فاطمه زهرا اصغری

این فیلم مستند امشب ساعت 20 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت 24 امشب و 9 صبح فردا خواهد بود.