شهرخبر

ناکامی «درخت گردو» در شکستن رکورد فروش سال سینمای ایران


ناکامی «درخت گردو» در شکستن رکورد فروش سال سینمای ایران

امید آن می‌رفت که اکران فیلم سینمایی «درخت گردو» بتواند رکوردهای فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ را جابه‌جا کند، اما این اتفاق در عمل رخ نداد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در حالی که امید می‌رفت اکران فیلم سینمایی «درخت گردو» ساخته محمد حسین مهدویان بتواند رکوردهای فروش سینمای ایران در سال 1400 را جابه‌جا کند، این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

«درخت گردو» که از هشتم شهریور ماه سال جاری به اکران درآمده است، پس از گذشت 16 روز از زمان اکران عمومی خود موفق به فروشی 811 میلیون تومانی شده و بدین ترتیب، عنوان پنجمین فیلم پرفروش اکران سال 1400 را به خود اختصاص داده است.

درخت گردو که تهیه‌کنندگی آن را سید مصطفی احمدی بر عهده دارد، نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای محمدحسین مهدویان و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای پیمان معادی به ارمغان آورد.

سینما , سینمای ایران , محمدحسین مهدویان , اخبار اکران ,

نکته جالب درباره درخت گردو این است که این فیلم پیش از اکران عمومی در آبان ماه 1399 به‌مدت یک هفته در شهر سنندج اکران شد. این امر بنا به درخواست عوامل فیلم برای شرکت دادن درخت گردو به‌عنوان نماینده ایران در اسکار 2021 صورت پذیرفت؛ چراکه طبق قانون اسکار لازم است آثار متقاضی شرکت در این رویداد هنری حداقل به مدت یک هفته مورد اکران عمومی قرار گرفته باشند. با این‌وجود، فیلم مهدویان در رقابت با سایر فیلم‌های ایرانی متقاضی شرکت در اسکار نتوانست توفیقی به دست آورد و در نهایت «خورشید» ساخته مجید مجیدی به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2021 انتخاب شد.

پیمان معادی، مینا ساداتی، مهران مدیری و مینو شریفی‌پور ازجمله بازیگران فیلم سینمایی درخت گردو هستند. در خلاصه داستان این فیلم که درامی تلخ به شمار می‌آید، آمده است: سردشت بمباران شیمیایی شده، شهر گرفتار فاجعه است، قادر باید خانواده‌اش را نجات دهد...».

درخت گردو در پنج روز ابتدایی اکران خود توانست رقم 200 میلیون تومان را در گیشه ثبت کند. این در حالی است که فیلم سینمایی «دینامیت» در پنجروز آغازین اکرانش توانست عدد 712 میلیون تومان را در گیشه به ثبت رساند. بنابراین می‌توان گفت که درخت گردو در پنج روز آغازین اکران خود به اندازه یک سوم دینامیت مخاطبان را به سالن‌های سینما کشانده است.

 

سینما , سینمای ایران , محمدحسین مهدویان , اخبار اکران ,

درخت گردو طی هفته گذشته نیز فروشی 448 میلیون تومانی را تجربه کرد و توانست ظرف 12 روز به فروشی 650 میلیون تومانی دست یابد. این در حالی است که این رقم همچنان در مقایسه با رقم فروش دینامیت در مدت زمان مشابه عدد کم‌تری به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد ذائقه کنونی مخاطبان سینمای ایران بیش از اینکه به تماشای درام متمایل باشد، به تماشای کمدی تمایل دارد.

«گیسوم» ساخته نوید به‌تویی، «مدیترانه» ساخته هادی حاجتمند، «سیاه‌باز» ساخته حمید همتی، «قصه عشق پدرم» ساخته محمد رضا ورزی، «کله‌پوک» ساخته جواد مزدآبادی، «خورشید» ساخته مجید مجیدی و «هفته‌ای یک بار آدم باش» ساخته شهرام شاه‌حسینی، 7 فیلم سینمایی دیگری هستند که در کنار درخت گردو و دینامیت، ترکیب کنونی فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران را تشکیل می‌دهند.

اکنون که با همت و پشتکار دولت سیزدهم روند انجام واکسیناسیون عمومی در کشور سرعت گرفته و شیب شیوع کرونا در کشور رو به کاهش است، می‌توان امیدوار بود که مخاطبان سینما نیز پس از دو سال دوری از سینما بار دیگر با هنر هفتم آشتی کنند و بدین ترتیب، گرما و رونق دوباره به سالن‌های سرد و خاموش سینما بازگردد.

انتهای پیام/