شهر خبر

توجه به دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان در اجلاس شانگهای در دستور کار ایران است

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه توجه به دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان در اجلاس شانگهای در دستور کار کشورمان قرار دارد گفت: تحرکات دیپلماتیک و گفت‌وگو‌های دو جانبه متعددی وجود خواهد داشت که به بهبود روابط ایران با همسایگان در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند.
خبرگزاری میزان، «محمد جمشیدی» در ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به اجلاس شانگهای بیان کرد: در تحولات جدید بین‌المللی آن چیزی که قدرت را ایجاد می‌کند ارتباط و اتصالات اقتصادی و زیرساخت‌هاست. در حوزه اورسیا ۲ قدرت چین و روسیه به دنبال این هستند که بتوانند اقتصاد این منطقه و زیرساخت‌های ارتباطات و اتصالات را به نوعی هدایت کنند.
 
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: این اتصالات از سواحل چین، آلمان، غرب و اروپا است که به طور منسجم به هم متصل کند و تامین مالی آن توسط قدرت‌های اقتصادی در حال شکل‌گیری است. 

معاون امور سیاسی دفتر سیاسی ادامه داد: سازمان شانگهای که نطقه اصلی این نوع رویکرد را ایجاد کرد ۲۰ سال پیش تاسیس شد و سازمان موفقی است. از شواهد موفق آن این است که کشورهای مختلفی در تلاش هستند به این سازمان بپیوندند و کارکرد آن تقویت حوزه اقتصاد و همگرایی و  کمک به چند جانبه‌گرایی اقتصادی است.

وی افزود: ما از بیست سال پیش طی دولت‌های مختلف تلاش کردیم تا ایران نقش‌آفرینی جدی در شانگهای داشته باشد و اکنون هم در دستور کار رئیس جمهور قرار دارد. اولین سفر خارجی در حوزه همسایگان و اقتصادی را انجام خواهد داد.

جمشیدی با بیان این که توجه به اولویت جدید یعنی دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان در اجلاسشانگهای در دستور کار کشورمان قرار دارد گفت: تحرکات دیپلماتیک و گفت‌وگو‌های دو جانبه متعددی وجود خواهد داشت که به بهبود روابط ایران با همسایگان در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند.

 
تکمیل می‌شود