شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داوران

روایت چند داور از جشنواره موسیقی جوان؛

برای آینده چاره ای بیندیشید/ پرهیز از نوازندگی نمایشی!

برای آینده چاره ای بیندیشید/ پرهیز از نوازندگی نمایشی!

دو عضو هیات داوران بخش دف و سنتور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان از تنوع دیدگاه داوران برای خنثی سازی انتساب تفکری خاص در این رویداد صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، عماد توحیدی و احمدرضا خواه ۲ عضو هیات داوران بخش دف و سنتور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان از تنوع دیدگاه داوران برای خنثی سازی انتساب تفکری خاص در این رویداد گفته و به بیان دیدگاه های خود برای برگزاری این رویداد هنری در روزهای کرونایی پرداختند.

عماد توحیدی نوازنده، آهنگساز و مولف ساز دف و داور جشنواره پانزدهم موسیقی جوان درباره نقش جشنواره در ایجاد انگیزه و استعدادیابی نسل جوان موسیقی کشور گفت: این سوال را میتوان با رجوع به افزایش قابل توجه آمار شرکت کنندگان در این دوره پاسخ داد. جوانان بسیاری علاقه دارند در بطن یک رویداد رقابتی جدی قرار گیرند و جشنواره موسیقی جوان این امکان را برای آنان فراهم کرده است.

داور بخش دف نوازی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در ادامه به مشکلات نوازندگی در میان آثار این دوره ازجشنواره بیان داشت:بزرگترین مشکل دهه اخیر در نوازندگی ساز دف اتکا بر جنبه های نمایشی در اجرا و تولید حجم زیادی از اصوات شلخته و درهم ریخته در برخی اجراها است بطوریکه حتی شنیدن کامل برخی قطعات برای هیات داوری با دشواری همراه بود و متاسفانه نوازندگی بدور از شناخت فرهنگ این ساز و تهی از فهم و درک ظرایف، دقایق و لطایف حسی این ساز در برخی از اجراها وجود داشت. مطالب ریتمیک و تکنیک های ارائه در هر ساز کوبه ای ساختار فرهنگی و زیباشناسانه منحصر به فرد و مستقلی دارد و نمی توان با تساهلی نامعقول سلوک نوازندگی دیگر سازهای کوبه ای را بر روی دف پیاده کرد و به کهن الگوهای حسی آن آسیب زد.

وی درباره حضور داورانی با سبک های مختلف نوازندگی در قالب هیات داوری جشنواره موسیقی جوان گفت: تنوع در دیدگاه موسیقایی در بین اعضای هیات داوران رویکرد مبارکی برای شرکت کنندگان است و در وهله اول اتهام انتساب جشنواره به تفکری خاص در موسیقی را خنثی می کند. هنرمندان شرکت کننده بسته به شرایط متفاوت در بستر سبک ها و مکاتب آموزشی متنوعی رشد کرده اند و نیاز است که این تنوع دیدگاه در هیات داوران چنین جشنواره ای وجود داشته باشد.

ظرفیت راه یافتگان به مرحله نهایی سنتور افزایش یابد

احمدرضاخواه نوازنده و داوربخش سنتور جشنواره پانزدهم موسیقی جوان نیز گفت:هنر و هنرمند همواره از ضرورت‌های هرجامعه‌ای به شمارمی‌روند و هنرمند برای آن‌که بتواند وظیفه خود را درست انجام بدهد، نیاز به انگیزه و واکنش مخاطب دارد تا اثر خود را ارائه دهد. ازاین نظر، جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی جوان را باید فرصتی برای جوانان شرکت‌کننده دانست که می‌توانند باحضور دراین جشنواره، فعالیت موسیقایی خود را محک بزنند و به کسب تجربه بپردازند.

وی ادامه داد: شکی نیست که جشنواره موسیقی جوان در سال‌های برگزاری توانسته به‌عنوان یک ضرورت برای موسیقی معاصر قلمداد شود. جای خوشبختی است که جشنواره موسیقی جوان در ردیف رویدادهایی بوده که توانسته تداوم داشته باشد. چرا که استمرار؛ مهم‌ترین ویژگی یک جشنواره به شمارمی‌رود.

برای آینده چاره ای بیندیشید/ پرهیز از نوازندگی نمایشی!

رضاخواه ضمن ارائه توضیحانی درباره سطح کیفی آثار این دوره گفت: به نظر می‌رسد، یکی از کارهایی که باید دردوره آتی جشنواره موردتوجه قراربگیرد این است که ظرفیت شرکت‌کنندگان برای رسیدن به مرحله دوم افزایش یابد. امسال، تعداد شرکت‌کنندگانی که به مرحله دوم رسیده اند، اندک است. به‌عنوان مثال، ازبین دویست وپنجاه نوازنده سنتور که از مجموع سه رده سنی درجشنواره شرکت کرده‌اند، فقط به اندازه ۳۰ نفر ظرفیت وجود دارد که به مرحله دوم راه یابند و دراین بین، نزدیک به ۲۲۰ شرکت‌کننده از رسیدن به مرحله دوم باز می‌مانند. امیدوارم این ظرفیت در دوره‌های آتی جشنواره گسترش یابد و تعداد بیشتری بتوانند به مرحله دوم راه یابند. البته محقق شدن این مسئله نیازمند بودجه و امکاناتی مانند تخصیص سالن‌های مناسب است تا افراد بیشتری امکان رسیدن به مرحله دوم را داشته پیدا کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در این سال‌ها استعدادهای زیادی از رهگذر برگزاری جشنواره موسیقی جوان به جامعه موسیقی معرفی شده است که اغلب آنها امروز هنرمندان شناخته‌شده‌ای هستند. ولی معمولا به این شکل است که بعداز پایان هر جشنواره، برای اشتغال برگزیدگان، چشم‌اندازی معمولا وجود ندارد و چاره‌اندیشی صورت نمی‌گیرد. دراین ارتباط باید به اساسنامه و آیین‌نامه جشنواره‌ها مراجعه کرد و به این مسئله رسید که نه‌تنها جشنواره‌ها موظفند دراین زمینه چشم‌اندازی را برای برگزیدگان جوان متصور شوند، که سیاست‌گزاران فرهنگی هم باید چنین چشم‌اندازی را مدیریت کنند و برنامه‌هایی را برای جوانان تدارک ببینند.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیأت های داوری، اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.