شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه عرب#عراق#نخست وزیر#منابع

رایزنی «الکاظمی» با دبیرکل اتحادیه عرب و سفر «حلبوسی» به مصر


رایزنی «الکاظمی» با دبیرکل اتحادیه عرب و سفر «حلبوسی» به مصر

منابع عراقی از رایزنی نخست وزیر این کشور با دبیرکل اتحادیه عرب و سفر رئیس پارلمان عراق به قاهره خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بغداد الیوم، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با «احمد ابو الغیط» دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار به بررسی مسائل جاری در سطح کشورهای عربی و منطقه و وضعیت کشورهای عربی، آخرین تحولات قضیه فلسطین و نقش اتحادیه عرب در ارتقای روند مثبت این پرونده‌ها پرداختند.

الکاظمی در این دیدار به نقش اتحادیه عرب در تقریب دیدگاه‌ها و کاهش تنشها و تقویت حضور کشورهای عربی در عراق؛ امری که از موافقت مردمی و سیاسی برخوردار است، اشاره کرد.

نخست وزیر عراق همچنین بیان کرد که کشورش در مسیر روابط خارجی‌اش براساس اولویت دادن به گفتگو بجای قطع ارتباط و درگیری حرکت می‌کند.

وی تاکید کرد که عراق معتقد به لزوم تکیه کشورهای عربی به خود و روی آوردن به تبادل نظر بین یکدیگر است.

از طرفی دیگر ابوالغیط نیز بازگشت عراق به ایفای نقش منطقه‌ای و عربی خود را ستود و آن را بازگشتی پیروزمندانه که دارای بازتاب‌های مثبت بر کل پرونده‌های منطقه‌ای و عربی از جمله پرونده تقویت امنیت، ثبات و توسعه پایدار در منطقه است، دانست.

سفر حلبوسی به مصر

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق در راس یک هیئت پارلمانی و طی سفری رسمی وارد قاهره شد.

به گزارش دفتر رسانه‌ای رئیس پارلمان عراق، الحلبوسی و هیئت همراه وی، طی سفری رسمی وارد پایتخت مصر شدند.

الحلبوسی و هیئت همراه او، در این سفر، با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، رئیس پارلمان، رئیس مجلس سنا، نخست وزیر مصر، شیخ الازهر، رئیس پارلمان عربی و دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و گفتگو خواهند کرد.

پیش از این روزنامه «الصباح» از سفر وی و هیئت همراه به مصر و دیدار با مقامات این کشور خبر داده بود.

تفاهمات اولیه وزارت منابع ابی عراق و ایران

وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که در مذاکرات اخیر با طرف ایرانی درباره مسائل آبی به تفاهمات اولیه رسیده است.

به گزارش نشریه رسمی «الصباح» عراق، «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، که در هیئت همراه نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه به تهران سفر کرده بود، در این سفر با «محمدتقی خامسی»، معاون وزیر نیروی ایران، دیدار کرد.

«علی راضی»، سخنگوی رسمی وزارت منابع آبی عراق، گفت که در دیدار الحمدانی با مقامات ذی‌ربط ایرانی مسائل مختلفی بررسی شد که از جمله شامل مسائل فنی مربوط به پروتکل آبی و تقسیم خسارت در فصل‌های کم‌آبی می‌شود.

به گفته این مقام عراقی، از دیگر مسائل مورد بحث، لایروبی اروند رود و تلاش برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای پیاپی میان تیم‌های فنی دو وزارتخانه به صورت حضوری یا آنلاین با هدف رسیدن به تفاهم درباره مسائل مهم و حل اختلافات بود.

راضی این مذاکرات را به عنوان اولین مذاکرات میان دو طرف در موضوع منابع آبی مثبت ارزیابی کرد و گفت که نوع مذاکره در پرونده‌های مربوط به منابع آبی، زمان‌بر و نیازمند مبنای مشترک و توافقات درست است.

او گفت که هنوز در اول راه مذاکرات هستیم و هنوز برای ارزیابی نتایج زود است و باید دید که مذاکرات تیم‌های فنی به کجا می‌انجامد.

انتهای پیام/