شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#عربستان#بن سلمان

تالیا فرو:

انتقاد تونی بلر از آل سعود مانند محکومیت بن‌سلمان توسط آمریکاست

انتقاد تونی بلر از آل سعود مانند محکومیت بن سلمان توسط آمریکا است

استاد فلسفه آمریکا با اشاره به انتقاد نخست وزیر اسبق انگلیس از ترویج افراط گرایی توسط آل سعود گفت انتقاد وی از عربستان مانند محکومیت بن سلمان توسط آمریکا پس از قتل جمال خاشقجی است.

به گزارش مشرق، «تونی بلر» نخست وزیر اسبق بریتانیا همزمان با سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر و در جریان کنفرانس استراتژی اروپایی یالتا (YES) در اوکراین که توسط «فرید زکریا» مجری شبکه CNN برگزار شد، گفت که عربستان سعودی با ثروت هنگفت نفتی خود، در حال تبلیغ دیدگاهی افراطی، بنیادی، قدیمی و کاملاً عقب مانده از اسلام است.

بلر حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را رویدادی تلقی کرد که جهان را تغییر داد و در این رابطه اظهار داشت که این حملات باعث ایجاد اضطرابی عظیم در جهان شد چرا که آمریکایی‌ها نمی‌دانستند که آیا باید منتظر حملات بیشتری بمانند یا خیر.

وی در رابطه با خروج آمریکا از افغانستان نیز گفت: آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند افغانستان را ترک کنند زیرا آنها متوجه این موضوع شدند که دشمنی که در آنجا با آن می‌جنگند حتی پس از ۲۰ سال نیز تسلیم نمی‌شود. آمریکایی‌ها نمی‌توانستند بیش از این منتظر بمانند چرا که در حال انجام جنگ بی پایان بودند.

در همین راستا، پروفسور «چارلز تالیافرو» فیلسوف مطرح حوزه ادیان و استاد فلسفه دانشگاه «سنت اولاف» آمریکا گفتگویی انجام داده است که مشروح آن در ادامه آمده است.

تالیا فرو درخصوص نقش عربستان سعودی در گسترش خشونت و دست داشتن این کشور در واقعه ۱۱ سپتامبر و اظهارات تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلستان گفت: اکثر آمریکایی ها بخصوص خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر بر این باورند که احتمالاً عربستان در این حادثه دست داشته است و از همه مهمتر اینکه ۱۵ نفر از ۱۹ نفر از هواپیمارباها و مظنونان این حادثه تابعیت عربستان را دارند.

وی در ادامه گفت: من تمایلی ندارم مانند تونی بلر اسلام موجود در عربستان را اسلامی کهنه و واپسگرا معرفی کنم. دوست داشتم که تونی بلر بگوید که آل سعود درگیر وهابیتی است که اتفاقاً بطور مدرن و توسعه یافته هم علیه مسلمانانی که به زعم خودشان کافرند و هم علیه غیر مسلمانان خشونت اعمال می کند.

تالیافرو همچنین درباره استفاده ابزاری قدرت های استعماری از افراط گرایی جهت پیشبرد اهداف و منافع ژئوپلتیکشان گفت: ترس ناشی از افراط گرایی می تواند مبنای طراحی سیاست خارجی کشورها شود که این نیز به نوبه خود می تواند موجب فروش تسلیحات و غیره شود. به خاطر بیاورید دولت ترامپ با توسل به این مسئله مانع از مهاجرت مسلمانان به آمریکا شد.

استاد آمریکایی در خصوص اظهارات اخیر تونی بلر درباره تبلیغ افراط گرایی توسط عربستان و برخورد ریاکارانه وی و دیگر سیاستمدران غربی در این خصوص بطوریکه از یک سو محکوم می کنند و از سوی دیگر با افراط گرایان همکاری می کنند؛ گفت: یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید اگر می خواهی با شیطان غذا بخوری یک قاشق دراز بردار. انتقادات تونی بلر از ریاض مانند ریاکاری ترامپ و بایدن با ریاض در جریان قتل جمال خاشقجی توسط محمد بن سلمان است. ترامپ و بایدن هر دو بطور رسمی این اقدام محمد بن سلمان را محکوم کردند اما هیچ اقدامی علیه وی و ریاض نکردند.

منبع: مهر