شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#واردات#کشتی

۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود/ سردرگمی دشمن در برابر حرکت ناوگروه ۷۵ نداجا

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه سفر‌های دریایی از سال ۸۷ و با تدبیر فرمانده معظم کل قوا آغاز شد گفت: از آن سال تا به امروز ۵ هزار کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کردیم.
خبرگزاری میزان - امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع بررسی ابعاد راهبردی حضور ناو گروه ایران در آب‌های بین المللی، درباره ماموریت ناو گروه ۷۵ نیروی دریایی گفت: از سال ۸۷ که مقام معظم کل قوا این تدبیر را فرمودند که نیروی دریایی، راهبردی است و باید در آب‌های آزاد حضور داشته باشد این آینده را برای خود تصویر می‌کردیم که چگونه حرکت کنیم که به اینجا برسیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: پس از این فرمایش مقام معظم کل قوا ما یک جابجایی از خلیج فارس به سمت سواحل مکران داشتیم و به سمت دریانوردی در دریا‌های آزاد رفتیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط دریا در دریای بسته مثل دریای مازندران یا نیمه بسته مانند خلیج فارس یا دریای آزاد مثل دریای عمان و شمال اقیانوس هند کاملا از لحاظ شرایط جوی و عمق متفاوت است افزود: دریانوردی در دریای آزاد شرایط خاص خود را دارد و تجهیزات خاص خود را می‌طلبد.

امیر دریادار سیاری ادامه داد: از آن سالی که قرار شد در دریای آزاد حضور داشته باشیم دو ناو گروه به سمت آب‌های آزاد حرکت کردند و پس از آن که بحث دزدی دریایی در خلیج عدن و باب المندب به وجود آمد ما موظف شدیم امنیت خطوط مواصلاتی خود را برقرار کنیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: از آن سال در دریای آزاد حضور داریم و ابعاد مختلفی را پوشش دادیم؛ حضور در خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ باعث شد که تا به امروز ۵ هزار کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کنیم و سالم به مقصد برسانیم و امنیت اقتصاد کشور را حفظ کنیم.

امیر دریادار سیاری افزود: نیروی دریایی ارتش در این مسیر پر خطر که حدود ۵ هزار کشتی را اسکورت کرده، ۲۵۵ درگیری داشته و به ۲۵ کشتی متعلق به دیگر کشور‌های جهان کمک کرده است، دو کشتی را دزدان دریایی ربوده بودند که نجات دادیم؛ یک کشتی مربوط به جمهوری اسلامی ایران و دیگری مربوط به چین بود که از ما قدردانی شد.
 
معاون هماهنگ کننده ارتش یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی نیز نیروی دریایی ارتش ۱۰ هزار کشتی تجاری را از تنگه هرمز تا بندر امام و جزیره خارک اسکورت کرد تا اقتصاد کشور سالم بماند که رابطه ماموریت نیروی دریایی ارتش و اقتصاد کشور در اینجا مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضور ناو گروه‌های ما در مناطق مختلف دنیا توسعه دیپلماسی را به همراه آورده است گفت: باز از تدبیر حضرت آقا داریم که فرمودند نیروی دریایی می‌تواند مثل وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی کشور اثرگذار باشد و این موضوع نیز رابطه نیروی دریایی با وزرات امور خارجه و توسعه دیپلماسی کشور تحت عنوان دیپلماسی دریایی نشان می‌دهد.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه هم اکنون هفتاد و هفتمین ناو گروه ما در دریای سرخ حضور دارد ادامه داد: در سال ۸۹ نخستین ناو گروه ما از کانال سوئز عبور کرد، دومین ناو گروه در سال ۹۰ تا تنگه جبل الطارق رفت، ناو گروه سوم در سال ۹۱ به اقیانوس آرام و دریای جنوبی چین اعزام شد و در آنجا حضور یافت و ناو گروه چهارم به آفریقای جنوبی رفت و در بندر این کشور پهلو گرفت.

معاون هماهنگ کننده ارتش اذعان کرد: گل سر سبد ناو گروه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ناو گروه ۷۵ بود که ۴۵ هزار کیلومتر دریانوردی کرد و از کنار ۵۵ کشور و ۱۰ دریا، ۸ کانال و ۳ تنگه و بدون اینکه در بندری برای تامین منابع غذایی یا سوخت‌گیری پهلو بگیرد عبور کرده است.

وی افزود: در طول این مسیر ناوشکن سهند ۱۰ بار از ناو بندر مکران سوخت‌گیری کرده است.

امیر دریادار سیاری اظهار داشت: استکبار جهانی به بسیاری از کشور‌های این مسیر گفته بود که اگر ناو گروه ایران تقاضای پهلوگیری کرد به آن اجازه ندهند، اما به کوری چشم آن‌ها از هیچ کشوری تقاضای پهلوگیری نکردیم و کاری کردیم که این آرزو را به گور ببرند.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه برای استکبار جهانی این ابهام به وجود آمده بود که ما به کجا می‌رویم گفت: با اینکه دشمن ادعا می‌کند اشراف اطلاعاتی دارد، اما نمی‌دانست که ناو گروه ۷۵ به کدام سمت حرکت می‌کند و سردرگم بودند.

وی با بیان اینکه عبور از کانال‌ها، دریا‌ها و تنگه‌ها و شرایط جوی ناشناخته کار بسیار سختی است گفت: در خیلی جاها، کشتی‌ها پایلوت می‌گیرند، اما ما بدون پایلوت این کار را انجام دادیم و از این مسیر عبور و کردیم.

امیر دریادار سیاری در ادامه به عکس‌العمل دو کشور اروپایی اشاره کرد و بیان داشت: دانمارک پس از دیدن ناو گروه ایران در منطقه خود اعلام کرد و برای ما خیلی جالب است که چه اتفاقی افتاده که آن‌ها به اینجا آمده‌اند.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: فرمانده نیروی دریایی فرانسه نیز پس از دریانوردی ناو گروه ۷۵ ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته بود من شما را تحسین می‌کنم که کارکنان نیروی دریایی ایران چنین مهارت‌هایی دارند و توانسته‌اند به بندر سن پترزبورگ برسند.

وی با بیان اینکه این حرکت ناو گروه ۷۵، اثبات توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در دریا‌های آزاد است گفت: در سال ۲۰۱۱ فرمانده معظم کل قوا به حضور ما در اقیانوس اطلس به ویژه اقیانوس اطلس شمالی اشاره کردند که ما آن را رسانه‌ای کردیم و گفتیم می‌خواهیم در اقیانوس اطلس حضور داشته باشیم، در آن زمان سخنگوی کاخ سفید گفت ما این حرف‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را جدی نمی‌گیریم و اعلام کردند ناو‌های جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند این مسیر ۲۰ هزار کیلومتری را دریانوردی کنند و اضافه می‌کند بنادری که در طول مسیر هستند اجازه سوخت‌گیری و تعمیرات به ناو‌های ایرانی نمی‌دهند.

امیر دریادار سیاری افزود: در حالیکه برای آمریکایی‌ها، طی کردن مسیر ۲۰ هزار کیلومتری ایرانی‌ها باور نکردی بود ما ۴۵ هزار کیلومتر دریانوردی کردیم تا او بداند که ما می‌توانیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش یادآور شد: آمریکایی‌ها گفته بودند اجازه پهلوگیری به ناو‌های ایران را نمی‌دهند، اما ما از کنار ۵۵ کشور بدون پهلو گیری عبور کردیم و ثابت کردیم که توانمندیم.

وی اظهار داشت: باور آمریکایی‌ها این بود که ایران نمی‌تواند و باور ما این بود که ما می‌توانیم، آمریکا بداند جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد کاری انجام دهد می‌تواند.

امیر دریادار سیاری در خصوص دلیل انتخاب ناوشکن سهند برای حضور در این ماموریت گفت: در ۲۹ فروردین ۶۷ ناو سهند در نبردی نابرابر با آمریکایی‌ها همراه با ناو جوشن غرق شدند و ناو سبلان نیز آسیب دید که آن را بازسازی کردیم و در دریانوردی سال ۹۱ که ناو گروه ما به اقیانوس آرام رفته بود جلوی آمریکایی‌ها رژه رفت که خود آمریکایی‌ها تعجب و ادای احترام کردند، بعد از فرمانده ناوگروه ما سوال کرده بودند که شما اینجا چه کار می‌کنید؟ که با پاسخ شما اینجا چه کار می‌کنید ناو گروه ارتش جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند.

معاون هماهنگ کننده ارتش یادآور شد: در سال ۹۱ هم فرمانده ناوگروه ما، دریادار ایرانی از کنار سواحل رژیم صهیونیستی عبور می‌کردند که در ابتدا به پیام‌های این رژیم بی اعتنایی کردند تا بالاخره دریادار ایرانی از آن‌ها می‌پرسد که شما کی هستید که بعد از پاسخ آن ها، خطاب به طرف صهیونیستی از جمله «شات آپ» استفاده کرد و گفته بود ما چنین کشوری در نقشه نداریم.

وی ادامه داد: در این دریانوردی سهند را انتخاب کردیم و می‌خواستیم آمریکایی‌ها در حیاط خلوت خود ناوشکن تمام ایرانی سهند را ببینند.

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود گفت: اگر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و مناطق مختلف حضور نداشته باشد خطوط مواصلاتی کشور با مشکل مواجه می‌شود و وقتی خطوط مواصلاتی کشور در مقابل ناامنی‌ها و تروریست و دزدی دریایی آسیب‌پذیر باشد، خطر اقتصاد کشور را تهدید می‌کند.

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: هم اکنون ناوگروه ۷۷ ارتش جمهوری اسلامی ایران ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر تا بندر عباس فاصله دارد و در وسط دریای سرخ با اقتدار گشت‌زنی می‌کند و کشتی‌هایی که از باب المندب وارد می‌شوند را تحویل می‌گیرد و در کانال سوئز تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: به دلیل اتفاقاتی که در چند ماه اخیر در دریا افتاده است، محدوده گشت نیروی دریایی را از منطقه خلیج عدن و باب المندب به دریای سرخ تا کانال سوئز افزایش دادیم.

امیر دریادار سیاری افزود: در زمان برگشت ناوگروه ۷۵ و در مقطعی که تصمیم گرفته بودیم وارد جبل الطارق و دریای مدیترانه بشویم خیلی از خبرگزاری‌های استکبار جهانی عنوان می‌کردند ملتی که دائم مرگ بر اسرائیل می‌گوید نمی‌تواند در دریای مدیترانه دریانوردی کند، اما ما مخصوصا این مسیر را برای بازگشت ناوگروه ۷۵ انتخاب کردیم تا آن‌ها بدانند ترسی از تهدید نداریم، با اقتدار و بالندگی از این مسیر عبور کردیم و کسی هم نتوانست به ما حرفی بزند.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطر نشان کرد: حرکت ناوگروه ۷۵ برای همه ۵۵ کشوری که از کنار آن‌ها عبور کردیم الهام بخش بود که خواستن توانستن است.

وی با بیان اینکه در این دریانوردی تجربه دریامانی و دریانوردی بسیار بالایی به دست آوردیم اظهار داشت: همچنین توانمندی‌های علمی و مهارتی کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و قطعات کاملا بومی ناو‌ها موجب شد تعمیرات ناوگروه ۷۵ بدون پهلو گیری و در دریا انجام شود.

امیر دریادار سیاری تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران امنیت جمعی مهم است، اما برخی کشور‌ها برای تامین امنیت خود به کشور دیگری متوسل می‌شوند در حالیکه به همه ثابت کرده ایم می‌توانیم امنیت را برای همه کشور‌های منطقه فراهم کنیم؛ کشور‌های منطقه به کسانی تکیه نکنند که افغانستان را رها کردند و رفتند.

معاون هماهنگ کننده ارتش در پایان اظهار داشت: توانمندی‌های رزمی نیروی دریایی ارتش و سپاه افزون بر دفاع از مرز‌های آبی کشور از منافع جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا دفاع می‌کند و از سویی افزایش بسیار زیبایی بین نیروی دریایی ارتش و سپاه وجود دارد.

 
انتهای پیام/