آژانس مراقب خرابکاران در مسیر احیای برجام باشد

 روزنامه انگلیسی زبان داون در سرمقاله خود با عنوان «توافق ایران و آژانس »، بی‌اعتمادی را یکی از عوامل اصلی مسموم کننده برای روابط ایران و غرب دانست و نوشت: خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای باعث ایجاد شکاف گسترده‌ میان طرفین شد.

در این سرمقاله آمده است: پس از بر سر کار آمدن دولت‌های جدید در تهران و واشنگتن، تلاش‌ها مجددا برای احیای برجام افزایش یافت اما به نظر می‌رسد این موضوع همچنان در بن بست قرار دارد. در عین حال سفر اخیر مدیرکل آژانس به ایران یک گام تازه در مسیر پیشبرد مذاکرات وین است.

این روزنامه با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس مبنی بر استقبال از روح همکاری و اعتماد متقابل، ابراز امیدواری کرد که این همکاری منجر به مذاکرات گسترده‌تر در وین و پیشرفت در احیای برجام شود.

داون در ادامه نوشت: دسترسی ایران به ثمرات ملموس اقتصادی توافق هسته‌ای شرط اصلی احیا و موفقیت این توافق بین المللی است، زیرا پس از امضای برجام جمهوری اسلامی انتظارات گسترده‌ای بابت جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و بهبود اقتصادی کشور را داشت اما این امر به دلیل تهدید آمریکا به تحریم حامیان تجارت با ایران، محقق نشد.

این روزنامه پاکستانی افزود: خروج آمریکا از برجام نه تنها به تضعیف شدید این توافق منجر شد بلکه دیگر طرف‌ها را تهدید کرد و فشار اقتصادی علیه ایران را نیز افزایش داد. این تحرکات خشم ایران و سیاسیون این کشور را درپی داشت و دولت جدید در تهران نیز نسبت به اقدامات آمریکا هوشیارتر شده است.

آژانس مراقب خرابکاران در مسیر احیای برجام باشد

این روزنامه پاکستانی با هشدار به آژانس و جامعه جهانی نسبت به هوشیاری بابت اقدامات خرابکارانه برخی عناصر در مسیر احیای برجام، خطاب به غرب نوشت: جمهوری اسلامی ایران باید بتواند آزادانه نفت خود را به فروش رسانده و با خریداران بین المللی معامله کند و طرف‌های خارجی نیز باید بتوانند آزادانه با ایران به تجارت بپردازند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه شب، بیستم شهریور ماه در صدر هیاتی دیپلماتیک به منظور دیدار با «محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان وارد تهران شد. آن‌ها روز یکشنبه با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

در جریان این سفر، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دوربین‌های نظارتی، مسایل فنی و ادامه مذاکرات هسته‌ای توافق کردند.