شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#برجام#ایران#دولت

ابراز آمادگی مجدد آمریکا برای رفع تحریم‌های مغایر با برجام


ابراز آمادگی مجدد آمریکا برای رفع تحریم‌های مغایر با برجام

در حالی که ایران همواره تأکید کرده است که همه تحریم‌های دولت قبلی آمریکا علیه ایران مغایر با برجام است و برای احیای برجام باید کلیه این تحریم‌ها رفع شود، آمریکا امروز بار دیگر برای رفع آنچه «تحریم‌های مغایر با برجام» خواند ابراز آمادگی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «لوئیس بونو» معاون نمایندگی دائم آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه‌شنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که دولت متبوعش آمادگی دارد در برابر بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام، «تحریم‌های مغایر با برجام» را رفع کند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی طی اظهارات خود در شورای حکام آژانس با اشاره به آنچه دیپلماسی آمریکا و متحدانش برای احیای برجام خواند، مدعی شد: «ما این اهداف را با حسن نیت دنبال می‌کنیم و به صراحت گفته‌ایم که اگر ایران اجرای همه تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را از سر بگیرد، ما آماده برداشتن همه تحریم‌های مغایر با برجام هستیم.»

وی ادامه داد: «اما همه مشارکت‌کنندگان [در برجام] باید واقع‌بین باشند. فرصت بازگشت به اجرای متقابل و کامل برجام برای همیشه ادامه نخواهد داشت.»

ایران از همان آغاز مذاکرات احیای برجام در وین (اواسط فروردین ماه) با صراحت تمام تأکید کرد که احیای برجام تنها در صورت رفع «کامل و یکجای تحریم‌ها» امکان‌پذیر خواهد بود.

سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در دورهای قبلی مذاکرات احیای برجام در وین، در پایان دور اول این مذاکرات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه منظور ایران از کامل و یکجای تحریم‌ها چیست، تصریح کرد: «این را قبلاً هم عرض کرده‌ام و الان هم تکرار کردم که لغو کامل تحریم‌ها از نظر ما یعنی لغو همه تحریم‌هایی که در برجام به آنها اشاره شده و باید طبق برجام برداشته شود و همچنین همه تحریم‌هایی که در 4 سال گذشته دوره آقای ترامپ وضع شده است. همه تحریم‌های 4 سال گذشته به‌نوعی به خاطر برجام بوده است.»

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: «دولت قبلی آمریکا برای اینکه برجام را از بین ببرد و به خیال خودش به توافق بهتری برسد، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را تحت عناوین مختلف به ایران تحمیل کردند. همه این تحریم‌ها باید لغو شود چون همه این‌ها به‌نوعی به برجام مربوط بوده است. این برداشتی است که ما از لغو همه تحریم‌ها داریم.»

طرف‌های غربی طی هفته‌های اخیر بارها تلاش کرده‌اند که ایران را مقصر طولانی شدن مذاکرات وین و از قبل ایران را عامل شکست احتمالی مذاکرات وین معرفی کنند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره در پاسخ به این ادعای تکراری و بی‌اساس طرف‌های غربی تأکید کرده‌اند که اعضای اروپایی برجام و آمریکا -که در سال 2018 از برجام خارج شده و اکنون سعی در بازگشت به برجام بدون رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دارد- با بی‌توجهی به حقوق ایران و تلاش برای گره زدن برجام به مسائل دیگر باعث پیچیدگی مذاکرات احیای برجام شده‌اند.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: «به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم. دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد. طبعا این پیام تاثیرات مثبت خود را در طرف مقابل داشته است.»

امیرعبداللهیان تأکید کرد: «مذاکره از ابزار دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند.»

انتهای پیام/.